بهگزارش میراثآریا بهنقل از روابطعمومی پژوهشگاه میراثفرهنگی و گردشگری، سیدعبدالمجید شریفزاده، مدیر امور پژوهشی پژوهشگاه میراثفرهنگی و گردشگری، این مطلب را امروز سهشنبه 7 شهریور 96 در مراسم رونمایی از کتاب «طلا در کتابآرایی ایرانی»، نوشته جلیل جوکار و ثریا غفارپوری مطرح کرد.
او شرایط عرضه آثار را یکی از مشکلات بسیار مهم پژوهشگران دانست و با اشاره به نبود امکان نشر مناسب در حوزه پژوهشی گفت: «در عرصه پژوهش، از محققان و پژوهشگران کمتر حمایت میشود و بسیاری از هنرمندان و پژوهشگران ما امکان حضور در بسیاری از موزههای کشور را ندارند این در حالی است که موزهها یکی از منابع مهم پژوهشی محسوب میشود.»
او در ادامه از تغییر و تحولات زیاد مدیران و کمبود اعتبارات در حوزه پژوهش انتقاد کرد و گفت: «اگرچه همه در کلام معتقدند امور اداری باید در خدمت پژوهشگران و هنرمندان باشد اما در عمل این امر محقق نمیشود.»
شریفزاده هنرمند را یک پژوهشگر خلاق دانست و گفت: «حاصل کار هنرمند در واقع یک پژوهش هنری است و نباید هنرمند و پژوهشگر را مجزا از هم در نظر گرفت.»
ضرورت توجه به هنرمندان پیشکسوت
شریفزاده گفت: «تا زمانی که به هنرمندان پیشکسوت توجه نکرده و از آنها حمایت نکنیم جوانان جذب هنرهای سنتی نخواهند شد و این هنرها بیش از پیش به دست فراموشی سپرده خواهد شد.»
این پژوهشگر با اشاره به این نکته که هنوز در زمینه سبک و زیباشناسی در نگارگری و کتابآرایی در دنیا سرآمد هستیم گفت: «این حالی است که در زمینه رنگ و ابزار مشکل داریم و عمده دانش گذشته خود در رنگسازی و رنگرزی را از دست دادهایم.»
خدشههای واردشده به گروه هنرهای سنتی در سالهای پیش
سیداحمد محیططباطبایی، رئیس ایکوم ایران با اشاره به این که در سالهای پیش خدشههایی به فعالیتهای گروه هنرهای سنتی وارد شده است از گامهایی که در چهار سال اخیر در زمینه احیا و بازسازی این گروه برداشته شده، خبر داد و گفت: «احیا و بازسازی کاری که از مسیر اصلی خود خارج می شود، از ایجاد یک کار بسیار مشکلتر است.»
او با تأکید بر رویکرد پژوهشیمیدانی گروه هنرهای سنتی در پژوهشگاه میراثفرهنگی و گردشگری گفت: «متخصصانی با روش تجربی در کشور به صورت سینه به سینه هنری را آموخته و آن را ادامه دادهاند و گروه دیگری در حوزه پژوهش میتوانند مکمل این هنرمندان بوده و با مکتوب کردن تجربیات هنرمندان، آنها را به نسلهای بعدی و پژوهندگان منتقل کنند.»
محیططباطبایی با اشاره به ضعفهای موجود در زمینه هنرهای سنتی و پژوهش در این حوزه گفت: «در هنرهای ملی و بومی ما، شیوههای تاریخی و سنتی وجود دارد که منافاتی با علمی و به روز شدن نداشته و به نوعی این دو مکمل یکدیگر هستند.»
او افزود: «پژوهشگاه میراثفرهنگی و گردشگری متعلق به افرادی است که در حوزه هنرهای ملی ایران فعالیت میکنند.»
در ادامه مراسم جلیل جوکار یکی از مولفان کتاب طلا در کتابآرایی ایران گفت: «در این کتاب تلاش کردهایم حتی در نقل قولها از سایر منابع نیز با دقت و صحت آن را بررسی کرده و در صورت لزوم توضیحات تکمیلی ارائه کنیم.»
او افزود: «در این کتاب فقط به بخش فنی به کارگیری طلا پرداخته شده و بخش پژوهش نمادین و مباحث حکمی و دلایل استفاده از طلا را در کتاب دیگری منتشر خواهیم کرد.»
نگاهی به کتاب طلا در کتابآرایی ایرانی
کتاب «طلا در کتابآرایی ایرانی» که توسط انتشارات پژوهشگاه میراثفرهنگی و گردشگری منتشر شده است، چهار فصل دارد. در فصل نخست توضیحاتی درباره طلا و تاریخ استفاده از آن در هنر ایران و در فصل بعدی تاریخ استفاده از طلا در کتابت و نگارگری ایران مطرح شده است.
در فصلهای سوم و چهارم نیز به ترتیب به اقسام کتابآرایی و روش های بهکارگیری طلا و نیز چگونگی تهیه رنگدانه طلا پرداخته شده است.
انتهای پیام/