بهگزارش میراثآریا بهنقل از روابطعمومی ادارهکل میراثفرهنگی، صنایعدستی و گردشگری استان مرکزی، سیدمحمد حسینی مدیرکل میراثفرهنگی این استان امروز سهشنبه 4 مهر در باره این آیین معنوی گفت: «بر اساس رسوم گذشته، در این آیین معنوی ابتدا نقارهزنان و شترها وارد بازار میشوند، سپس گروه سینهزنان و بعد از آن شبیهخوانها میآمدند و طول بازار را از ابتدا تا انتها طی میکردند. سپس دسته شبیهخوانها وارد میشدند و هر دسته بهطور مجزا گوشههایی از یک تعزیه را میخواندند.»
او افزود: «در گذشته اجرای تعزیه سیار بهگونهای بود که هر روز از ایام محرم متعلق به یک تعزیه بود و تعزیهخوانها پس از تقسیم نسخهها به گروههایی تقسیم میشدند سپس هرکدام بخشی از تعزیه را در بازار که حسینیه اراک بود، میخواندند.»
حسینی اضافه کرد: «تعزیه سیار اراک قدمتی طولانی دارد، در گذشته بازار اراک حسینیه اصلی مردم اراک بود که از قدیم دو هیئت بزرگ محلههای قلعه و حصار در آن عزاداری میکردند. مردم شهر برای بازدید این آیین در طول بازار و سر در گذرهای آن میایستادند و در گذرها با پخش نذری و شربت و چای از عزاداران پذیرایی میشد.»
او همچنین در خصوص عزاداری در شهر اراک نیز گفت: «از عصر قاجار و با بنا نهادن شهر اراک، حضور علمای طراز اول دینی در این شهر و وجود مدرسه علمیه به اشاعه هنر دینی و آیینهای مذهبی کمک شایانی کرد و نسخ به جا مانده از شبیهخوانیهای گذشته و همچنین نسخ مراثی نوشته شده از سوی شعرای بنام آن دوره، هماکنون مرجع مهمی در نگاشتن متنهای مداحیها و نسخهای جدید شبیهخوانی است.»
تعزیه سیار بازار اراک در چند دهه گذشته رفتهرفته رو به فراموشی گذاشته بود که با همت ادارهکل میراثفرهنگی، صنایعدستی و گردشگری استان مرکزی و جمعی از تعزیهداران اراک احیا شد و در فهرست میراث ملی معنوی به ثبت رسیده است.
انتهای پیام/