کمپین صادرات خرده‌فروشی صنایع‌دستی در اردبیل آغاز به کار کرد

کمپین تخصصی صادرات خرده فروشی با حضور فعالان صنایع‌دستی استان اردبیل آغاز به کار کرد.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری اردبیل، علیرضا دباغ‌عبداللهی معاون صنایع‌دستی اردبیل امروز دوشنبه 29 آبان 96 در مراسم آغاز به کار این کمپین در نگارخانه خطایی اردبیل با تأکید به اینکه تاکنون در 61 رشته صنایع‌دستی پروانه تولید صادر شده است، افزود: «سالانه بالغ بر 700 پروانه تولید در این استان صادر می‌شود.»

او  با اشاره به ثبت پروانه تولید 17هزار نفر فعال صنایع‌دستی در سامانه اینترنتی، اضافه کرد: «علاوه بر این بیش از 10هزار نفر نیز بدون پروانه تولید در رشته‌های مختلف صنایع‌دستی فعالیت دارند.»

معاون صنایع‌دستی اردبیل افزود: «16 اثر صنایع‌دستی استان در فهرست آثار ناملموس به ثبت رسیده و تاکنون 34 نشان ملی مرغوبیت، سه نشان مرغوبیت یونسکو و سه نشان ملی جغرافیایی به تولیدات استان اعطا شده است.»

دباغ عبداللهی  با بیان اینکه صنایع‌دستی سالانه به اشتغال هزار نفر در استان کمک می‌کند، ادامه داد: «9 مرکز آموزشی و 250 باب فروشگاه صنایع‌دستی در این استان دایر است.»

او افزود: «تاکنون 1810 مجوز مشاغل خانگی در سطح استان ارائه شده است و 3184 نفر در 37 رشته صنایع‌دستی بیمه شدند.»

دباغ‌عبداللهی با تأکید به پتانسیل بالای صنایع‌دستی استان اردبیل اضافه کرد: «تولیدات استان قابلیت صادرات دارد و در وضعیت فعلی ارزش سالانه صادرات صنایع‌دستی این استان 500هزار دلار برآورد شده است.»

معاون صنایع‌دستی اردبیل گفت: «برای توسعه فروش تولیدات باید از ظرفیت فضای الکترونیک استفاده شود.»

او با بیان این‌که راه‌اندازی کمپین تخصصی صادرات خرده‌فروشی فرصتی برای معرفی تولیدات در فضای مجازی است، اضافه کرد: «به‌واسطه اقداماتی از این قبیل می‌توانیم سهم خود از بازارهای بین‌المللی را ارتقا دهیم.»

در این مراسم علی امدادی مدیرکل پست استان اردبیل نیز با اشاره به تغییر رویکرد پست کشور و توجه به فضای مجازی تصریح کرد: «پست از شیوه سنتی و مرسولات صرفا فیزیکی تغییر رویکرد داده است.»

امدادی افزود: «به‌منظور برطرف کردن نیازهای جامعه پست هوشمند مورد تأکید است و جهت‌گیری به‌سوی پست الکترونیک از سیاست‌های جدید شرکت پست است.»

او با اشاره به افزایش خرید و فروش‌های اینترنتی و اختصاص بخش قابل توجهی از مرسولات به خریدهای اینترنتی ادامه داد: «در هشت ماهه نخست سال جاری پست اردبیل 80هزار مرسوله خرید اینترنتی را جابه‌جا کرده است.»

مدیرکل پست استان اردبیل با اشاره به اینکه نقل و انتقال خریدهای اینترنتی به دو شیوه آنلاین و پرداخت هزینه در مقصد انجام می‌شود، اضافه کرد: «در سال جاری پست دو برنامه \"جی‌نف\" و \"سیماک\" را نیز در دستور کار اجرا دارد.»

به گفته امدادی با طرح «جی‌نف» هر مکانی از کدپستی 10رقمی برخوردار شده و در \"سیماک\" که سامانه مدیریت یکپارچه املاک است، مراجعات برای استعلام املاک به‌شدت کاهش خواهد یافت.

او با بیان اینکه سالانه 65میلیون استعلام میان دستگاهی در خصوص نقل‌و‌انتقال املاک بین سازمان‌ها انجام می‌شود، اضافه کرد: «با \"سیماک\" مراجعات برای استعلام کاهش می‌یابد.»

در این مراسم همچنین میلاد رجب‌پور مجری طرح کمپین تخصصی صادرات خرده فروشی تصریح کرد: «اجرای این طرح در 34 شهر و 31 استان برنامه‌ریزی شده است.»

پوررجب با بیان اینکه بعد از شهرهای تهران، اصفهان و مشهد، اردبیل چهارمین شهر اجرای این طرح است، ادامه داد: «کمپین از 21 آبان فعالیت خود را آغاز کرده و تا 20 دی ادامه خواهد داشت.»

او با تأکید به اینکه پیش از این کمپین صادرات عمده‌فروشی با همکاری سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران در 31 استان اجرا شده بود، متذکر شد: «در نظر داریم در کمپین صادرات خرده فروشی نیز بیش از 2هزار شرکت در سطح کشور تحت پوشش قرار گیرند.»

این کارشناس ارشد توسعه بازار شرکت زودل اضافه کرد: «رویکرد اصلی کمپین تمرکز بر صنایع‌دستی است تا بتوان زمینه‌های حضور شرکت‌های کوچک و متوسط در بازارهای بین‌المللی را فراهم ساخت.»

به گفته پوررجب علاقه‌مندان می‌توانند از طریق اپلیکیش تولیدات خود را معرفی و از طریق پست به فروش برسانند.

این کمپین برای اولین بار با مشارکت اداره‌کل میراث‌فرهنگی، اداره‌کل پست و بخش خصوصی در اردبیل اجرا می‌شود.

انتهای پیام/

کد خبر 1396082915