شیراوژن، نمونه‌ای موفق از اشتغال‌زایی هنری با محوریت صنایع‌دستی + تصاویر

یک زوج اصفهانی که با سرمایه‌گذاری 5میلیون‌تومانی موفق به راه‌اندازی یک کارگاه قلم‌زنی در اصفهان شده‌اند توانسته‌اند زمینه اشتغال 26 نفر را به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم فراهم کنند.

به‌گزارش خبرنگار میراث‌آریا، امیر‌مالک صالحی و مینا علی‌بنا نمونه‌ای هستند از یک زوج هنری موفق که با علاقه و پشتکار خود توانسته‌اند کارگاهی در اصفهان راه‌اندازی کنند که با سرمایه‌گذاری اولیه کم، زمینه اشتغال تعدادی از جوانان هنرمند این شهر را فراهم سازد و حالا محصولات نفیس تولیدی این کارگاه، که با برند «شیراوژن» شناخته می‌شود، در میان مجموعه‌داران کشور به آثاری شناخته‌شده‌ تبدیل شده است.

صالحی، تحصیل‌کرده در رشتۀ مهندسی مواد و کارشناس گرافیک و کارتونیست و تصویرساز باسابقه، هم‌اکنون مدیر این کارگاه و مجموعه هنری است.

او که در گذشته جزو کارشناسان خانه طنز و کاریکاتور حوزه هنری اصفهان هم بوده، درباره شروع فعالیت‌هایش در حوزه صنایع‌دستی می‌گوید: «از سال ۱۳۹۲ به‌واسطه همسرم، مینا علی‌بنا، با هنر قلم‌زنی آشنا شدم و کم‌کم به‌صورت پاره‌وقت و از سر علاقه این کار را انجام می‌دادم. از آنجا که سال‌ها تخصص و رشته اصلی خودم طراحی بود، به طراحی کارهای خلاقانه و نو درقلم‌زنی علاقه‌مند شدم و پس از مدتی به تشویق استاد مهدی یزدانی و با آموزش‌دیدن پیش همسرم، که قلم‌زن حرفه‌ای و کارشناس صنایع‌دستی است، و استاد اکبر صامتی، از اساتید بنام فلزکاری ایران، وارد کار حرفه‌ای قلم‌زنی شدم.»

این هنرمند جوان اضافه می‌کند: «با بهره‌گیری از تسلطمان بر طراحی و مطالعه طرح‌های ایران باستان و طرح‌های مرتبط با حوزه میراث‌فرهنگی توانستیم آثار فلزی‌ای خلق کنیم که موردتوجه موزه‌داران، مجموعه‌داران و علاقه‌مندان به کارهای فلزکاری نفیس و سنتی قرار گیرد.»

او در مورد نحوه تأسیس کارگاه شیراوژن اظهار می‌کند: «در فروردین‌ماه 1393 با همکاری همسرم و نیز شاپور اکبری (که هم‌اکنون از فلزکاران و قلم‌زنان خوب کشور است و در کارگاه مستقل خود مشغول‌به‌کار است) به راه‌اندازی این کارگاه اقدام کردیم و با گذشت حدود سه سال و نیم از فعالیت این کارگاه و افت‌وخیزهای فراوان، درحال‌حاضر، 6 نفر به‌صورت مستقیم و 20 نفر به‌صورت غیر‌مستقیم از محل این کارگاه ارتزاق می‌کنند.»

صالحی، با بیان اینکه تاکنون کارگاه و مجموعه هنری شیراوژن آثار مختلف هنری و دست‌سازه تولید و شاگردان و هنرمندان زیادی تربیت کرده، می‌افزاید: «پس از گذشت مدتی از فعالیت کارگاه و نیز یافتن بازار و مساعد شدن اوضاع اقتصادی، با توجه به وجود فضای کافی و وسعت کارگاه و ارتباطات هنری، اقدام به گردهم‌آوری هنرمندانی از رشته‌های مختلف و نیز فعالیت‌های فرهنگی (ازجمله برگزاری نشست‌های مرتبط، شرکت در همایش‌ها و نمایشگاه‌ها) کردیم و هم‌اکنون گروه هنری شیراوژن، در رشته‌های مختلفی با محوریت صنایع‌دستی و هنرهای تجسمی فعالیت می‌کند. از آن جمله می‌توان به ساخت مجسمه‌ها و نقش‌برجسته‌های سنتی و مدرن با فلز و مدیاهای مختلف، جواهرسازی، قلم‌زنی طرح‌های پس از اسلام و سنتی اصفهان، جواهرات نفیس، سازسازی، ساخت دست‌سازه‌های هنری و حتی هنرها و تکنیک‌هایی مدرن‌تر همچون فایبرگلاس و اسکن و پرینت‌های سه‌بعدی اشاره کرد.»

او در اشاره به تخصص هنرمندان فعال در این کارگاه می‌گوید: «عمده همکاران ما از فارغ‌التحصیلان رشته‌های هنری از جمله صنایع‌دستی، طراحی صنعتی، نقاشی و ارتباط تصویری از دانشگاه‌هایی همچون کاشان، یزد، اصفهان و تهران هستند.»

این طراح و قلم‌زن جوان کشورمان، با بیان اینکه درحال‌حاضر تولیدات اصلی کارگاه فلزکاری شیراوژن عبارت است از ساخت پیکره، مجسمه‌، ظروف نفیس و نیز نقش‌برجسته‌های فلزی سنتی با الهام از میراث‌‌فرهنگی ایران باستان، از منحصر بفرد بودن طرح‌ها و نو بودن ایده در کنار اصالت منبع الهام و نیز روش‌ها و تکنیک‌های ساخت سنتی و ظریف، به‌عنوان عاملی یاد می‌کند که محصولات این کارگاه را در نمایشگاه‌های داخلی و خارجی و در بین هنردوستان و تاجران صنایع‌دستی، پرمشتری و بهره‌مند از خریدار کرده است.

او که با محصولات این کارگاه تجربه حضور در برخی از نمایشگاه‌ها و رویدادهای صنایع‌دستی خارجی در کشورهایی مانند ترکیه و گرجستان را هم در کارنامه دارد، از درخشیدن محصولات تولیدی کارگاه شیراوژن در این کشورها خبر می‌دهد و در مورد بازار فروش محصولات کارگاه اظهار می‌کند: «درواقع، تعداد کمی از محصولات ما در استان اصفهان به‌‌فروش می‌رسد و عمده تولیدات ما را مجموعه‌داران و هنردوستان سایر استان‌ها و نیز واسطه‌ها خریداری می‌کنند و تعدادی نیز توسط رابط خارجی یا به‌صورت مستقیم از کارگاه به کشورهای دیگر ارسال می‌شود.»

او در ادامه، با گلایه از روش‌های کهنه‌ ناکارآمد ساخت و بازاریابی صنایع‌دستی، به عوامل موفقیت این کارگاه اشاره می‌کند و می‌گوید: «به‌نظرم، به‌جز بخت‌یاری ما، باید پیشینه هنری و فنی مؤسسان شیراوژن، مطالعه مداوم، الگوبرداری از نمونه‌های موفق داخلی و خارجی، خلاقیت در استفاده از تجهیزات، نوآوری در تکنیک‌ها، ساخت لوازم و ابزار کارآمد در فلزکاری ایرانی و استفاده از طرح‌های نو ولی منطبق با میراث‌فرهنگی و ایران باستان، توجه به امر بازرگانی هنر و توجه به کار گروهی و آموزش به‌عنوان رکن پیشرفت گروهی را مهم‌ترین عوامل موفقیت شیراوژن دانست.»

امیرمالک صالحی، در پایان، اضافه می‌کند: «من و همسرم، در کنار خودآموزی و بِروزرسانی خودمان، کوشیده‌ایم آموخته‌ها و حتی تجربیات خود را بدون توجه به حس رقابت، در اختیار شاگردان و دوستان هنرمند دیگر نیز قرار دهیم، چراکه اعتقاد داریم با آموزش و تبادل اطلاعات هر چه بیشتر بین هنرمندان و انتشار فنون و تجربیات می‌توان شاهد گسترش و پیشرفت هنر کشورمان، تربیت افراد شایسته‌تر در این رشته باستانی و توسعه و رونق کار جمعی بود و آثاری ماندگار برای آیندگان به میراث‌فرهنگی کشورمان افزود.»

انتهای پیام/

کد خبر 1396090427