بهگزارش میراثآریا بهنقل از مرکز روابطعمومی و اطلاعرسانی سازمان میراثفرهنگی، صنایعدستی و گردشگری، در یکی از سالنهای اصلی نمایشگاه استانهای مختلف غرفههای خود را برپا کرده و جاذبههای گردشگری و صنایعدستی و فرهنگی خود را معرفی میکنند. غرفه استان سیستان و بلوچستان از غرفههای فعال نمایشگاه است و اجرای موسیقی محلی و نمایش صنایعدستی بازدیدکنندگان را جذب میکند.
در سالهای اخیر سفر به استان سیستان و بلوچستان افزایشیافته است اما به گفته کارشناسان گردشگری این استان هنوز برای گردشگران داخلی و خارجی به یکی از مقاصد برتر گردشگری کشور تبدیل نشده است از معاون گردشگری اداره میراث فرهنگی، صنایعدستی و گردشگری استان سیستان و بلوچستان دراینباره سؤال کردم.
میرحسینی در این زمینه میگوید: «در سالهای گذشته و بهویژه در دهه 70 تصویری غیرواقعی و منفی از استان سیستان و بلوچستان در ذهن مردم ایجاد شد که تأثیر بدی در جذب توریست داخلی و خارجی به این استان داشت.»
او به شماری از فیلمهای پلیسی دهه 70 اشارهکرده و میگوید: «بسیاری از شخصیتهای منفی این فیلمها بالباس محلی این استان و در لوکیشن سیستان و بلوچستان نقشآفرینی کردند و همین فیلمها تأثیر بدی در ساخت این تصویر داشتند.»
میرحسینی با اشاره به نقش مهم ابزارهای ارتباطی و فرهنگی مانند برگزاری نمایشگاه، ساخت فیلم و اشکال مختلف رسانهای میگوید: «فرصتهایی مانند نمایشگاه و ارائه توانمندیها که امکان ارتباط رودررو و مستقیم را برای استانهای مختلف ایجاد میکند در ارائه این تصویر واقعی و نشان دادن توانمندیها بسیار مؤثر است.»
میرحسینی از دلایل دیگر توسعه نیافتن گردشگری استان سیستان و بلوچستان را در عاملی ساختاری و بودجهای عنوان میکند و میگوید: «بعد از انقلاب بیشتر بودجههای این استان صرف ایجاد زیرساختهای اصلی مانند برق و گاز و شده درحالیکه اکثر استانها روساختهای خود را تقویت کردهاند و در کنار اینها توانستهاند توسعه گردشگری را در دستور کار قرار دهند درحالیکه در استان ما بودجه ما صرف ایجاد زیرساختهای اصلی شده است.»
کمتر کسی از ظرفیتهای منحصربهفرد سیستان و بلوچستان مانند کلپورگان، بهعنوان تنها روستای جهانی سفال و درک، روستایی در میان کویر و دریا باخبر است و برگزاری نمایشگاههای گردشگری نه بهترین بلکه یکی از راههای تبلیغ و شناساندن این ظرفیتها است؛ اختصاص بودجه مناسب و کافی برای توسعه گردشگری و حمایت از ظرفیتهای محلی و مشارکت آنها در طرحهای توسعه از دیگر اقدامات است.
به گفته معاون گردشگری اداره میراثفرهنگی سیستان و بلوچستان برنامه اصلی این اداره برای سال 96 و 97 تغییر نگاه گردشگران داخلی و از بین بردن ترس از فضای این استان و بهطورکلی ترسیم سیمای واقعی سیستان و بلوچستان از طریق تبلیغات و کارهای فرهنگی است تا در مرحله بعد بتوانند برای جذب گردشگران خارجی برنامهریزی کنند.
گردشگری سلامت؛ از محورهای نمایشگاه یازدهم
صنعت گردشگری علاوه بر ارزآوری برای اقتصاد کشور، با ایجاد شرکتهای خدماتی بهطور مستقیم به توسعه اشتغال کمک میکند. چنانچه در سالهای گذشته شرکتهای خدمات گردشگری سلامت در کشور شکلگرفتهاند و گردشگران خارجی میتوانند برای دریافت خدمات سلامت با این شرکتها در ارتباط باشند. نمایشگاه گردشگری برای فعالان این عرصه هم فرصتی فراهم کرده است تا بتواند خدمات خود را معرفی کنند.
باقری یکی از فعالان گردشگری سلامت که شرکت خدمات گردشگری سلامت راهاندازی کرده است در مورد وضعیت گردشگری سلامت در ایران میگوید: «توسعه گردشگری سلامت بسیار به روابط سیاسی و فرهنگی ما با کشورهای دیگر وابسته است و بر همین اساس هم بیشتر از کشورهای عراق و عمان و بعد کویت برای جراحیهای زیبایی و در مرحله بعد جراحیهای چشم و پیوند اعضا به ایران میآیند.»
باقری در معرفی خدمات سلامت شرکت خود میگوید: «شرکت ما که مجوز علوم پزشکی و میراث فرهنگی را گرفته است در استان شیراز فعال است و سامانهای از پزشکان و مراکز درمانی ایران را راهاندازی کرده و از این طریق به افراد داخلی و خارجی خدمات سلامت را معرفی میکند درواقع بهعنوان واسطه خدمات سلامت را بهویژه به گردشگران خارجی معرفی کند.»
فضای شاد برای شناخت ظرفیتهای گردشگری استانها
روز اول نمایشگاه با استقبال خوبی از طرف بازدیدکنندگان همراه بود. بهویژه غرفههای استانی و نمایش و فروش صنایعدستی و محصولات غذایی شلوغ و پر رفت و آمد بودند.
مینا یکی از بازدیدکنندگانی که است که با همسر و فرزند نوزادش به این نمایشگاه آمده.
به گفته مینا غرفههای استانی و بعد غرفههای تورهای گردشگری از جذابیتهای نمایشگاه است.
او فضای نمایشگاه را شاد توصیف میکند و میگوید: «موسیقی نواحی ما بسیار متفاوت و شاد است اما متأسفانه همه ما ازجمله من و اطرافیانم اینها را نمیشناسیم.»
او در مورد مقصد اول سفرهای خود میگوید: «اولین مقصد بسیاری از اطرافیان من کشورهای خارجی اطراف است و شاید یکی از دلایل این موضوع نداشتن همین اطلاعات کافی از ظرفیت استانهایی مانند سیستان و بلوچستان و یاسوج و قشم هست. هرچند که در سالهای اخیر اقبال به قشم بیشتر شده است.»
به گفته مینا برگزاری چنین نمایشگاههایی در کنار توسعه امکانات به افزایش گردشگری داخلی کمک میکند.
نمایشگاه بینالمللی گردشگری و صنایع وابسته از سوم تا ششم بهمن ماه در محل دائمی نمایشگاههای بینالمللی تهران برقرار است.
انتهای پیام/