بهگزارش میراثآریا بهنقل از روابطعمومی ادارهکل میراثفرهنگی، صنایعدستی و گردشگری خراسان جنوبی، در این بازدید که محمدرضا امیرحسنخانی نماینده مردم شهرستانهای فردوس، طبس، سرایان و بشرویه در مجلس شورای اسلامی و جمعی از مسئولان استانی نیز حضور داشتند، محمدسعید ایزدی معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی از محله تاریخی سردشت، محدوده ارگ قدیم و مدرسه تاریخی علیا بازدید کرد.
ایزدی در این بازدید از همدلی ارگانهای مختلف شهری در راستای اهداف ستاد بازآفرینی پایدار شهری ابراز خوشنودی کرد و خواستار حفظ و تقویت هویت فرهنگی، تاریخی و اجتماعی با رویکرد محله محوری در این شهر شد.
ارائه کلیات طرح بازآفرینی پایدار شهر تاریخی تون توسط مشاور طرح از دیگر موارد مطروحه در این بازدید بود و مقرر شد جلسهای در تهران با حضور معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی برگزار شود و موارد لازم بررسی شود.
معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین در خصوص بررسی و تصویب طرح مذکور در شورای عالی معماری و شهرسازی کشور نیز قول مساعد داد.
ایزدی همچنین پنجشنبه 5 بهمن نیز در سفر به خوسف، از مقبره ابن حسام، مسجد جامع، دهکده گردشگری، اقامتگاه بومگردی علوی، مزارع گل نرگس و خانههای قدیمی این شهر بازدید کرد.
محمد شفیعی فرماندار شهرستان خوسف در این بازدید با اشاره به قدمت تاریخی شهر خوسف گفت: «باید ضمن احیای این بافت تاریخی زمینه افزایش درآمد ساکنان این بافت را فراهم کنیم.»
او افزود: «از افرادی که برای احیای این بافت تاریخی همکاری لازم را داشته باشند هم در بحث تسهیلات و هم صدور پروانه ساختمانی مساعدت خواهد شد.»
فرماندار شهرستان خوسف در ادامه با بیان اینکه سایت شهرستان که قسمت عمده آن پتانسل گردشگری، بناهای تاریخی، فرهنگ و آداب رسوم و سنتهای قدیمی است در حال طراحی است افزود: «از همه ظرفیتها برای معرفی پتانسیلهای شهرستان استفاده خواهد شد.»
او ادامه داد: «دهکده گردشگری شهرستان در ورودی خوسف در حال ساخت است که قسمتی از آداب و رسوم مردم دیار گلهای نرگس در معرض دید مسافران مسیر ترانزیتی قرار خواهد گرفت. در طرح بازآفرینی شهری باید به توسعه همهجانبه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی توجه ویژهای شود.»
فرماندار خوسف ادامه داد: «در بودجه سال 1397 برای درجاسازی و مقاومسازی واحدهای قدیمی پیشبینیهای بسیار خوبی در نظر گرفته شده است که انتظار میرود که به شهر تاریخی خوسف نگاه ویژهای شود.»
انتهای پیام/