بهگزارش میراثآریا بهنقل از روابطعمومی موزه ملی ایران، نینا رضایی، رئیس اداره معرفی و آموزش موزه ملی ایران امروز یکشنبه 6 اسفند 96 با اعلام این خبر اظهار کرد: «کارگاههای آموزشی زنگ هنر در موزه ملی با هدف آشنایی مربیان هنر کودک با موزه ملی ایران و استفاده از آثار این موزه در راستای آموزشهای هنری کودکان و نوجوانان در بخش تربیت مربی هنر کودک مرکز آموزشهای آزاد دانشگاه هنر طراحی و با همکاری موزه ملی ایران برگزار میشود.»
اردشیر پژوهشی طراح و مدرس این کارگاه آموزشی نیز در این خصوص گفت: «در جهان امروز موزه بهعنوان یکی از شاخصههای توسعهیافتگی جوامع مورد توجه است، چراکه میتواند در ارتقای سطح سواد و آگاهی عمومی جامعه نقش ویژهای را ایفا کند. به همین دلیل توجه به موزه بهعنوان شاخصهای برای توسعهیافتگی جامعه صرفا جنبه کمّی ندارد، بلکه جنبه کیفی آن به مراتب مهمتر است و جنبه کیفی عبارت است از رابطه زنده و دو سویه مردم و موزه، کارگاههای آموزشی زنگ هنر در موزه ملی تلاشی است در جهت تحکیم، تقویت و غنی تر کردن این رابطه دوسویه برگزار میشود.»
او افزود: «موزه ملی ایران فقط یک موزه باستانشناسی یا تاریخی نیست که به گروهی از متخصصان در یک رشته خاص تعلق داشته باشد، بلکه گنجینهای است بیمانند که میتوان از وجوه گوناگون به آن پرداخت و از آن بهرهها برد. متاسفانه به نظر میرسد ما در این زمینه دچار کمکاری هستیم. به گونهای که میبینیم مردم از آن سوی جهان با اشتیاق به دیدن این موزه میآیند و بسیاری از ما که در همین شهر زندگی میکنیم، شاید ضرورت و یا انگیزهای برای دیدار از این گنجینه بشری در خود احساس نمیکنیم.»
پژوهشی اضافه کرد: «متاسفانه ما در حوزه آموزش، بهطور کلی، و آموزش هنر، بهطور اخص، آنچنان که شایسته است از این گنجینه غنی و ارزشمند بهره لازم را نبردهایم. درحالیکه موزهٔ ملی آنچنان غنی است که میتواند از سالهای دبستان تا پایان سالهای تحصیل در مدارج عالی بهعنوان منبعی برای غنی سازی محتوای آموزشی در اغلب رشتهها به ویژه در رشتههای هنری مورد توجه و بهرهبرداری قرار گیرد.»
او آشنا کردن مربیان هنر کودک با نقش، اهمیت و کارکرد موزه ملی در آموزش هنر را بهعنوان هدف کلی، و آشنایی با وجه نمادین زبان تصویر، و توجه به نمادهای تصویری در فرهنگ وهنر ایرانی را هدف خاصِ سومین کارگاه آموزشی زنگ هنر در موزه ملی عنوان کرد و گفت: «\"بچه ها این سرو است...\" عنوان سومین کارگاه ما بود. شرکت کنندگان در کارگاه ضمن آشنایی با زبان نمادین تصویر در فرهنگ ایرانی بر روی نقش سرو متمرکز شده و به جستجو و پیگیری تحولات این نقش و نمادِ کهن سال ایرانی، در آثار موزه ملی پرداختند. حاصل این کندوکاو به کارگیری آگاهانه نقش سرو در یک کارِ تصویری است که دانشجویان در بخش کارِ عملی به آن پرداختند.»
پژوهشی تاکید کرد: «با توجه به اظهار علاقه بسیاری از مربیان برای شرکت در کارگاههای آموزشی زنگ هنر در موزه ملی مرکز آموزشهای آزاد دانشگاه هنر برنامه آموزشی ویژه را برای شرکت عموم علاقهمندان طراحی و تدوین کرده است که از فروردین 97 با همکاری موزه ملی ایران در قالب جلسات ماهیانه برگزار خواهدشد.»
انتهای پیام/