بهگزارش میراثآریا بهنقل از روابطعمومی پژوهشگاه میراثفرهنگی و گردشگری، ناصر رضایی، استادیار و رئیس گروه میراث طبیعی پژوهشگاه میراثفرهنگی و گردشگری این مطلب را در مقاله ارائهشده به نخستین همایش «واکاوی فکری، فرهنگی و تمدنی تاریخ دفاع در ایران» اعلام کرد.
او که با موضوع «مقایسه و مطالعه تطبیقی راهیان نور و گردشگری جنگ» سخن میگفت با اشاره به این که در گردشگری دفاع مقدس، گردشگران با بار معنوی ویژهای مواجه هستند گفت: «به راستی به این گردشگری به عنوان یک سفر مذهبی نگریسته میشود، چیزی که متخصصهای گردشگری به ویژه در غرب به دنبال جا انداختن آن در گزدشگری جنگ هستند.»
او افزود: «توسعه گردشگری دفاع مقدس دو هدف عمده را به دنبال خواهد داشت و علاوه بر مزایای گردشگری به طور عام به دنبال احیای فرهنگ ایثار و شهادت است که به عنوان یک وظیفه علمی انسانی بر عهده نسل امروز برای نسل های آینده است تا از این رهگذر ضمن بزرگداشت یاد و خاطره دلیر مردان سرزمین مان زمینه درآمدزایی، اشتغال زایی، توسعه صلح و همکاری بین ملتها فراهم شود.»
نقش رسانهها در تغییر سنتهای فرهنگی
حمیدرضا قائدعلی، معاون پژوهش و آموزش ستاد مرکزی راهیان نور کشور نیز در مقاله خود با عنوان راهبردنگاری در انتقال ارزشها و فرهنگ دفاع مقدس به نسل آینده گفت: «نتایج آزمونهای آماری و میدانی نشان میدهد که تولید محصولات شنیداری، دیداری و ارتباطی بیشترین تاثیر را در حفظ و انتقال علوم و معارف دفاع مقدس به نسلهای آینده دارد.»
او با اشاره به تاثیرات عمیق رسانه و هنر گفت: «با نگاه به نتایج تحقیق مشخص میشود که پس از سینما، سریالهای تلویزیونی به عنوان همزاد سینما قرار دارد.»
او با بیان این نکته که برای راهبردهای حفظ و انتقال فرهنگ دفاع مقدس به نسلهای آینده 20 عامل برتر مشخص شده است، به نظریه دیوید رایزمن اشاره کرد و گفت: «او در این نظریه معتقد است که سیر تحول فرهنگ در جوامع و دگرگونیهای آنها ناشی از تحول ارتباطات و وسایل ارتباطی است و سیر زندگی بشر به سه دوره تقسیم میشود.»
او در ادامه به نقش رسانهها در تغییر سنتهای فرهنگی و ایجاد شکاف نسلی اشاره کرد.
در پایان هادی مراد پیری،رئیس پژوهشکده دفاعی و امنیتی دانشگاه امام حسین و رئیس کمیته علمی همایش به جمع بندی علمی همایش «واکاوی فکری، فرهنگی و تمدنی تاریخ دفاع در ایران» پرداخت.
انتهای پیام/