بهگزارش میراثآریا بهنقل از روابطعمومی صندوق احیا و بهرهبرداری از اماکن فرهنگیتاریخی، در این میان صنایعدستی بهعنوان طلایه هنرهای بومی از اهمیت خاصی برای این حرکت رو به جلو محسوب میشود. کاروانسرای افضل بهعنوان نمونهای از پیوند میان احیای بناهای تاریخی و زندهسازی صنایعدستی شاهد اتفاقات مهمی در این زمینه است که با همت یک هنرمند صنایعدستی بهعنوان سرمایهگذار و بهرهبردار این کاروانسرا رقم خورده است، بهرهبرداری که خود دارای نشان ملی طراحی زیورآلات سنتی است و در گذشته در همان محلی که امروز به مرمت و باززندهسازی آن پرداخته، مشغول فعالیت در عرصه صنایعدستی بوده است.
فعالیت 44 غرفه مرتبط با صنایعدستی و مشاغل فرهنگی در کاروانسرای افضل
بنابر اعلام بهرهبردار خانه تاریخی افضل هماکنون در این کاروانسرای تاریخی 44 غرفه مربوط به صنایعدستی است و همزمان با توسعه اشتغال محلی و در اختیار قرار دادن غرفههای عرضه محصولات به صنعتگران شهر، فرایند مرمت و احیای این مجموعه نیز ادامه دارد.
از جمله صنایعدستی که در این کاروانسرای تاریخی مشغول فعالیت هستند میتوان به سفالگری، کپوبافی، لنگبافی، جل شال بافی، تابلو فرش، سجادهبافی، احرامیبافی، گلیمبافی، میناکاری، صنایع چوب، دوخت لباسهای محلی، چرمدوزی، دوخت انواع کیفهای گلیمی، زیورآلات سنتی (طلاونقره)، قلمزنی مس، صنایع مس، چاقوسازی، قابسازی، معرق چوب، گرهچینی، مشبک کاری، ویترای و تذهیب اشاره کرد.
رضا صیادی با اشاره به حمایت از هنرمندان صنایعدستی در این بنا، گفت: «ما تمام تلاش خود را برای حمایت از صنایعدستی که در معرض فراموشی قرار دارند، به کار بستیم و هماکنون توانستهایم در غالب برپایی غرفههای یاد شده به مشاغل فرهنگی و هنرهای بومی به نحو شایسته بها دهیم. همچنین نباید فراموش کرد که هماکنون بخش قابل توجهی از جمعیت زنان بومی در کاروانسرای افضل مشغول تولید و ارائه محصولات صنایعدستی هستند.»
توسعه اقدامات مربوط به صنایع دستی در کاروانسرای افضل، حالا سبب شده این مجموعه تاریخی به عنوان پایگاهی برای برگزاری دورههای آموزش صنایعدستی و سنتی، احیای هنرهای بومی و آیینهای محلی مردم شهر نیز تبدیل شود. دورههای آموزشی که عاملی برای جذابیت دوچندان در بازدیدهای گردشگران داخلی و خارجی طی مناسبتهای مختلف شده است.
بهرهبردار این بنای تاریخی، در این زمینه به این نکته اشاره دارد که استمرار فعالیتهای آموزشی همگام با فرآیند تولید باعث شده است که هنرمندانی با تکمیل فراگیری آموزشهای خود از این کارگاهها به استانهای دیگر نیز بروند.
احیای صنعت لنگبافی شوشتر در کاروانسرای افضل
احیای صنعت لُنگبافی بهعنوان یکی از صنایعدستی قدیمی و کهنِ شهر شوشتر یکی از اتفاقات مهمی بود که در سال جاری در این بنای به بهرهبرداری رسیده صندوق احیا، تحقق یافت و توانست به مرحله تولید برسد.
رضا صیادی بهرهبردار این مجموعه تاریخی که مرکز تولید و فروش صنایعدستی نیز است، عنوان داشت: «با توجه به اهمیت احیا و زنده کردن صنایعدستی بومی شوشتر، مطالعات و تحقیقات بسیاری در طول یک سال گذشته بهمنظور احیای صنعت لُنگبافی انجام دادیم و از قدیمیها و استادکاران این رشته کمکهایی گرفتیم و با سرمایهگذاری شخصی و کمک صنعتگران کاروانسرای افضل توانستیم این رشته را زنده کرده و لنگ را به تولید برسانیم .»
بهرهبردار این مجموعه در پایان یادآور شد: «در آینده قصد داریم رشتهها و صنایعدستی دیگر را نیز احیا کنیم و به تولید انبوه برسانیم.»
انتهای پیام/