بهگزارش میراثآریا بهنقل از روابطعمومی ادارهکل میراثفرهنگی، صنایعدستی و گردشگری خراسان رضوی، ابوالفضل مکرمیفر مدیرکل میراثفرهنگی این استان امروز جمعه 3 فروردین 97 با بیان این مطلب افزود: «منشور حقوق گردشگر شامل 15 محور در جهت گسترش و ترویج فرهنگ صیانت از حقوق شهروندی، برخورد کریمانه با مردم و در چارچوب بند 7 کد اخلاق گردشگری مصوب 199 سازمان جهانی گردشگری، مفاد منشور حقوق گردشگر بهمنظور تکریم اربابرجوع و ارائه خدمات متناسب با شأن و منزلت بالای گردشگران در جمهوری اسلامی ایران در 15 محور تهیه و ابلاغ شده است.»
او افزود: «این منشور با استناد به ماده 7 قانون توسعه صنعت ایرانگردی و جهانگردی و اصلاحات بعدی و در راستای اجرایی شدن مصوبه 427 شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوب سال 1384 است.»
مکرمیفر با بیان این بر اساس محور اول این منشور دریافت مطلوب خدمات گردشگری، حق گردشگر است، تصریح کرد: «بر اساس محور دوم بهمنظور اطمینان از مجاز بودن فعالیت دفتر یا شرکت خدمات مسافرتی و گردشگری، امکان رؤیت پروانه بهرهبرداری فعالیت و گواهینامه مدیر فنی در محل دفتر شرکت برای گردشگر فراهم باشد.»
او ادامه داد: «بر اساس محور سوم منشور اطلاعات سفر باید به نحو مطلوب و به میزان کافی در اختیار گردشگر قرار گیرد، این اطلاعاتی اعم از (مدت سفر و تاریخ دقیق رفتوبرگشت؛ شهرهای مورد اقامت در طول سفر؛ نوع و درجه وسیله سفر؛ نوع و درجه هتل محل اقامت و نشانی دقیق آن؛ سطح پوشش بیمهای اختیاری و اجباری، مقصد عبوری و نهایی؛ فاصله زمانی استاندارد بین پروازهای چندمرحلهای برای رسیدن به مقصد؛ مشخصات راهنمای تور و آدرس و شماره تماس، شرایط تغییر احتمالی در تاریخ و برنامه سفر، قبل از انجام سفر) است.»
او با بیان اینکه بر اساس محور چهارم منشور حق انتخاب و تصمیمگیری آزادانه گردشگر در دریافت خدمات گردشگری باید محترم شمرده شود، تصریح کرد: «رعایت شئون اخلاقی و همچنین مطالبه حسن رفتار حرفهای را از کارکنان دفتر یا شرکت خدمات مسافرتی و گردشگری و مسئولین اجرای تور، محور پنجم این منشور است.»
مکرمیفر محور ششم منشور حقوق گردشگر را مطالبه کنترل مدارک سفر (گذرنامه) خود به هر حیث از دفتر با شرکت عنوان و تأکید کرد: «بر اساس محور هفتم این منشور گردشگر بداند در قبال مبلغ پرداختی چه خدماتی را دریافت خواهد کرد.»
او ادامه داد: «همچنین بر اساس محور هشتم دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری موظفاند یک نسخه از قرارداد امضاشده را که کلیه خدمات مورد تعهد و مبالغ دریافتی به تفکیک نوع خدمت در آن قید شده و ممهور به مهر دفتر خدمات مسافرتی و گردشگری است و همچنین یک نسخه از برنامه کامل سفر در اختیار خدمات گیرند قرار گیرد.»
مدیرکل میراثفرهنگی، صنایعدستی و گردشگری خراسان رضوی با اشاره به محور نهم منشور گفت: «گردشگران بابت تمام مبالغ پرداختی از دفتر یا شرکت خدمات مسافرتی و گردشگری رسید صندوق را مطالبه کنند و بر اساس محور دهم منشور نیز رسید تحویل تمام مدارک ارائهشده را از مدیریت دفتر یا شرکت خدمات مسافرتی و گردشگری مطالبه کنند.»
او با اشاره به محور یازدهم منشور حقوق گردشگر گفت: «در صورت بروز هرگونه اشکال در ارائه خدمات در اولین فرصت ممکن با مدیران دفتر یا شرکت ملاقات و مذاکره کند و بر اساس محور دوازدهم در صورت افزایش نرخ خدمات، مستندات رسمی افزایش نرخ را از دفتر یا شرکت مطالبه کنند.»
مکرمیفر افزود: «بر اساس محور سیزدهم گردشگر باید تمام مدارک سفر خود را حداقل 24 ساعت قبل از زمان اجرا از دفتر یا شرکت اخذ کند.»
مدیرکل میراثفرهنگی، صنایعدستی و گردشگری خراسان رضوی با بیان اینکه بر اساس محور چهاردهم دسترسی به نظام کارآمد رسیدگی به شکایات حق گردشگر است، افزود: «بر اساس محور پانزدهم مسافران و گردشگران در صورت مشاهده تخلف از مفاد منشور حقوق به ادارهکل میراثفرهنگی، صنایعدستی و گردشگری استان مراجعه و بهصورت کتبی گزارش کنند.»
مکرمیفر گفت: «کمیته اسکان و رفاه ستاد اجرایی خدمات سفر استان خراسان رضوی در ایام تعطیلات نوروزی فعال است و پاسخگوی شکایات، انتقادات، پیشنهادهای زائران و گردشگران نوروزی است ازاینرو زائران و مسافران میتوانند با شماره 05137045- 0517283001 تماس بگیرند و انتقادات و پیشنهادهای خود را با ستاد اجرایی خدمات سفر استان خراسان رضوی در میان بگذارند.»
انتهای پیام/