اطلاعرسانی و تبلیغات به همین دلیل مهمترین بخش پس از تولید است. تبلیغات خود در دستههای محیطی، رسانهای، مجازی و غیره قابل دستهبندی است. صنعت گردشگری به عنوان یکی از صنایع ارائه دهنده خدمت نیز از این قاعده مستثنی نیست و حتی بیش از دیگر صنایع ارائه دهنده خدمات در کشور ما به بازاریابی حرفهای و تبلیغات نیازمند است.
در روند تبلیغات در راستای شناسایی پتانسیلها، زیر ساختها، جاذبهها و معضلات گردشگری، تاثیر گذارترین نوع تبلیغات و معرفی، استفاده از قابلیت رسانه است که خود به شاخههای مختلفی تفکیک میشود. این شاخهها به طور کلی از دستههای اصلی تبلیغات مستقیم( اعم از چاپ بنر در مجلات و نشریات، انتشار تیزر در شبکههای تلویزیونی و رادیویی و شبکههای اجتماعی مجازی و...)، تبلیغات غیر مستقیم( گزارش رپورتاژ های چاپ شده در نشریات و...)، و تبلیغات تحلیلی یا کنشمند تشکیل شده است.
در مقابل تمام اینها انتظاراتی که از مخاطب تبلیغات در تمام شاخهها و دستهها وجود دارد نیز به سه دسته تاثیر شناختی، تاثیر عاطفی و تاثیر رفتاری دستهبندی میشود که مهمترین دسته آن نیز تاثیر رفتاری است. به طور کلی میتوان گفت تاثیر گذار ترین نوع تبلیغات در صنعت گردشگری تبلیغ رسانهای کنشمند است که بیش از باقی انواع و روشهای تبلیغی میتواند به تاثیر رفتاری در مخاطب منجر شود. مهمترین عامل در تبلیغات رسانهای، چیرگی و خلاقیت نیروی انسانی ( اصحاب رسانه) که به عنوان مدیران جهتدهی به افکار مخاطبان تلقی میشوند به شمار میرود.
در جهان و در حوزه گردشگری یکی از تاثیر گذار ترین تبلیغات، جایی صورت میگیرد که مجلات و نشریات به نام، دست به کار میشوند و با هر تحلیلی ( و یا معرفی) که هرکدام از نویسندگان و منتقدین این نشریات در خصوص نحوه خدمات رسانی مجتمعهای گردشگری و هتل ها مینویسند در آمد سالیانه آن مجتمع، رستوران یا هتل به کل دگرگون میشود. این تاثیر را در هیچ شکلی از انواع تبلیغات بصری، نوشتاری و غیره سراغ نداریم.
تربیت نویسندگان و منتقدانی چیره دست با دانش تجربی بالا در هر کدام از حوزههای زیر مجموعه گردشگری اعم از غذا و رستوران، هتلینگ و پذیرایی، گردشگری تفریحی و هیجانی، گردشگری طبیعی، گردشگری نجوم، گردشگری مجازی، گردشگری کثیف و غیره خود یک نیاز مهم صنعت گردشگری است، چرا که با تربیت چنین افرادی مخاطبان هم به موازات این روند تربیت می شوند و از نویسندگان و منتقدان مورد تایید خود تاثیر میپذیرند. در این روند با شکل گیری نشریات تخصصی یا بخشهای تخصصی مرتبط با گردشگری در نشریات موجود، سلیقه و نگاه مخاطب تربیت خواهد شد.
متاسفانه هیچ گاه چنین نگاهی وجود نداشته تا روزنامهنگاران و نویسندگان بتوانند در این زمینه فعالیت مستمری داشته باشند هرچند گاها دیده میشود که در نشریاتی محدود این نگاه دنبال شده اما به اقبال عمومی رساندن آن نیازمند حمایت از اصحاب رسانه در بزنگاههای مختلف است.
استان مرکزی متاسفانه همواره به عنوان گذرگاه گردشگران به دلیل مسیرهای مواصلاتی خود شناخته شده و در چند سال اخیر با تلاش مجدانه همکاران بنده در ستاد خدمات سفر نوروزی استان این نگاه کمی در حال تغییر است و گردشگران کمابیش نگاهشان به استان تغییر کرده و به عنوان یک مقصد به جاذبهها و موزههای استان سر میزنند و برای بازدید طبیعت خاص آن برنامهریزی میکنند، اما قانع شدن به این مقدار ابدا اندیشه هیچ مسوولی نیست.
با این همه کماکان به یک باور عمومی در خصوص پذیرش این استان به عنوان مقصد مورد نظر نیازمندیم که بلاشک تاثیر گذارترین قشر برای ساخت چنین باوری اصحاب رسانه، خبرنگاران و اندیشه سازان این حوزه هستند، حوزهای که میتواند کاتالیزور تغییر اندیشه عمومی در خصوص مقصد و انواع گردشگری باشد.
کشور ما متشکل از 31 استان، دارای جاذبههای کاملا منحصر به فرد و تا حدودی متفاوت است که میتوان مجموع آن را به عنوان «خوشه گردشگری» در نظر گرفت که هرکدام حلاوت خود را دارد.
استان مرکزی، دانهای رُسته از تاریخ، طبیعت و مفاخر علم، سیاست و فرهنگ است که متاسفانه آنطور که شایسته بوده معرفی نشده است. این معرفی در بعد اجتماعی به ریز بینی آمیخته با اندیشه اصحاب رسانه نیازمند است تا بتوان کف جامعه را هدف و آگاهی آنرا مدنظر قرار داد. آنگاه است که میتوان ابتدا به ساکن، یک حس تعلق را در میان جامعه کوچک ( استان) و سپس آگاهی را نسبت به جامعه هدف ( کشور) ایجاد کرد تا بتوان از دهلیز صنعت گردشگری که آمیخته با فرهنگ است بهرههای اجتماعی و اقتصادی برد.
بلاشک توسعه زیرساختهای گردشگری، رفع کمبود ها، نواقص و ... توسط دولت و مدیران امری حیاتی و اجتناب ناپذیر است اما به هر سو ایجاد این حس تعلق در جامعه کوچک، به جهت همراهی، همکاری و توسعه فرهنگ گردشگر پذیری در سطح جامعه نیازمند اندیشه سازی اهل قلم و به خصوص مهندسان فکری جامعه که همان اهل خرد هستند دارد. آینه ی تمام نمای این خرد را می توان اصحاب رسانه دانست که میتوانند چراغ راه گردشگری باشند و بهترین مبلغ داشتههای یک ملت.
**مدیرکل میراثفرهنگی، صنایعدستی و گردشگری استان مرکزی
انتهای پیام/