تشکیل کارگروه ویژه برای بررسی قیمت بلیت هواپیما

رئیس ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر گفت: «باید کارگروه ویژه برای بررسی موضوع قیمت بلیت هواپیما با حضور تعزیرات، سازمان هواپیمایی کشوری، وزارت کشور، سازمان راهداری و سازمان میراث‌فرهنگی تشکیل شود تا این موضوع حل و فصل شود.»

به‌گزارش خبرنگار میراث‌آریا، سی‌و‌چهارمین نشست ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر امروز سه شنبه 30 مرداد 97 با حضور محمد محب‌خدایی معاون گردشگری و سایر اعضای این ستاد در سازمان هواپیمایی کشوری برگزار شد.

محب‌خدایی در این نشست گفت: «وظیفه سنگینی در ستاد خدمات سفر بر دوش ما است، باید تلاش کنیم سفر در کشور جاری باشد، ایجاد سفرهایی بانشاط که جریان اقتصادی را در کشور ایجاد می کند از وظایف مهم ستاد است.»

او تصریح کرد: «مشکلاتی که در این بخش به وجود آمده است باید سریعا در ستاد بررسی و حل شود، چراکه یکی از ارکان تشکیل ستاد بررسی و رفع مشکلات و موانع در این بخش بوده است.»

محب خدایی افزود: «هدف از تشکیل ستاد خدمات سفر این است که سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی، ساماندهی و نظارت بر خدمات سفر، اگر می خواهیم صنعت و گردشگری پویا بمانند باید حمایت شوند، براساس آمار سفرهای جاده‌ای 95 درصد رشد کرده است باید ببینیم که در حوزه حمل و نقل هوایی و سفرهای هوایی در کشورمان در چه رتبه ای در سطح دنیا قرار دارد.»

معاون گردشگری اظهار کرد: «وظیفه ما در ستاد سفر باید حمایت کنند، نقش کلیدی هر دستگاه باید دیده شود، موضوعاتی که در ستاد سفر مطرح می شود باید به صورت جدی پیگیری و اجرایی شود، همانطور که برای کالای اساسی برنامه ریزی شده است، سفر یک خدمت اساسی است که باید مورد توجه قرار گیرد، ستاد سفر باید وظایف خود را انجام دهد.»

محب خدایی ادامه داد: «اگر بخواهیم اقتصاد گردشگری جایگزین اقتصاد نفت شود باید واقعیات را ببینیم و برنامه ریزی کنیم.»

او اضافه کرد: «ما نمی گوییم آزادسازی نرخ بلیت نباشد اما باید یک سقفی برای این موضوع قائل شویم، دفاتر خدمات سمافرتی و ایرلاین ها با بالا رفتن هزینه ها در این بخش متضرر می شوند چراکه قدرت خرید مردم بالا نرفته است.»

معاون گردشگری افزود: «اگر از ابزارهای قانونی به درستی استفاده شود می توان مشکلات را حل کرد، اعضای ستاد سفر باید توجه کنند از مدیریت جزیره ای خارج شویم تا بیشترین مطلوبیت را در بین مردم ایجاد کنیم.»

محب خدایی گفت: «باید قبول کنیم که سازمان هواپیمایی کشوری با معضلات و مشکلات جدی روبرو است، باید با تشکیل کمیته ای با حضور اعضای ستاد این مشکلات را بررسی کنیم و راهکارها را تدوین کنیم، کارگروه ویژه با حضور تعزیرات، سازمان هواپیمایی کشوری، وزارت کشور، سازمان راهداری و سازمان میراث فرهنگی تشکیل شود برای بررسی موضوع قیمت بلیت تا این موضوع حل و فصل شود.»

او اضافه کرد: «در ایام نوروز که ستاد سفر به صورت یک پنجره واحد عمل کرد، شاهد رضایت مردم بودیم، امروز هم باید برای حل این مشکل اعضای ستاد به صورت واحد و یکپارچه عمل کنند تا خدمات سازمان هواپیمایی کشوری دیده شود و در عین حال مشکل موجود در حوزه قیمت بلیت رفع شود، باید یک همت جمعی ایجاد کنیم تا از این ستاد نتیجه مطلوب را بگیریم.»

صنعت هواپیمایی کشوری در مسیر درستی قرار دارد

علی عابدزاده رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در این نشست اظهار کرد: «ستاد هماهنگی خدمات سفر سهم بزرگی در سازندگی کشور دارد، اگر هر یک از ما که در این مناصب هستیم کار را درست انجام دهیم به توسعه یافتگی کشور کمک کرده ایم، ما در کشوری هستیم که ابزار بسیار زیادی داریم اما هنوز توسعه یافته نیستیم و این بدان معناست که از ابزاری که در دست داریم درست استفاده نکرده ایم.»

او افزود: «بخش حمل و نقل هوایی که اثرگذاری بی بدیل در توسعه کشور دارد و بسیاری از نقاط دنیا که در گذشته توسعه یافته اند به حوزه حمل و نقل هوایی توجه کرده اند برهمين اساس یکی از سیاست هایی که در گذشته در کشور ما مورد توجه بوده توجه به توسعه حمل و نقل هوایی است.»

عابدزاده افزود: «هدف گیری و برنامه ریزی درست بوده است اما متاسفانه استفاده از هواپیما در کشور ما به یک کالای لوکس تبدیل شد، این در حالی است که در دنیا برنامه ها به سمتی پیش می رود که سفرهای ارزان ایجاد شود چراکه سفر یکی از نشانه های توسعه یافتگی کشورها محسوب می شود.»

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری تصریح کرد: «متاسفانه نگاه لوکس به صنعت هواپیمایی، خسارات زیادی وارد کرده است، اگر آزادسازی نرخ بلیت صورت نمی گرفت صنعت هواپیمایی کشور از بین می رفت، یکی از مسائلی که تا دو سال قبل داشتیم این بود که خطوط هوایی نمی توانستند پول سوخت خود را بپردازند، آزادسازی نگرش ها را عوض کرد هرچند برخی مشکلات وجود دارد.»

او افزود: «ما باید تلاش کنیم که این اتفاقی که در نرخ بلیت هواپیما افتاده به روند درستی که این صنعت در پیش گرفته لطمه نزند، سیاست هایی که امروز در سازمان هواپیمایی کشوری دنبال می شود، توسعه ای است، قوانین جدیدی در حوزه نظارت در پیش گرفته شده است تا بحث ایمنی و استاندارد در بالاترین سطح رعایت شود.»

عابدزاده اضافه کرد: «در بحثی که مربوط به ستاد سفر است مشکلاتی وجود دارد، چراکه وظیفه این ستاد تولید سفر است و صنعت هواپیمایی کشوری که باید با این ستاد همگام باشد، آنطور که باید در این مسیر نتوانسته ایفای نقش کند، هنوز بسیاری از شهرهای کشور به هم متصل نیستند و این موضوع یک معضل بزرگ برای گردشگری داخلی است كه بايد همت كرد اين معضل حل شود.»

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری افزود: «ما برای رفع این نیاز از جت های 50 نفره استفاده می کنیم، خوشبختانه این روند آغاز شده است و تا حدود زیادی موفق بوده است.»

او گفت: «بازگشتن به شرایط گذشته به معنای از بین رفتن صنعت هواپیمایی کشور است، نباید تحت تاثیر جو قرار بگیریم، حمل و نقل هوایی عیار سنجش توسعه کشور است به همين منظور لازم است نگاه ويژه به آن داشت و ما نباید روند درستی که در این حوزه ایجاد شده است را متوقف کنیم.»

عابدزاده افزود: «ما امیدواریم که بتوانیم نقش مفید و خوبی در ستاد خدمات سفر داشته باشیم و بتوانیم تمام نقاط کشور را به هم متصل کنیم.»

مرتضی دهقان معاون هوانوردی  وامور بين الملل سازمان هواپيمايی كشوری نيز اظهار کرد: «55 درصد گردشگران در دنیا از طریق حمل و نقل هوایی جا به جا می شود و ما باید در کشور با گسترش این صنعت در کشور سهم حمل و نقل هوایی را در صنعت گردشگری توسعه بدهیم، شرایطی که به کشور اعمال شده است در حوزه تحریم ها، شرکت های هواپیمایی را هم دچار مشکلاتی داشته است که باعث بالا رفتن هزینه ها و کاهش مسافر شده است و امیدواریم با حل این مشکلات روند رو به رشدی را شاهد باشيم.»

او خاطرنشان كرد:« 34 درصد هزینه های خطوط هوایی در جهان صرف تامین سوخت می شود اما در کشورمان این هزینه 19 درصد است چراکه ما به خطوط هوایی برای تامین سوخت سوبسید می دهیم، 50 درصد هزینه های هواپیمایی داخلی، هزینه های ارزی است، برخی می گویند بالا رفتن نرخ ارز ربطی به سوخت هواپیماها ندارد این موضوع صحت ندارد.»

دهقان افزود: «تحریم های جدید و محدوديت هاي پيش روي نياز به همت و تلاشی مضاعف  دارد تا بتوانيم اهداف غير انسانی را خنثی كنيم.»

او گفت: «آزادسازی برای شرکت های هواپیمایی صورت گرفت و نزدیک به 70 درصد بلیت های کشور تابع مقررات ابطال و تغییر است و حدود 30 درصد چارتری است، بسیاری از سایت هایی که هواپیمای چارتری ارائه می دادند به سازمان تعزیرات حکومتی معرفی کردیم و آمادگی داریم در این حوزه با معاونت گردشگری همکاری داشته باشیم.»

دهقان با اشاره به اينكه باشد حضور و نظارت دستگاه های نظارتی در این بخش پررنگ باشد افزود: «تاكنون نگاه ها به صنعت حمل ونقل هوايی غيرتوسعه ای بوده است كه اين امر آفت اين صنعت به شمار می رود و بايد سياستهای كلان صنعت به سياست های توسعه ای تغيير يابد.»

معاون هوانوردی و امور بين الملل سازمان هواپيمايی كشوری گفت: «شرايط تحميلی تحريم بر صنعت باعث شده فشارهای زيادی به شركت برای تامين ناوگان و قطعات وارد شود و افزايش هزينه های عمومی در ماههای اخير نيز باعث شد كه سفرهای هوايی كاهش يابد.»

او تصريح كرد: «هم اكنون 310 فروند هواپيما در كشور با متوسط عمر 24 وجود دارد كه 150 فروند آن فعال است و 50 درصد هزينه های حمل و نقل هوايی ارزی است.»

انتهای پیام/

کد خبر 139705302

برچسب‌ها