در ایران 8 اکتبر مصادف با 16 مهر روز جهانی کودک و آغاز هفته ملی گرامیداشت کودک ، نامگذاری شده است و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان 15 مهر را روز محیط زیست و میراث فرهنگی، در نظر گرفته است .
کودکان را می توان در زمره ی مهم ترین دیدارکنندگان از موزه ها، دانست و به همین منظور همه ساله از سوی مسولان، بازدید از موزه ها و بناهای تاریخی در روز جهانی کودک ، رایگان اعلام می گردد.
کودکان در این روز معمولا بصورت گروهی با مؤسسات اموزشی و یا بصورت خانوادگی سفر کوتاه و خاطره انگیز خودشان را به موزه ها ، انجام می دهند و روزی به یاد ماندنی در کنار دوستان و یا خانواده ی خود را، رقم می زنند .
به ویژه آن دسته از کودکانی که برای اولین بار از یک موزه یا مجموعه تاریخی بازدید می نمایند .
کارشناسان، آموزش را به درستی، زیر بنای فکری کودکان می دانند به این دلیل که با آموزش صحیح ، ذهن، فکر و روح و جان کودک که مرتبا در حال یادگیری است ، شکل می گیرد و ستون پایه های فکری او ، استوار می گردد .
بازدید از یک موزه، به خوبی خواهد توانست به این زیر بنا که با هویت و تاریخ و گذشته ی وی ارتباط دارد ، شکل خوبی بگیرد .
موزه ها را می توان راهها و پل های ارتباطی بین گذشته و حال و جستحوی راه بهتری برای آینده دانست .
حال اگر با طراحی مناسب داخل و محیط پیرامونی موزه ، بکارگیری راهنمایان متخصص و آشنا با زبان و ادبیات و روانشناسی کودک و.... موزه ها، موفق خواهند شد به رسالت خودشان یعنی انتقال پیام آثار به نمایش در آمده را به مخاطب یا بازدید کننده ی ویژه ی خودشان یا همان کودکانی که تشنه ی فراگیری این پیام هستند ، انتقال بدهند .
و از این فرصت بدست آمده ، بیشترین بهره برداری را داشته و با درگیر کردن ذهن او ، به آموزش کمک نمایند .
برخی از کارشناسان ،درگیری ذهنی کودک را بسیار مهم می دانند، زیرا وقتی کودک به درک درستی از آنچه در موزه به نمایش در آمده ، خواهد رسید که تصور درستی در ذهن او از این آثار، نقش بسته باشد .
علل و عوامل زیادی به این درک و تصور درست کمک خواهند نمود که در موزه به چند مورد آن اشاره می گردد.
طراحی ،نحوه نمایش ، زیبا شناسی ،راهنما و ایجاد محیط ویژه کودکان ، در انتقال پیام فرهنگی و تاریخی موزه ، نقش مهم و بسزایی خواهند داشت
موزه ها ، می توانند ،یکی از ابزارهای رشد و خلاقیت فکری کودکان باشند و با موضوعات جذاب و جدید برای کودکان ، موجبات دلبستگی و وابستگی کودکان را با موزه ها ، فراهم نمایند و جذابیت اشیا و آثارتاریخی را همانند دیدن حیات وحش و موزه های تاریخ طبیعی به نمایش بگذارند و مسیری را طی نمایند که یک ارتباط مستمر ودو سویه با کودک و موزه ، برقرار گردد.
موضوعاتی همچون عروسک ،نقاشی ،هنرهای نمایشی و تجسمی ، قصه گویی و کار کردن با خاک و لمس کردن گل سفالگری که فرصت تجربه را برای کودکان ، مهیا می نماید ، خواهد توانست به این استمرار کمک نماید
و سخن آخر این که موزه ها، صرفا نبایستی آغوش خود را فقط در روز جهانی کودکان بگشایند، بلکه در طول ایام و فصول، ویژه برنامه هایی که مکمل محیط اموزش باشد را برگزار نمایند.
*رئیس گروه موزه های اداره کل میراث فرهنگی خراسان رضوی
انتهای پیام/