مرمت و حفاظت 3 تابلوی نقاشی در موزه پارس شیراز

پروژه مطالعه، حفاظت و مرمت تابلوهای نقاشی رنگ‌روغن موزه پارس با موضوع حافظ و شاخه‌نبات اثر استاد میرمصور و دو تابلو با موضوع گلدان گل و مرغ، از آثار اواخر دوره قاجار در دست انجام است.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان فارس، محمدمهدی نجفی سرپرست امور موزه های این اداره کل امروز سه‌شنبه 1 آبان 97 با اعلام خبر فوق اظهار کرد: «پیرو بازدید اسفند ماه 96، معاون رئیس جمهور ورئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از موزه پارس در سفر خود به شیراز و تاکید ایشان بر تامین اعتبار به منظور مرمت تابلو های نقاشی این موزه، پروژه مطالعه، حفاظت و مرمت تابلوی نقاشی رنگ روغن  با موضوع حافظ و شاخه نبات اثر استاد میر مصور و دو تابلو با موضوع گلدان گل و مرغ، از آثار اواخر دوره قاجار در دستورکار قرار گرفت.»

نجفی ادامه داد: «این تابلوها به دلیل آسیب های مختلفی همچون آسیب ها و آلودگی های بیولوژیکی و مکانیکی، ریختگی رنگ و بستر، اسیدیته بوم، ترک در لایه رنگ، سستی پارچه تکیه گاه، تیرگی ورنی،آسیب چهارچوب ها و قاب تابلو به آزمایشگاه و کارگاه حفاظت و مرمت مجموعه انتقال یافت و با تامین بخشی از اعتبار، عملیات مرمت  ازسه ماهه ی دوم سال جاری آغاز شد.»

او اضافه کرد: «به منظور فن شناسی و آسیب شناسی ،از پارچه بوم و رنگ نمونه برداری شد و برای بررسی دقیق تر به آزمایشگاه حفاظت و مرمت پژوهشکده کشور ارسال گردید که با نتایج حاصله از آزمایش های FT_IR , XRD , XRF  ریخت شناسی میکروسکوپی لایه ها، عناصر لایه رنگ و بستر، لایه ورنی، شناسایی نوع و جنس پارچه تکیه گاه، بافت و میزان تراکم تارو پودها، شناسایی و پس از انجام تست حلال و بررسی میزان اسیدیته هر تابلو، عملیات مرمت تابلوها با پاکسازی، اسیدزدایی تکیه گاه، استحکام بخشی لایه رنگ و بستر، وصالی، نوارگیری، آسترگیری تکیه گاه، بستر سازی بخش کمبود و ریختگی، موزون سازی رنگی و اجرای لایه تثبیت کننده نهایی و تهیه چهارچوب مناسب هر تابلو صورت گرفت.»

سرپرست امور موزه های میراث فرهنگی فارس تصریح کرد: «از آنجایی که بعد از مرمت هر اثر تاریخی، حفاظت از اثر، اهمیت ویژه ای پیدا می کند سعی شده با ایجاد شرایط محیطی مناسب از طریق کنترل دما و رطوبت و کاهش آلاینده های محیط، به نگه داری و افزایش طول عمر اثر مرمت شده کمک کنیم.»

بنا بر این گزارش به گفته نجفی، دو عدد از تابلوهای نقاشی گلدان گل و مرغ در سال 94 از تهران به صورت دائم به موزه پارس منتقل شد و به دلیل شرایط نامناسب قبلی، به ویژه آلاینده های محیطی از جمله دوده و اکسید های سرب، این دو تابلو در شرایط بسیار بدی قرار داشتند که خوشبختانه با انجام عملیات حفاظت و مرمت و استحکام بخشی، در حال حاضر در شرایط خوبی به سر می برند.

عملیات مرمت این سه تابلو توسط کارشناس ارشد مرمت، سحر فروزان پور در دست اجراست.

انتهای پیام/

کد خبر 1397080114

برچسب‌ها