به گزارش میراث آریا به نقل از روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری، زاهد شفیعی با اشاره به موضوع پایش کیفی و اولویتبندی راهبردهای دفتر آموزش و مطالعات گردشگری گفت: «اهمیت نقش آموزش در صنعت گردشگری و نیز بررسی وضعیت موجود متناسب با چشم انداز پیش رو، زمینه تغییر و اولویتبندی راهبردهای این حوزه را سبب شده است.»
او با بیان اینکه پایش کیفی و طراحی شاخصها یکی از اولویتهای مذکور به شمار میآید؛ افزود: «ایجاد نظام نظارت و رتبهبندی موسسات و مراکزآموزشی و نیز بازنگری دوره و محتوای آموزشی یکی از اهم اقدامات پیش رو در راستای توجه به پایش کیفی این حوزه به شمار میآید.»
شفیعی همچنین ادامه داد: «تنوعبخشی به سرفصلهای آموزشی با طراحی دورههای جدید مبتنی بر نیاز بازار کشورهای هدف و نیز مقتضیات این صنعت نیز در اولویت راهبردهای بازنگری شده جای گرفتهاند.»
مدیر کل دفتر مطالعات و آموزش گردشگری با اشاره به اینکه در رویکرد جدید پیش رو در حوزه آموزش، همگانی و عمومیسازی این حوزه در دستور قرار دارد؛ تصریح کرد: «این امر بدان معناست که آموزش باید مشمول تمامی اجزای زنجیره ارزش و ذینفعان گردشگری شود.»
او در تشریح اجزای این زنجیره گفت: «آموزش به گردشگران با انتقال شاخصههای: «فرهنگ گردشگری و سبک زندگی»، «گردشگری به عنوان یک مصرف عمومی نه کالای خاص» و نیز آموزش ذینفعان بخش خدمات گردشگری شامل رانندگان وسایط و ناوگان حملونقل عمومی ، اتوبوسهای بینراهی، مراکز بینراهی و غیره بخشی از این رویکرد است.»
شفیعی با بیان اینکه گردشگری، علم و صنعتی انسان محور است و از این رو موضوع آموزش نیروی انسانی بیش از هر حوزه ای اهمیت می یابد؛ افزود: «تقویت نگاه فرابخشی سازمان با تشکیل اتاق فکر درراستای دستیابی به هدف تقویت بخش مطالعات کاربردی و پاسخگویی به نیازهای آموزشی راهبردهای کلان گردشگری کشور نیز یکی دیگر از گام های اجرایی پیش بینی شده است.»
مدیر کل دفتر مطالعات و آموزش گردشگری همچنین با تاکید بر اینکه ارتباط با سازمان های بین المللی و استفاده از تجربیات جهانی موفق در حوزه آموزش نیز تاثیر مستقیمی بر فرآیند بومیسازی مباحث مربوطه خواهد گذاشت؛ گفت: «نحوه برگزاری دوره توانمندسازی روستاهای هدف و اقامتگاههای بوم گردی یکی از مواردی است که مبتنی بر نگاه بین المللی؛ میزان تاثیرپذیری جامعه بومی و تفهیم سرفصلهای آموزشی در این زمینه افزایش خواهد داد.»
انتهای پیام/