بهگزارش میراثآریا بهنقل از روابطعمومی سازمان گردشگری سازمان میراثفرهنگی، صنایعدستی و گردشگری، ولی تیموری در نشست با تیم اجرایی و مشاوران پروژه ملی گردشگری که در حال تعریف و تبیین برند صنعت گردشگری کشور هستند، گفت: «دستیابی به برند ملی کشور در قالب \"مگاپروژه برند گردشگری ایران\" شامل 8 زیر پروژه از جمله تشکیل شورای عالی برند گردشگری، تعیین استراتژی برند و هویت بصری آن، جریان سازی موضوع برند گردشگری میان فعالین حوزه صنعت گردشگری، استانداردسازی شرایط احراز و دریافت برند، آمادهسازی اقلام بازاریابی و آغاز بهکار برند گردشگری است که تا کنون دو فاز آن به اتمام رسیده و دستاوردهای حاصل بهصورت همزمان در تصمیمگیریهای اجرایی و عملیاتی به کار گرفته شده است.»
او درباره پیشرفت فاز نخست این پروژه یعنی تشکیل شورای عالی برند گردشگری افزود: «این شورا متشکل از پنج ارگان دولتی وزارت کشور، وزارت صنعت، معدن و تجارت، صداوسیما، وزارت امور خارجه و سازمان میراثفرهنگی، صنایعدستی و گردشگری تشکیل شده است که جلسات آن با هدف سیاستگذاری، همراهسازی، نظارت بر عملکرد ارگانهای درون و برون سازمان در پروژه برند گردشگری، تعامل با شورای عالی برند ملی، مدیریت مالی و حقوقی پروژه ونیز وارد کردن این مگا پروژه در سندهای چشمانداز تشکیل شده و مصوبات اجرایی آن پیش میرود.»
معاون گردشگری در تشریح دستاوردهای فاز دوم این پروژه تصریح کرد: «فاز تعیین استراتژی برند و هویت بصری آن با اجرای طرح مطالعات شناخت و طراحی هویت راهبردی، با هدف طراحی هویت رقابتی متمایز، مستقل و مطلوب برای برند ملی گردشگری و برنامهریزی جهت انتقال آن به مخاطبان و ایجاد تصویر ذهنی مطلوب در دو فاز بهصورت زیرمجموعه شکل گرفته است.»
او با اشاره به اینکه فاز اول شناخت راهبردی است که بر اساس مدلهای بِروز ارزیابی میشود و فاز دوم برنامهریزی مربوطه است که بر اساس نتایج فاز اول پیش میرود؛ توضیح داد: «این طرح در راستای تقویت آگاهی و تصویر ذهنی مخاطبان نسبت به برند ملی گردشگری ایران و همچنین نهادینهسازی ساختار و فرایندهای یکپارچه ارتباطی، بر پایه تحلیل محیط استراتژیک و شناسایی نقاط قوت، ضعف، فرصتها و تهدیدهای پیش رو طراحی شده است.»
معاون گردشگری در تشریح گزارش روند پیشرفت طرح مذکور اظهار کرد: «تا کنون دستیابی به دورنمای بازار شامل: ارزش و رشد بازار، جذابیت بازار، روندها و پویاییهای بازار، تحلیل وضعیت رقابتی از جمله شناسایی رقبا، ارزیابی جایگاه رقبا در بازار و بررسی منافع کلیدی که رقبا از آن بهره میبرند، تحلیل رفتار مصرفکننده والگوشناسی شامل تحلیل ارزشها، اهداف و استراتژیها بهعنوان نتایج هویتسازی فاز دوم حاصل شده است.»
معاون گردشگری در ادامه با بیان اینکه برند نیاز حیاتی صنعت گردشگری کشور است و به یاری تعاملات فرابخشی همه فازهای اجرایی تعریفشده در این پروژه تا حصول نتیجه کامل بهصورت مستمر پیشرفت خواهد کرد، گفت: «برند نهتنها نمادی است که یک محصول را از سایر محصولات جدا میکند بلکه تمامی ویژگیهایی است که هنگام فکر کردن به یک برند به ذهن مخاطب خطور میکند و این دقیقاً همان پیوست الزامی در همه طرحها و اقدامات اجرایی حوزه گردشگری به شمار میرود.»
این مقام مسئول همچنین به دستاوردهای مدیریت بهینه برند بر سه پایه دوام، انسجام و واقعگرایی اشاره کرد و گفت: «زمانی که صنعت گردشگری کشور به برند مجهز شد؛ قادر خواهد بود تا فلسفه وجودی، ارزشها و پیام موردنظر را بهخوبی منتقل کند، اعتبار صنعت را تأیید کرده و افزایش دهد، به وفاداری مخاطبان بیفزاید، موجب برقراری ارتباط عاطفی و احساسی با مخاطبان شود و درنهایت ارزش ویژه ایجاد کند و آن را به یک دارایی ناملموس با ارزش مبدل سازد.»
این مقام مسئول در پایان به سایر زوایای پروژه ملی برند گردشگری اشاره کرد و گفت: «دستیابی به شاخههای دیگر برند در سایر زمینهها از جمله برند مقصد، برند خدمات گردشگری و غیره نیز از اقدامات پیش رو به شمار میآید تا در پی آن فرآیند مدیریت مقصد شامل: توسعه و ارتقای واقعیت مقصد، جاذبهها، زیرساختها، تسهیلات، دسترسی، خدمات رفاهی و به دنبال آن مدیریت تصویر مقصد متشکل از ساخت برند، توسعه تجربه، تعیین برند، مطالعات بازار، حصول اطمینان از انسجام برند و درنهایت مخابره برند مقصد، مخابره تصویر واحد، خدمترسانی و مدیریت روابط مشتری حاصل خواهد شد.»
در پایان این نشست برنامهریزی و ارائه راهکار اجرایی برای ورود به فاز سوم پروژه برند ملی گردشگری ایران با عنوان جریانسازی موضوع برند میان فعالین حوزه صنعت گردشگری انجام گرفت.
انتهای پیام/