به گزارش میراث آریا به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، نشست تخصصی «نگرشی نو به هنر ساز سازی در ایران» به همت گروه پژوهشی هنرهای سنتی پژوهشگاه و گروه هنر شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار شد.
علی کسرایی دکترای آهنگسازی در این نشست گفت: «صنعت سازگری از گذشته تا به امروز فراز و نشیب های بسیاری را پشت سر گذاشته است تا به هنری انفکاک ناپذیر از علاقمندی های بشری تبدیل شود تا جایی که در کشورها و تمدن های متفاوت دستخوش ابداعات و خلق زیبایی هایی کم نظیر شده است.»
او افزود: «با بررسی علمی و جستجو در سنت ها و روش های سازگری جهان و همچنین در مقایسه با سازگری ایران امروزی ، به چالش هایی برخوردیم که پاسخگویی به آنها شاید خدمتی باشد به نسلهای علاقمند بعدی و البته و یقینا منجر به پیشبرد علمی این هنر والا خواهد بود.»
این پژوهشگر تصریح کرد: «از مشکلات ناشی از عدم گذر از رونسانس سازگری می توان به نداشتن اسلوب مهندسی و ثبت شده ارکان و روش های اجرایی که باعث هدر رفت منابع چوبی کشور شده اشاره کرد تا جایی که سوداگران این صنف لطمات جبران ناپذیری به هنر موسیقی می زنند.»
کسرایی گفت: «همچنین عدم مطالعات علمی پیرامون مباحث سیمها در سازها و صد البته نبود روش های وارنیش (جلا ) و پوشش های محافظتی برای جلوگیری از صدمات مربوط به محیط پیرامون و صد البته تاثیرات غیرقابل انکار وارنیش بر آکوستیک ساز و ... همه و همه مواردیست که در پژوهش پیش رو مورد بررسی قرار گرفته است.»
او افزود: «در این نشست با احیا و معرفی چارت و نمودار هنر سازگری ، تلاش خواهیم کرد تا ضمن اطلاع رسانی و بررسی بهترین تجارب هنر سازگری در جهان ( بخصوص صنعت مرمت و سازگری ناب و اکادمیک چند صد ساله کرمونای ایتالیا ) و بومی سازی روشهای یاد شده برای استفاده در هنر سازگری در اقلیم ایران ، خدمتی شایانی به این هنر مهجور کنیم.»
کسرایی تصریح کرد: «کمترین نتیجه این کار، ساخت سازهایی علمی و مانا با صدایی منحصربفرد بوده و یقینا نیز می تواند منجر به جلوگیری از هدر رفت منابع چوبی جهانی _ ایرانی شود.»
دیگر سخنران این نشست سیامک قلمی دانش آموخته رشته کامپیوتر و موسیقی ، سازنده آلات موسیقی و نوازنده تار و رباب ، به شیمی ساز ؛ موضوعی که سالهاست مورد غفلت سازندگان ساز واقع شده است اشاره کرد.
او با بیان اینکه تا امروز فرض بر این بوده که ساز با علوم هندسه، فیزیک و نهایتا چوب شناسی در ارتباط است نه موضوع دیگه ای ، به مواردی که سازندگان ساز باید فرا بگیرند اشاره و به تشریح هر یک پرداخت.
انتهای پیام/