محصولات نساجی سنتی نهبندان صاحب برند شدند

مسئول نمایندگی میراث فرهنگی نهبندان گفت: «نهبندان نیازمند فضایی دائمی و رسمی به‌عنوان بازارچه صنایع‌دستی و سوغات است.»

به‌گزارش میراث‌آریا به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی خراسان جنوبی، حسین شبانی بابیان این‌که در بخش گردشگری شهرستان بهتر عمل کرده‌ایم تصریح کرد: «با توجه به وضعیت مطلوب اقامتگاه‌ها و مراکز گردشگری شهرستان می‌توان در عرضه صنایع‌دستی نیز موفق‌تر عمل کنیم.»

او با اعلام این‌که در حال حاضر به دنبال افزایش تعداد کارگاه‌های صنایع‌دستی هستیم از فعالیت 20 کارگاه رسمی در این شهرستان خبر داد و گفت: «در خصوص صدور مجوزهای صنایع دستی دو نوع مجوز انفرادی و کارگاهی داریم.»

مسئول میراث فرهنگی نهبندان بابیان این که مجوزهای کارگاهی در حال افزایش است، بیان کرد: «سعی می‌کنیم کسانی را که طرحی برای صنایع‌دستی داشته باشند، به سمت کارگاهی شدن هدایتشان کنیم.»

او در ادامه به مشکلات حوزه صنایع‌دستی اشاره کرد و افزود: «شناخت نداشتن از هنرمندان، شناخت نداشتن از بازار هدف و شناخت نداشتن از مخاطب، از مشکلاتی هستند که هنرمندان این حوزه را درگیر می‌کند.»

شبانی با اشاره به این‌که برای رفع مشکلات هنرمندان باید درزمینهٔ آموزش تلاش بیشتری انجام شود، بیان کرد: «باید از سطح شهرستانی فراتر رویم و در استان و سطح ملی محصولات صنایع‌دستی را معرفی کنیم.»

مسئول میراث‌فرهنگی نهبندان با تأکید بر برندسازی در حوزه صنایع‌دستی، افزود: «تنها شهرستانی هستیم که در حوزه برندسازی در رشته‌های نساجی سنتی اقدام کرده‌ایم.هنرمندان صنعت نساجی سنتی شهرستان در رشته‌های برک، پارچه مله و تو بافی از این به بعد تولیدات خود را با برند جلک به بازار معرفی می‌کنند.»

او بابیان این‌که محصولات نهبندان به‌عنوان صاحب برند باید مطرح شود، ادامه داد: «باوجوداین‌که در حوزه صنایع‌دستی 30 رشته داریم اما برای احیای برخی رشته‌ها توان بیشتر گذاشته‌شده است.»

شبانی احیای رشته‌های منسوخ‌شده را از اهداف پیشرو دانست و بیان کرد: «برک‌بافی و جاجیم کلکی ازجمله صنایعی هستند که برای احیای آن‌ها تلاش می‌کنیم.»

 او توضیح لوگوی جلک گفت: «ابزارهایی نظیر شانه و نشقک که از ابزارهای ریسندگی و بافت هستند به‌صورت نمادین در لوگو جاگذاری شده و موتیف‌های تاریخی که به تعداد چهار عدد در چهار طرف طرح قرارگرفته‌اند علاوه بر آنکه قدمت تاریخی فن و هنر بافندگی را در منطقه بازگو می‌کنند، تداعی‌کننده نقش‌های جناغی از نقوش اصیل دستبافته‌های منطقه نیز هست. این موتیف‌ها در مهرهای عصر مفرغ در منطقه شهر سوخته که در جوار نهبندان بوده و به لحاظ جغرافیایی تاریخی در محدوده سیستان واقع هستند، نیز دیده می‌شود.

انتهای پیام/

کد خبر 1398061321

برچسب‌ها