بهگزارش میراثآریا به نقل از روابطعمومی ادارهکل میراثفرهنگی خوزستان، در این آئین تعدادی از عزاداران درحالیکه دوتکه چوب در دست دارند با گوش دادن به اشعاری حماسی که روایتگر واقعه کربلاست چوبزنی میکنند.
برگزاری آئین چوبزنی توسط عزاداران حسینی در دزفول تداعیکننده صحنه جنگ یاران امام حسین (ع) با لشکر یزید در صحرای کربلا است که با شعرخوانی و رجزخوانی بهصورت یک سنت دیرینه در دزفول اجرا میشود.
محمدرضا سنگری نویسنده و پژوهشگر عاشورایی در خصوص آیین چوبزنی گفت: «چوبزنی یا سنگزنی از آئینهای عزاداری ویژه دزفول است که به خاطر ویژگیهای خاصی که دارد دارای این قابلیت است که ثبت ملی شود.»
او افزود: «تاکنون آئینهای چوبزنی برخی استانهای کشور به ثبت ملی رسیده که دزفول نیز این قابلیت را دارد تا این شیوه عزاداری را بهدرستی معرفی و ثبت کند.»
سنگری بابیان اینکه برخی آئینهای عزاداری باگذشت سالها بعضاً دچار انحراف شدهاند میگوید: «با کنار گذاشتن موارد غیر مستند و توجه به شاخصهای اصلی این آئین که به تصویر کشیدن حماسه کربلا و بیان رشادت و دلیری یاران امام حسین (ع) درنبرد با کفر یزید در قالب اشعار و رجز است، میتوان آئین سنتی چوبزنی را بهدرستی معرفی کرد.»
او توضیح داد: «آئین چوبزنی یا چوببازی از آئینهایی است که از 500 سال پیش قدمت دارد و از 140 سال پیش در محله کلانتریان و برخی محلههای قدیمی دزفول در دهه نخست ماه محرم اجرا میشود.»
این نویسنده و پژوهشگر عاشورایی افزود: «در این آئین عزاداری لحظه به میدان آمدن حضرت علیاکبر (ع) در کربلا با خواندن اشعاری حماسی به نمایش گذاشته میشود و صدای به هم زدن تکههای چوب در این آئین تداعیکننده صدای شمشیر و نیزهها در جنگ حضرت علیاکبر (ع) با دشمن است و حرکات و جهشهایی که توسط شرکتکنندگان انجام میشود نیز تداعیکننده پرشها و حرکات دو جنگجو درصحنه نبرد است که با شعرخوانی مداح اهلبیت (ع) همراه است.»
او یادآور شد: «اشعاری که خوانده میشود نیز بسیار پرمحتوا و سنگین هستند و راوی نیز باید اشعار را با ضربآهنگی خاص برای چوب زنان بخواند تا این آئین سنتی تأثیر معنوی را بر روی مردم داشته باشد.»
گفتنی است، آئین سنتی چوبزنی پیشازاین در محلههای مختلفی از دزفول ازجمله چولیان، میاندره، سرمیدان و عباسیه نیز اجرا میشد ولی اکنون تنها در محله کلانتریان که از محلات قدیمی شهر دزفول است برگزار میشود.
انتهای پیام/