بهگزارش میراثآریا بهنقل از روابطعمومی پژوهشگاه میراثفرهنگی و گردشگری، کتاب کودک و میراثفرهنگی نحوه ارائه مفاهیم کلی میراثفرهنگی به کودکان و نوجوانان را به مربیان و علاقهمندان میآموزد.
قطعا هر دوره سنی از کودک نیازهای ویژهای دارد که در آموزش نقش مهمی ایفا میکنند از این رو در این کتاب بررسی میشود که مفاهیم میراثفرهنگی در چه دوره سنی به کودکان قابلیت آموزش و انتقال دارد.
همچنین در این کتاب سعی شده تا انواع میراثفرهنگی (ملموس و ناملموس) و مصادیق آن در بطن زندگی توضیح داده شود.
در سخن نخست کتاب به نگارش نویسنده آمده است،: «مقالهها و کتابهای بسیاری در خصوص تعریف واژه فرهنگی نوشته و تألیف شده است اما به راستی فرهنگی را چگونه میتوان معنا کرد؟ چگونه میتوان چکیده سالیان دراز تمدن بشری را به حبس واژگان کشید؟ چگونه میتوان تعریف درستی از فرهنگ را به نسل بعدی منتقل کرد؟
میراث ارزشمند فرهنگی کشور گنج گران مایهای است که باید از آن به خوبی محافظت کرد و دست آیندگان رساند، اما چگونه؟ آموزش این مفاهیم با چه زبانی و در چه فضایی ممکن است؟ در بخش اول این کتاب توضیح مختصری درباره آموزش غیر رسمی به کودکان، ویژگیهای یادگیری کودکان در سنین گوناگون و توانمندیهای آنها برای درک مفاهیم تاریخی و فرهنگی ارایه میشود.
در بخش دوم کارگاههایی به زبانی ساده و بیانی متناسب با سن کودکان تعریف شده که به کمک آنها بتوان مفاهیم ارزشمند میراثفرنگی به کودکان و نوجوان آموزش داد.»
این کتاب با یادداشتهایی از نوشآفرین انصاری، دبیر شورای کتاب کودک و ثریا قزل ایاغ پیشکسوت کتابداری و ادبیات کودک درباره اهمیت آموزش میراثفرهنگی و انتقال مفاهیم فرهنگی به نسل آینده به چاپ رسیده است.
کتاب «کودک و میراثفرهنگی» مرجعی برای موزهداران، مربیان، آموزگاران، والدین و تمامی علاقهمندان به حوزه میراثفرهنگی است.
انتهای پیام/