اولین کارگاه آموزشی ثبت ملی آثار در گیلان برگزار شد

در اولین روز از هفته پژوهش، كارگاه آموزشی ثبت ملی آثار تاريخی، طبيعی و معنوی  به همت  پژوهشگاه ميراث‌فرهنگی گیلان در رشت برگزار  شد.  

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گیلان، اولین کارگاه آموزشی ثبت ملی آثار تاریخی، طبیعی و معنوی شنبه 23 آذرماه به همت پژوهشگاه میراث‌فرهنگی گیلان و با همکاری دانشگاه گیلان در رشت برگزار  شد.

سپیده آشفته‌پور کارشناس پژوهشگاه اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گیلان با اشاره به جنبه‌های غیر فیزیکی یک فرهنگ افزود: «میراث معنوی بخشی از فرهنگ ماست که به شکل شفاهی و سینه به سینه به ما ارث رسیده است. این موارد شامل ارزش‌های اجتماعی، هنرهای نمایشی، صنایع دستی و هنرهای سنتی، ‌آداب و رسوم و روش‌ها، مهارت‌ها، ابزارها، باورداشت‌ها، بیان هنری، زبان و دیگر جنبه‌های کارکردهای انسانی است.»

آشفته‌پور در ادامه با اشاره به اهمیت این موضوع و تاثیرات آن بر روی جامعه  اضافه کرد: «میراث معنوی یا به عبارت دیگر میراث ناملموس بخش اساسی فرهنگ جوامع را تشکیل می‌دهد و به‌طور کلی  باید اذعان کرد که حفظ میراث معنوی بسیار دشوارتر از حفظ میراث‌فرهنگی ملموس است.»

در این کارگاه که با حضور علاقه‌مندان و دانشجویان رشته گردشگری دانشگاه گیلان برگزار شد، گزارشی اجمالی از روند ثبت پرونده‌های میراث معنوی ارائه شد.

در پایان این همایش نیز پنل پرسش و پاسخ با حضور میثم نوائیان رئیس پژوهشگاه میراث‌فرهنگی گیلان، مجتهدی از اعضای تیم ثبت کننده کوه سماموس، فلاحی معاون پژوهشی اداره کل ارشاد استان ، میرصالحی مسئول ثبت آثار اداره‌کل میراث‌فرهنگی گیلان برگزار شد.

انتهای پیام/

کد خبر 1398092429

برچسب‌ها