اولین همایش حقوق مالکیت‌های فکری در استان مرکزی برگزار شد

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی در اولین همایش حقوق مالکیت‌های فکری گفت:«محصولات ما نیازمند ساختن یک شناسنامه است ما باید برای محصولات خودمان برند‌سازی کنیم.»

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی، همایش حقوق مالکیت‌های فکری با حضور محمود حکمت‌نیا معاون وزیر دادگستری و تعدادی از مسئولان استان مرکزی، چهارشنبه 2 بهمن 98 در شهر اراک آغاز به کار کرد.

علیرضا ایزدی مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی در این همایش گفت: «ما باید برای محصولاتمان برند‌سازی کنیم تا دیگران آن را به نام خودشان مصادره نکنند.»

‌او گفت: «رقابت عجیبی برای  مصادره داشته‌های معنوی و حقیقی جوامع راه‌افتاده است بنابراین باید هوشیار بود تا بلایی که سر هنر فرش آمد برای سایر صنایع دستی تکرار نشود.»

او استان مرکزی را در رمینه فرش سرآمد دانست و افزود: «همه توجه‌ها در این استان معطوف به صنعت است و مبانی فکری و هنری  سایر بخش‌ها به فراموشی سپرده شده است.»

ایزدی گفت: «شاهد به یغما رفتن برخی از دارایی‌های فرهنگی در حوزه مفاخر و صنایع‌دستی هستیم و برای برون رفت از این تهاجم باید این داشته‌ها به ثبت برسند.»

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی گفت: «برای ایجاد تمدن نوین اسلامی در دنیا باید از مالکیت فکری خود حفاظت کرد تا برندسازی شوند.»

ایزدی با بیان این‌که صنایع‌دستی نیازمند تجاری‌سازی هستند تا صاحب شناسنامه شوند و بتوان از آن‌ها حمایت کرد، اظهار داشت: «برای باقی ماندن در بازار رقابت باید کالاها برمبنای سلیقه بازار مصرف تولید شوند.»

باید گذشته روشن را به ابزار خوب برای حال و آینده تبدیل کنیم

حکمت‌نیا معاون حقوق مالکیت فکری وزیر دادگستری نیز در این همایش گفت: «باید گذشته روشن را به ابزار خوب برای حال و آینده تبدیل کنیم.»

او با بیان اینکه ۱۰ سال زمان نیاز داریم که اقتصاد مان را به دانش بنیان تبدیل کنیم اضافه کرد: «برای اینکه انسان‌های فقیری نباشیم که فقط به گذشته ببالیم باید گذشته روشن را به ابزار خوب برای حال و آینده تبدیل کنیم.»

حکمت‌نیا با بیان اینکه 30 سال پیش کل دارایی‌های جهان ۲۰ درصد معنوی و ۸۰ درصد فیزیکی بود، اما اکنون این معادله عکس شده افزود: «باید خصوصیت محل را به کالا‌های تولیدی اضافه کنیم وعلائم ثبت و حفاظت شود تا دیگر اسپانیا نتواند زعفران ما را به اسم خودش تولید کند.»

او اضافه کرد: «در دنیای رقابت‌ها جایی که چند کالای یکسان تولید شود رقابت به وجود می‌آید و رقابت در عین حال هم خوب و هم بد هست.»

معاون حقوق مالکیت فکری وزیر دادگستری بیان کرد: «شهرت به خاطر ساخت کالا نیست بلکه در سرزمین کالاست و مثل انار ساوه، آویشن شیراز، قالی کاشان شهرت به خاطر منطقه است.»

او ادامه داد: «علامت تشخیص دهنده است و به تنهایی ارزش ندارد و وقتی قالی کاشان در هند تولید می‌شود باید برای قالی کاشان در کاشان خصوصیت قائل شویم و هدف این است که مردم در بهتر شدن رقابت کنند.»

این نشست با هدف یافتن راهی برای برندسازی و شناسنامه‌دارکردن، داشته‌های فرهنگی استان مرکزی برگزار شد.

انتهای پیام/

کد خبر 1398110316

برچسب‌ها