برگزاری مراسم سالگرد تأسیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهان‌گردی با حضور دکتر مونسان

مراسم گرامی‌داشت شصت و دومین سالگرد تاسیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهان‌گردی با حضور دکتر علی‌اصغر مونسان وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، برگزار شد.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از ستاد خبری نمایشگاه گردشگری و صنایع‌دستی، این مراسم عصر امروز پنجشنبه 24 بهمن 98 در حاشیه برگزاری سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و سی‌و‌سومین نمایشگاه ملی صنایع‌دستی در محل سالن خلیج فارس نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار شد.

در ابتدای این مراسم حرمت‌الله رفیعی رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهان‌گردی در سخنانی با قدردانی از حضور دکتر مونسان در این مراسم گفت: «در مدت فعالیتم در انجمن تا کنون با هیچ وزیری تا این حد جلسه نداشتیم. و خوشحالم که وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با ما همکاری دارد.»

او در ادامه با اشاره به ضرورت تلاش برای جذب گردشگر از کشورهای همسایه گفت: «کشورهای پیشرفته در حوزه گردشگر از جمله فرانسه حدود ۹۰ درصد گردشگران خود را از کشورهای مجاور خود جذب می‌کند از این رو ما نیز باید بتوانیم‌ از کشورهای منطقه بیشترین گردشگر را جذب کنیم.»

رفیعی افزود: « باید یک خبر خوب هم در این جلسه بدهم و آن این که کمیته تورهای دریایی را در حال راه‌اندازی است. این موضوع مدت‌ها مغفول مانده بود اما در حال احیا است و به زودی این کمیته راه‌اندازی می شود.»

گردشگری مانند یک زنجیره است

در ادامه این‌ نشست پرسش و پاسخ با حضور وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی برگزار شد و تعدادی از فعالان حوزه گردشگری و مدیران بخش خصوصی به بیان نظرات و ارائه سوالات خود پرداختند.

در ادامه این مراسم دکتر علی‌اصغر مونسان وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در سخنانی گفت: «ابتدا علاقه‌مندم از تلاش‌های همه دست‌اندرکاران حوزه گردشگر قدردانی کنم. اعتقاد من بر این است که گردشگری یک زنجیره است. زنجیره گردشگری باید با هم‌کار کنند و همه این زنجیره باید وجود داشته باشد تا موضوع گردشگری رونق یابد.»

او ادامه داد: «در دو سال گذشته همگرایی بین انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهان‌گردی و جامعه هتلداران به وجود آمده و در جلسات مهم ما همیشه مدیران این نهاد حضور داشته‌اند.»

مونسان گفت: «برای این که گردشگری جدی شود و نگاه به این صنعت افزایش یابد باید تلاش خود را افزایش دهیم‌ و‌ اگر منصفانه نگاه کنیم ‌در دو سال گذشته جایگاه نا به اندازه ده سال ارتقا یافته است و در تصمیم‌گیری‌های دولت حضور داریم و نقش‌آفرینی می‌کنیم.»

او یادآور شد: «در طرح اشتغال روستایی بالغ بر ۱۱ هزار میلیارد تومان مصوب شد  که در ابتدا ما در این موضوع دیده نشده بودیم اما ورود پیدا کردیم و موضوع را به صورت جدی پیگیری کردیم و سهم و نقش ما هم ‌در این خصوص دیده شد.»

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ادامه داد: «توجه داشته باشیم ما در بدترین شرایط اقتصادی قرار داریم و علی‌القاعده روی همه بخش‌های اقتصادی فشار است و مشکلاتی دارند با این حال حتما همه شما شهادت می‌دهید که تا قبل از اتفاقات یکی دو ماه اخیر با شرایط خوبی فعالیت می‌کردیم اما اتفاقاتی افتاد که دست ما نبود و این در حالی است که من‌تمام‌تلاشم را کردم که گردشگری سیاسی نباشد تا شاهد تاثیرگذاری حوادث سیاسی بر گردشگری نباشیم. البته یقین دارم از این مشکلات و از این مقطع عبور می‌کنیم.» 

او ادامه داد: «بخش‌گردشگری با تلاش‌های شما فعالان صنعت گردشگری ارتقا یافته و الان رو به جلو می رویم. گام های بزرگی را برداشتیم و در همین حال به دنبال رفع مشکلات پیش روی این صنعت هستیم که به عنوان مثال نداشتن حساب های اقماری گردشگری یکی از مشکلات مهم است که خوشبختانه این موضوع را به صورت جدی پیگیری کردیم و به نتایج خوبی دست یافته ایم.»

مونسان گفت: «امروز ما برنامه ریزی های خوبی را در حوزه گردشگری آغاز کردیم. سند توسعه گردشگری در دولت به زودی تصویب می شود و از آنجایی که گردشگری فرابخشی است در این سند برای سایر دستگاه ها احکام صادر خواهد شد و ما به یک برنامه ریزی دقیق در حوزه گردشگری دست خواهیم یافت.»

او افزود: «یکی دیگر از اقدامات خوبی که در دوسال اخیر انجام شده تهیه سند برند ملی است. فاز اول این سند تهیه شده و روز گذشته لوگوی آن رونمایی شد.»

مونسان اضافه کرد: «در ادامه به مهم‌ترین دغدغه فعالان صنعت گردشگری اشاره کرد و گفت: بیمه و مالیات یکی از مهمترین دغدغه های فعالان این حوزه است اما باید صادقانه عرض کنم‌این که من‌ادعا کنم برای شما معافیت مالیاتی می گیرم شاید به شما وعده نادرستی بدهم اما در برخی از موارد تلاش کردیم تا اقدامات خوبی انجام شود به عنوان مثال موضوع معافیت مالیاتی صادرکنندگان که شامل فعالان گردشگری و تورهای خروجی نمی شد به صورت جدی پیگیری شد و مجلس این موضوع را تصویب‌کرد که یک اقدام بسیار بزرگی است.»

او در بخش دیگری از صحبت های خود با اشاره صحبت برخی از فعالان این صنعت‌در خصوص مدت اعتبار مجوزها اضافه کرد: معاونت گردشگری این موضوع را پیگیری می کند و بر اساس برنامه ها و اقدامات انجام شده مدت‌اعتبار مجوز ها افزایش خواهد یافت.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با اشاره به گلایه برخی از حاضران از فعالیت استارت‌آپ‌ها در حوزه گردشگری یادآورشد: «ورود استارت آپ ها به حوزه گردشگری باعث کاهش هزینه ها خواهد شد. به نظر من شرکت ها و دفاتر خدمات گردشگری و مسافرتی باید تلاش کنند تا فعالیت خود را در فضای مجازی تقویت کنند تا از امتیازات فعالیت در فضای مجازی استفاده کنند.»

انتهای پیام/

کد خبر 1398112410

برچسب‌ها