با تلاشها و برنامه های انجام شده در چند سال گذشته، در حال حاضر آمار گردشگری ایران حکایت از روند رو به رشد دارد، از سویی دیگر با اتخاذ سیاست ها و چشم انداز آینده، گردشگری داخلی ایران نیز رشد شتابانی را در پی داشته است.
آنچه در این میان اهمیت دارد این است که همیشه باید برای مواقع بحرانی آماده بود، بحرانها میتوانند در سطوح منطقهای، ملی و یا بینالمللی به وقوع بپیوندند.
اعتراضات داخلی، ناامنی، بمب گذاری، بلایای طبیعی و یا حوادث تروریستی و البته بیماریهای عفونی و واگیردار از جمله سارس، تب برفکی و کرونا که هریک میتواند شوک بزرگی به صنعت گردشگری کشورها وارد کند.
همیشه مقاصد گردشگری ایران و دنیا متاثر از این حوادث بوده و اصولا گردشگری از خطرات در امان نیست. در حال حاضر وقوع احتمال ابتلای جهان به ویروس کرونا، جنگ و تروریسم تاثیر بسزایی در رشد نزولی صنعت گردشگری داشته است.
بلایای طبیعی یا حوادث تروریستی نه تنها به زیرساختهای گردشگری آسیب میزند بلکه بنیان تصویر مقصد، آثار اقتصادی، اشتغال و... را مورد تهدید جدی قرار میدهد.
بحران در صنعت گردشگری در وهله اول تهدیدی برای وزارت میراثفرهنگی، گردشگری و صنایع دستی است، عامل شوک و البته فرصت اندک برای تصمیمگیری برای مقابله با بحران است.
بنابراین در نوشته حاضر سعی براین است که بر پیشگیری قبل از وقوع و برنامه ریزی برای مدیریت بحران تاکید شود، باید قبل از آن که گردشگری گرفتار بحران شود با هوشمندی و کمترین آسیبی از کنار آن رد شد.
با وجود همه نشانهها و ردپاهای پشت سر هم از بحران میبایست نشانههای هشدارهای اولیه دریافت میشد و با ارائه و انجام سیاستهای مدیریت بحران از وقوع بحرانهای بیشتر جلوگیری میشد.
از آنجایی که وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، با تاکید بر تاثیرگذاری مستقیم بحرانهای داخلی و خارجی در صنعت گردشگری، میبایست به طور مداوم محیط های درونی و بیرونی خود را، به منظور شناسایی نشانههای بحرانهای احتمالی البته پیش از آنکه برطرف کردن آنها خیلی دیر شود مورد بررسی موشکافانه قرار دهد.
ضرب المثل اگر نشکسته درستش نکن، باید جای خود را به این طرز تفکر بسپارد: اگر نشکسته به زودی خواهد شکست، بنابراین، همین حالا درستش کن.
حرف آخر:
از همین امروز مرکز مدیریت بحران در وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برای حمایت از صنعت رو به رشد گردشگری و صنایع دستی تشکیل شود.
این مرکز می تواند با همراهی سایر نهادها و انجمن های حرفه ای از جمله جامعه حرفه ای هتلداران، هتل آپارتمان ها، مهمانپذیرها، گردشگری سلامت و… و تشکیل کارگروهی منسجم و قوی از هم اکنون به فکر بحران و راه های مقابل با آن باشد.
* مدیر روابط عمومی و امور فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی
انتهای پیام/