صنعت گردشگری ازجمله اولین صنایعی در جهان بود که تأثیر منفی شیوع بیماری کرونا بر آن سریعتر و ملموستر از بخشهای دیگر نمایان شد. کرونا ترمز گردشگری را در جهان کشید و از نفس انداخت، هتلها را خالی کرد، پروازها را لغو کرد، موزهها را بست، میلیونها نفر را در جهان بیکار کرد و سخن از میلیاردها دلار خسارت در این حوزه میگویند.
اما آینده گردشگری دنیا درپساکرونا چه خواهد بود؟ آیا گردشگری ایران در پسا کرونا میتواند به جایگاه خود بهعنوان محرک اقتصادی در این عرصه رقابتی عمل کند و بهنوعی بین جاذبههای خود و درامد آن تناسب ایجاد کند؟
بر اساس گزارش سازمان جهانی گردشگری، ایران رتبه دهم جاذبههای تاریخی و رتبه پنجم جاذبههای طبیعی را در جهان داراست. آنچه مسلم است باوجود ظرفیتهای بالای موجود برای جذب گردشگر در کشور متأسفانه نقش چندانی در رونق اقتصادی کشور نداشته و آمارهای موجود از حضور گردشگران خارجی در کشور نشان از این دارد که صرف وجود آوار متعدد تاریخی و طبیعی بهمنزله حضور گردشگر و رونق اقتصادی در این حوزه نیست.
وجود محدودیتهای سیاسی، محدودیتهای فرهنگی و مذهبی، محدودیتهای مرتبط با تبلیغات و رسانه و محدودیت درزمینهٔ آموزش ازجمله مهمترین چالشها و محدودیتهای صنعت گردشگری در کشور است.
خوشبختانه در سالیان اخیر در کلام مسئولین ارشد کشور با رویکرد مثبت به توسعه گردشگری از این صنعت بانوان صنعتی مکمل برای اقتصاد و از تلاشها برای کمک گرفتن از آن برای خروج از اقتصاد تکمحصولی و کسب منافع این بازار بینالمللی بهشدت رقابتی به گوش میرسد.
و اما مسلم است که تغییرات کرونایی آینده گردشگری را نیز تغییر خواهد داد و در دوران پساکرونا رقابتها در این حوزه آغازشده و مقاصد گردشگری جدیدی ظهور خواهد کرد. بنابراین برنامهریزی درست برای پساکرونا این فرصت را به وجود میآورد تا گردشگری کشور را متفاوتتر از گذشته ازسر بگیریم.
استفاده از تبلیغات غیردولتی در کشورهای هدف برای مقابله با تبلیغات منفی، استفاده از دیپلماسی گردشگری برای ایجاد روابط مسالمتآمیز سیاسی و همکاری بینالمللی، افزایش روابط با سازمانهای بینالمللی فعال در گردشگری، طرح معافیت هاو مشوقها برای جذب سرمایهگذاری و حضور مؤثر در رویدادهای بینالمللی میتواند از راهکارهای پیشنهادی در عرصه بینالملل و ارتقای سطح خدمات در تأسیسات گردشگری از طریق آموزش بهویژه با افزایش روابط با دانشگاهها، اولویت دادن به توسعه زیرساختهای گردشگری در کشور، رفع موانع ویزایی با کشورهای هدف، نگاه توسعه محوربه گردشگری با تبدیل گردشگری بهعنوان گفتمان غالب در بین مسئولین و حمایت از طرحهای خلاق در حوزه گردشگری میتوانند در تحول گردشگری پسا کرونا مؤثر باشند.
* مدیر روابط عمومی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایعدستی استان اردبیل
انتهای پیام/