شیوع ویروس کرونا در دنیا مصیبتها و مشکلات فراوانی را بر جای گذاشت. خانوادههای زیادی درگیر این بیماری عجیب با رفتارهای عجیبت تر شدند و اقتصاد دنیا دچار دغدغههای فراوانی شد که قطعاً اثرات منفی آن تا سالها باقی خواهد ماند و کشورها و دولتها را درگیر خود خواهد کرد. در این میان سیستمهای فعال در حوزه کسبوکار مجازی گرچه در ابتدای امر با شوک جهانی این ویروس مواجه شدند، اما بهسرعت توانستند خود را احیا کنند و با اتخاذ راهکارهای متناسب با رفتار جدید زندگی انسانها، جایگاه قبلی خود را به دست آوردند.
گردشگری صنعت رو به رشد و توانمندی که روزهای خوبی را در تمام دنیا سپری میکرد، با مشکلات مهمی روبرو شد و در مدتی کمتر از ده روز، سکوت وهمناکی را تجربه کرد. اقدام جالب و درخور توجه بعضی کشورها و رسانههای بینالمللی در مسیر معرفی جاذبهها معروف جهان بهصورت مجازی، نقش مهمی در کمک به شعار مهم «در خانه میمانیم» ایفا کرد و بهسرعت در تمام دنیا و در ابزارهای پرطرفدار فضای مجازی رونق زیادی گرفت و در این میان رسانهها، فعالان مجازی و وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایعدستی ایران باشکوه، باوجود حجم بالای جاذبهها و ظرفیتها، در مسیر سفر مجازی و گردشگری مجازی، اقدامات مهمی داشتند.
کرونا با تمام بدیهایش، درسهای مهمی برای ما داشت و نشان داد توجه به دنیای تکنولوژی و پذیرش فضای مجازی و تغییر شیوههای کسبوکار، موضوعات بسیار مهمی برای اقتصاد آشفته این روزهای جهان است که هر کشوری که از گذشته برای این موضوع سرمایهگذاری کرده بود و برنامه ای داشت، بدون وقفه و با استفاده از این فرصت، توانست جریان کشورش را در مسیر منطقی قرار دهد.
توجه بیشازپیش به این ظرفیتها و ایجاد زیرساختهای لازم که تنها بخشی از آن انجامشده بود، میتوانست صنایعدستی و هنرمندان آرام و توانمند آن را که دل بهروزهای پررونق نوروز بسته بودند، حمایت کند و بازار فروش، که مهمترین دغدغه آنها بود را به سرانجام برساند.
باید پذیرفت باوجود نرمافزارهای فضای مجازی در این روزهای کرونایی، نقش مهم ارتباط انسانها تا حد زیادی حفظ شد و باید تمام تلاش خود را برای ایجاد زیرساختهای لازم در خصوص توسعه بازارهای جدید کسبوکار در فضای مجازی در حوزههای مهم صنایعدستی و گردشگری و همینطور میراث فرهنگی کشور، به کار ببندیم.
* مسئول امور فرهنگی، روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایعدستی مازندران
انتهای پیام/