نقش روابط‌عمومی‌ها در مدیریت بحران واحدهای گردشگری

بحران می‌تواند هر واحد و مجموعه‌ای را با تغییر ناگهانی و غیرقابل ‌پیش‌بینی مواجه کند، تغییری که اثرات منفی آن پاینده و افزاینده خواهد بود، مگر آنکه تاکتیک‌های مقابله با آن به‌کار گرفته شود که در این ‌بین روابط عمومی‌ها نقشی اساسی دارند.

در عصر حاضر که سرعت تغییر و تحولات آن به‌اندازه‌ای است که گاهی شاید تجربه و علم بشری برای تطبیق خود با شرایط جدید، چند گام عقب بماند، وقوع بحران نیز امری اجتناب‌ناپذیر است و هر واحد و مجموعه‌ای در طول حیات خود ممکن است بارها و بارها با انواع مختلفی از بحران‌ها مواجه شود.

پدیداری بحران از مؤلفه‌های گوناگونی نشأت می‌گیرد که عوامل برون‌سازمانی و محیطی یکی از این مؤلفه‌ها است، همانند بحرانی که امروز با شیوع ویروس کرونا با آن روبرو هستیم و فراگیری آن به حدی رسیده که کسب‌وکارهای جهانِ به‌هم‌پیوسته و متحول امروز ازجمله کسب‌وکارهای حوزه گردشگری را زمین‌گیر کرده است.

در چنین شرایطی دوام این کسب‌وکارها و حیات اقتصادی آن‌ها مرهون اتخاذ استراتژی‌های مؤثر و تاکتیک‌های مناسب و سازگار با شرایط محیطی است که در این ‌بین روابط عمومی‌ها نقشی اساسی ایفا می‌کنند.

تصور اینکه یک سازمان و مجموعه‌ای همیشه ایمن و بی‌خطر به راه خود ادامه می‌دهد، تصوری نادرست است، بنابراین در نظر گرفتن مدل و الگوی مواجهه با بحران امری ضروری برای روابط‌عمومی است، اگرچه به دلیل ماهیت غیرقابل‌پیش‌بینی بودن بحران، ایجاد راهکار و الگوی کارآمد برای مقابله با آن نیز امر دشواری است.

روابط‌عمومی هوشمند نیازمند تعریف این چارچوب و الگوی راهبردی است و باید در فرآیند و روش‌های کار خود، شرایط اضطراری و بحث بحران را نیز در نظر بگیرد تا از دامنه‌دار شدن اثرات منفی و آسیب‌های بیشتر جلوگیری کند.

جمع‌آوری دقیق اطلاعات از شرایط حاضر و سپس تشریح، انتقال و هدایت آن به سطوح تصمیم‌گیری و نیز افکار عمومی که هر یک هنر و ابزار خاص خودش را دارد، یکی از نقش‌های مهم روابط‌عمومی در زمان بحران است، نقشی که اگر با تعریف دقیق مسئله، شناخت جامع از راهکارها و استفاده از مدل‌های علمی تصمیم‌گیری همراه شود، می‌تواند یک سازمان و مجموعه را در هنگام بحران کمک کند.

بنابراین روابط‌عمومی وظایفی برای قبل، حین و بعد از بحران دارد که در شرایط امروز این رسالت سنگین‌تر هم شده است چراکه اگر نتوانیم امروز در مواجهه با بحران کرونا به‌موقع و به‌درستی عمل کنیم، پس‌ازآن بحران‌های اقتصادی و... را خواهیم داشت که سخت‌تر هم خواهد بود.

این مواجهه نیازمند توجه خاص به چارچوب‌های ارتباطی و تعریف الگوی فعالیت در بحران برای روابط عمومی‌ها است تا بتوان از این مرحله با حداقل آسیب‌ها و پیامدهای ممکن عبور کرد و به خاطر داشته باشیم حتی در شرایط بحران نیز با کمک روابط عمومی‌ها، سالم‌ترین فرآیند تصمیم‌گیری می‌تواند شکل بگیرد.

 

* کارشناس ارشد علوم ارتباطات و فعال روابط‌عمومی

انتهای پیام/

کد خبر 1399022546

برچسب‌ها