کرونا، وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، و هفته روابط‌عمومی

مدیران و کارشناسان روابط‌عمومی‌ در وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، در کشاکش تعطیلی اماکن اقامتی، فرهنگی و موزه‌ها و کاهش چشمگیر سفر و مقابله بی‌امان همه مردم با ویروسی عالم‌گیر به نام کرونا به استقبال روز و هفته منتسب به خود در سال ۱۳۹۹ می‌روند؛ تجربه‌ای بی‌مانند! مانند نوروز و بسیاری از آیین‌ها‌ی تاریخی و فرهنگی و البته مراسم مذهبی!

به‌نظر می‌رسد کم‌ و کیف تلاش‌های انجام‌شده در دوران کرونایی روابط‌عمومی‌های وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در سراسر کشور، فصل مهمی در تاریخ ارتباطات و روابط عمومی های این وزارتخانه است و نتایج مستندسازی آن‌ها منجر به خلق فرصت‌‌های ارزشمندی در موضوع ارتباطات و روابط عمومی بحران خواهد شد. 
و به مناسبت آغاز هفته روابط‌عمومی (۲۷ اردیبهشت لغایت ۲ خرداد) باید به چند نکته تاکید کرد:

۱_ از فعالیت شبانه‌روزی در فضای مجازی و سرعت تخصصی‌شدن روابط‌عمومی ها استقبال کنیم. 

۲_ آموزش و یادگیری دائمی در دوران پادشاهی فضای مجازی و تلفن‌های هوشمند را یک فرصت استثنایی بدانیم. 

۳_ فرایند حرفه‌ای‌ شدن خود را به‌عنوان یک کارشناس یا مدیر روابط‌عمومی، جدی‌تر بگیریم. باید بپذیریم بخش عمده‌ای از مشکلات ما در تنظیم روابط‌مان با جوامع هدف به دلیل رفتار غیرحرفه‌ای خودمان است، حتی با رسانه‌ها!

۴_ نباید انتظار داشته باشیم و این توقع را ایجاد کنیم که روابط‌عمومی منجی تمام وزارت باشد! بپذیریم که ما هم بخشی از همین سیستم هستیم. وقتی همه چرخ‌دنده‌ها خوب کار کنند محصول و تصویر نهایی از وزارت، زیبا و لذت‌بخش خواهد بود. 

۵_ دایره ارتباطات، مشورت و مشاوران خود را بزرگ‌تر کنیم. روابط‌عمومی، علمی بین‌رشته‌ای است؛ ادبیات، سیاست، جامعه‌شناسی، روان‌شناسی و هنر در کار ما تعیین‌کننده هستند و قرار نیست عمق همه‌چیز را بدانیم و بفهمیم. مشورت با اهل فن در تصمیم‌سازی‌ها و تصمیم‌گیری‌ها عیار کارمان را افزایش می‌دهد.

۶_ از همه ظرفیت های فضای مجازی استفاده کنیم و خودمان را منحصر به یک نرم افزار یا فضای خاص نکنیم.

۷_ برای فعالیت‌های تخصصی در حوزه روابط‌عمومی احترام و اولویت قائل شویم. بخشی از وقت، انرژی و سرمایه خود را برای تقویت این حوزه صرف کنیم. اگر ایجاد قوی‌ترین نظام صنفی روابط‌عمومی را از خودمان توقع نکنیم چطور می‌توانیم فعالان سایر حوزه‌ها را مجاب کنیم تا از توان روابط‌عمومی‌ها برای پیشرفت و ترقی استفاده کنند؟

۸_ تیم‌سازی کنیم؛ ارتباط تنگاتنگ با مدیران روابط‌عمومی سایر دستگاه‌ها، 

۹_ سعی کنیم بدنه دستگاه را با خود همراه کنیم و از ظرفیت همه همکاران برای رشد و تعالی سازمانی و البته روابط عمومی نهایت استفاده را ببریم.

این هفته بر مدیران روابط‌عمومی و کارشناسان پرتلاش این حوزه در وزارت میراث فرهنگی، کردشگری و صنایع دستی مبارک باد!

 

* مدیر روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی

انتهای پیام/

کد خبر 1399022852

برچسب‌ها