افزایش تعداد نمایشگاه‌ها و مکان‌های فروش صنایع‌دستی در استان‌ها

معاون صنایع‌دستی کشور گفت: «تلاش می‌کنیم تا با استفاده از ظرفیت سایر نهادها مانند شهرداری تعداد نمایشگاه‌ها و مکان‌های دائم فروش صنایع‌دستی را در استان‌ها و سطح تهران به‌عنوان پایتخت افزایش دهیم، در این زمینه نیز برنامه‌ریزی کردیم.»

به گزارش خبرنگار میراث آریا، پویا محمودیان امروز سه‌شنبه 20 خرداد 99 در برنامه تلویزیونی سیمای خانواده شبکه یک ضمن تبریک به هنرمندان و صنعتگران کشور به مناسبت روز جهانی صنایع‌دستی گفت: «هنرمندان صنایع‌دستی به‌عنوان گنجینه‌های زنده بشری محسوب می‌شوند، ازنظر ما صنایع‌دستی به‌عنوان گنج پنهان این کشور و همان داشته‌ای است که ما را ازلحاظ ثبت شهرها و روستاهای جهانی‌مان در رتبه یک دنیا قرار داده است و این افتخار را مدیون هنرمندان و صنعتگران کشورمان می‌دانیم که در 31 استان کشور مشغول تولید دست آفریده‌های هنری و صنایع‌دستی هستند.»

او افزود: «هنرمندان صنایع‌دستی ایام سختی را به دلیل شیوع ویروس کرونا سپری می‌کنند، امیدواریم با امید بر الطاف الهی هرچه زودتر این ایام سپری شود و دوباره به‌روزهای خوش صنایع‌دستی کشورمان برسیم.»

محمودیان تصریح کرد: « 295 رشته صنایع‌دستی فعال در کشورمان وجود دارد به همین دلیل سومین کشور تولیدکننده صنایع‌دستی بر اساس تنوع در جهان هستیم. تنوع رشته‌های صنایع‌دستی به‌قدری زیاد است که در پهنه جغرافیایی ایران بخشی را پیدا نمی‌کنید که خالی از صنایع‌دستی باشد.»

معاون صنایع‌دستی کشورمان بیان کرد:‌ «بانوان کشور درزمینهٔ صنایع‌دستی حضور پررنگی دارند به‌طوری‌که بیش از 75 درصد حوزه شاغلان و هنرمندان صنایع‌دستی کشور را زنان توانمند هنرمند تشکیل می‌دهند که عمدتاً زنان سرپرست خانوار، زنان خودسرپرست و بد سرپرست هستند که با تولید صنایع‌دستی و عرضه آن در نمایشگاه‌های داخلی و خارجی معیشت زندگی خود را تأمین می‌کنند.»

او با اشاره به نبود امکانات فروش محصولات صنایع‌دستی در کشور گفت: «مبادی فروش یکی از دغدغه‌های همیشگی ما در دولت و مطالبات جدی هنرمندان صنایع‌دستی است. جلسه‌ای روز گذشته با معاون اول رئیس‌جمهوری به‌منظور گرامیداشت روز جهانی صنایع‌دستی داشتیم که یکی از مطالبات مشخص صنعتگران و هنرمندان این موضوع بود.»

محمودیان تأکید کرد: «تلاش می‌کنیم تا در بخش فروش که مشکل اساسی هنرمندان و صنعتگران است باهم افزایی بین دستگاهی بتوانیم رفع کنیم.»

او افزود: «در بحث تجاری‌سازی صنایع‌دستی که بخشی از آن به برند سازی برمی‌گردد روی شناسنامه اثر تأکیدداریم، اثرهایی که در حوزه صنایع‌دستی تولید می‌شود باید شناسنامه‌دار باشند تا مشخصات صنعتگر، تکنیک ساخت و ...مشخص شود.»

معاون صنایع‌دستی کشور عنوان کرد: «این روزها به کمک فضای مجازی بسیاری از سایت‌های تجارت الکترونیک که در حوزه فروش صنایع‌دستی فعال هستند. در حوزه دیجیتال مارکتینگ و حوزه بازاریابی اسرار می‌کنیم تا کلیپ‌های ساخت اثر به‌منظور نشان دادن ظرفیت‌های دست سرمایه‌های ملی‌مان بر روی سایت قرار بگیرد در این خصوص برنامه‌ریزی می‌کنیم.»

او افزود: «در حوزه حمایت‌های معنوی بحث ثبت مالکیت‌های فکری و معنوی هنرمندان شامل ثبت طرح‌ها، نقوش، تکنیک و دانش سنتی بسیار مهم است. بحث کپی‌برداری برای هنرمندان و تمامی رسته‌های کسب‌وکار به‌ویژه رشته‌های هنری مشکل‌آفرین است.»

ثبت 9 رشته در سازمان مالکیت معنوی طی 2 سال گذشته

محمودیان تصریح کرد: «خوشبختانه در 2 سال گذشته توانستیم 9 رشته را در سازمان مالکیت معنوی در حوزه نشان‌های جغرافیای بین‌المللی به نام کشورمان ثبت کنیم تا کپی‌برداری نشود.»

معاون صنایع‌دستی بیان کرد: «در حوزه حمایت‌های مادی بحث تسهیلات راداریم، از نیمه دوم سال 97 تا پایان سال 98 بیش از 37 میلیارد تومان تسهیلات با نرخ 10 درصد، تنفس شش‌ماهه و بازپرداخت 24 ماهه به فعالان این حوزه برای رونق و توسعه کسب‌وکارهای صنایع‌دستی پرداخت شد.»

او افزود: «در سال جهش تولید هستیم، صنایع‌دستی هویت ملی بوده و به‌عنوان عینی و ملموس‌ترین بخش تولید فرهنگی کشورمان محسوب می‌شود، به این منظور می‌طلبد تا تمام هم‌وطنانمان در سال جهش تولید بااراده جمعی از هنرمندان و صنایع‌دستی کشورشان حمایت کنند.»

راه‌اندازی کمپین خرید صنایع‌دستی ایرانی در فضای مجازی

محمودیان از راه‌اندازی کمپین خرید صنایع‌دستی ایرانی خبر داد و تصریح کرد: «این کمپین به‌منظور حمایت از صنایع‌دستی ایران در فضای مجازی راه‌اندازی می‌شود. صنایع‌دستی در بعد کاربردی زیاد شده و ادعای ما این است در خانه ایرانی صفرتا 100 خانه را می‌توان با صنایع‌دستی تزئین کرد.»

انتهای پیام/

کد خبر 139903209

برچسب‌ها