بهگزارش خبرنگار میراثآریا، دکتر علیاصغر مونسان عصر امروز شنبه 12 مهر 99، با همراهی ولی تیموری معاون گردشگری، پویا محمودیان معاون صنایعدستی، علیرضا بای رئیس مرکز روابطعمومی و اطلاعرسانی و تعدادی دیگر از مدیران این وزارتخانه با حضور در خبرگزاری مهر ضمن بازدید از بخشهای مختلف آن به سوالات خبرنگاران خبرگزاری مهر پاسخ داد.
وزیر میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی در این بازدید و در نشست با محمد شجاعیان مدیرعامل خبرگزاری مهر، در سخنانی گفت:«خبرگزاری مهر یک خبرگزاری شناختهشده است.»
او سپس به نقش گردشگری و ظرفیتهای این صنعت اشاره کرد و افزود: «گردشگری علاوه بر کارکردهای اقتصادی، کارکردهای فرهنگی نیز دارد. در همه جای دنیا این کارکرد وجود دارد و در کشور ما نیز با توجه به سابقه فرهنگی و تاریخی و تمدنی این کارکرد ملموستر است.»
گردشگران خارجی سفیر فرهنگی هستند
او با بیان این که گردشگری مهمترین کانالی است که میتوانیم پیام کشور را به دنیا منتقل کنیم، اضافه کرد: «در تهیه سند ملی گردشگری با گردشگران زیادی درباره ایران و فرهنگ ایرانیان صحبت کردیم که بیش از ۹۸ درصد گردشگران پاسخهای مثبت داده بودند. قبل از سفر به ایران تصویر دیگری از ایران را داشتند اما بعد از حضور در کشور نظرشان تغییر کرده بود و نگاه بسیار مثبتی داشتند. قبلا هم این را گفتهام که هر گردشگر خارجی یک سفیر فرهنگی است.»
او ادامه داد: «وقتی یک گردشگر خارجی وارد کشور میشود و رفتار مردم ما با خودش را میبییند و با تبلیغات رسانهای که در کشور خودش هست مقایسه میکند، متوجه میشود که این تبلیغات بیارزش است؛ بنابراین گردشگری مهمترین کانال و یک ظرفیت مهم برای انتقال پیام است.»
دکتر مونسان اضافه کرد: «گردشگری به شدت این ظرفیت را دارد که کارکرد انتقال پیام را داشته باشد و میتواند مخاطب ایجاد کند و ملتها را به هم نزدیک کند. حتی در سفرها و ماموریتهایی که به خارج از کشور دارم نیز این کارکرد انتقال پیام و نزدیک کردن ملتها از طریق گردشگری را احساس میکنم.»
تمام گردشگری در ایران حلال است
وزیر میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی در ادامه به موضوع گردشگری حلال اشاره کرد و گفت: «گردشگری حلال مال کشورهایی مانند ترکیه و امارات است. گردشگری در تمام کشور ما حلال است، بنابراین این نوع گردشگری را در کل کشور خود به خود داریم و گردشگرانی که به ایران سفر میکنند گردشگران فرهنگی هستند.»
این مقام مسئول در ادامه گفت: «در حال حاضر حتی گردشگری مذهبی در کشور ما تنها معطوف به شهرهای مذهبی مانند مشهد و قم نیست، بلکه در ایام محرم در شهرهایی مانند یزد شاهد حضور گردشگران خارجی هستیم. ضمن این که گردشگری زیارتی نیز ترکیب شده و گردشگری زیارتیتفریحی یا گردشگری زیارتیسلامت است که متوسط درآمد را افزایش داده است.»
دکتر مونسان خاطرنشان کرد: «تا پایان دی ماه سال گذشته، 8 میلیون و 800 هزار گردشگر وارد کشور شدند و روند خوبی را دنبال میکردیم که متاسفانه شیوع کرونا این روند رو به رشد را متوقف کرد.»
حمایت از کسب و کارهای گردشگری با استفاده از ظرفیت رسانه
در این نشست محمد شجاعیان مدیرعامل خبرگزاری مهر نیز در سخنانی گفت: «خبرگزاری مهر به زبانهای مختلف کار میکند. در حوزه استانی نیز زیرساختهای خوبی احداث شده است و در حال حاضر در ۳۱ استان دفتر نمایندگی داریم. اتفاقاتی که در استان انجام میشود قابلیت برجسته شدن را دارد و ظرفیت خبری به صورت ویژه در استانها وجود دارد.»
شجاعیان همچنین به روزنامه تهرانتایمز اشاره کرد و گفت: «تهرانتایمز نیز از ثمرات تلاشهای شهید بهشتی است که اردیبهشت ۵۸ اولین شماره آن راهاندازی شده است و تاکنون مخاطبان خاصی را برای خود ایجاد کرده است. این روزنامه البته یک صفحه به نام توریسم دارد.»
او در ادامه گفت: «در خبرگزاری مهر طرح حمایت از کسب و کارهای داخلی را با هدف تقویت کسب و کارها در سال جهش تولید دنبال میکنیم. ظرفیتهای بالقوهای در استانها وجود دارد که میتوان با کمک رسانه مشکلات این کسب و کارها را برطرف کرد که در این میان حمایت از کسب و کارها در حوزه گردشگری نیز میتواند در دستور کار قرار گیرد.»
انتهای پیام/