بهگزارش خبرنگار میراثآریا، این کارگاه بهدلیل ضرورت تمرین خلاقیت و تغییر نگرش از نگارش سنتی به نگارش نوشتاری مناسب در فضای مجازی، از سوی مرکز روابطعمومی و اطلاعرسانی وزارت میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی برای مدیران روابطعمومی استانها برگزار شد.
در این کارگاه حسن نجفی سولاری استاد دانشگاه به صورت ویدئوکنفرانس به بیان نکات مهمی در خصوص چگونه نوشتن در فضای مجازی پرداخت.
او به ضرورت خلاقیت و افزایش سرعت و دقت در این نوع نوشتن تأکید کرد و افزود: «در تعریف عام، نگارش اساسا بهمعنای بهتحریر درآوردن اخبار، حقایق، علت مسائل و رویدادها است، اما در فضای مجازی نظمدادن بهصورت متوالی و هدفمند به مطالب که منظوری از آن استنباط شود، اهمیت دارد.»
نجفی سولاری با تأکید بر شش اصولی که باید توسط نگارنده برای نگارش متنی تأثیرگذار و قابل اتکا رعایت شود، گفت: «صحت، صداقت، امانتداری در ذکر منبع و رعایت حقوق دیگران، اخلاقمداری، سادگی و مردمی بودن نکاتی هستند که بهعنوان اصول نوشتار باید مورد توجه قرار بگیرد.»
او در ادامه به ویژگیهایی که نوشته فضای مجازی را از دیگر مدلهای نوشتاری تفکیک میکند، اشاره کرد و افزود: «نوشتن خلاقانه، هنرمندانه، منظم، کوتاه، هدفدار، جذاب و تأثیرگذار روی کاربر باید در متنی که قرار است در فضای مجازی بارگذاری شود، رعایت شود.»
این استاد دانشگاه با طرح این سئوال که از نوشتن در فضای مجازی چه هدفی را دنبال میکنیم، تصریح کرد: «تولید محتوا در فضای مجازی بهمنظور رساندن یک پیام به کاربر با سرعت، دقت و هدفمند است. در صورتیکه این عمل هوشمندانه، هدفدار و با حفظ اصول و ویژگیهای مطرحشده، انجام شود در روزهای متوالی به مجموعهای از اطلاعات و بانک اطلاعاتی تبدیل میشود.»
او با تأکید بر اهمیت کاربر در تمام پروسه نگارش افزود: «ما برای کاربر و خدمتگیرندهای که در فضای مجازی است مینویسیم به همین دلیل ابتدا باید شناخت خود را از اجتماع کاربرانمان افزایش دهیم، ذائقه آنها را به درستی بشناسیم و بعد بنویسیم. در طول مسیر نوشتن باید دائما به کاربر رجوع کرد.»
نجفی سولاری از مقدمه، اصل متن و نتیجهگیری بهعنوان ساختار متن منتشرشده در فضای مجازی نام برد و گفت: «در فضای مجازی «اصل هشتثانیه» وجود دارد که مخاطب در هشت ثانیه اول مواجهشدن با متن یا جذب آن میشود و یا از ادامه خواندن صرف نظر میکند. کار این بخش جذب و نگهداشت کاربر است که هر چه هنرمندانهتر، جذابتر و پرتعلیقتر باشد، موفقتر عمل میکند.»
او تصریح کرد: «مهم است که کوتاه نوشتن را تمرین کرد، مقدمه نباید بیش از 50 کارکتر و اصل متن نباید بیش از 500 کارکتر باشد، در نتیجهگیری نیز چکیده متن به کاربر یادآوری میشود و نکته حائز اهمیت این است که نباید کاربر را رها کرد.»
این استاد دانشگاه نوشتههای توصیفی، تحلیلی، انتقادی و تجویزی را بهعنوان چهار نوع نوشتن در فضای مجازی نام برد که هر کدام برای اهداف و کاربردهای خاص انتخاب میشوند.
این کارگاه سهشنبه هر هفته ساعت 10 تا 11 برای مدیران روابط عمومی استانها برگزار خواهد شد.
انتهای پیام/