بهگزارش میراثآریا بهنقل از روابطعمومی پژوهشگاه میراثفرهنگی و گردشگری، سیدعبدالمجید شریفزاده رئیس گروه پژوهشی هنرهای سنتی امروز چهارشنبه 30 مهرماه 99 با اعلام این خبر افزود: «با توجه به برگزاری همایش قاجار توسط پژوهشگاه و برپایی نمایشگاه هنر قاجار، بازنگری این هنر با رویکردی جدید در دستور کار قرار گرفته است.»
او عنوان کرد: «برای نتیجهگیری بهتر نسخ موجود در موزه ملک مورد بررسی و نسخۀ شماره چهلویک بهخط حسینبن علی عسگر ارسنجانی به تاریخ 1285ه. ق برای این موضوع انتخاب شد. ین نسخه بسیار پرکار و نفیس است و هنرمند با الهام از آن و با یک برداشت تازه و متناسب با شرایط امروزی تذهیب آن را انجام داده است.»
شریفزاده اظهار کرد: «با توجه به اینکه بیشتر تذهیبهای قاجار از نظم و قوانین موجود در تذهیبهای دورههای پیش از خودش پیروی نمی کند مانند قرار گرفتن نقوش اسلیمی و ختایی در یک بند، اندازه نبودن واگیرهها، بهکارگیری نقوش اسلیمی و ختایی دورههای مختلف در یک بند، عدم چرخش صحیح اسپیرالها و بهکارگیری رنگهای ناهماهنگ و خام کنار یکدیگر، اما باز هم از نظر زیبایی و ایجاد یک سبک خاص برای دوره قاجار خالی از لطف نیست.»
او در خصوص این اثر گفت: «در این نسخه با اینکه سه طرف طرح حاشیه دارد اما اندازههای آن با هم متفاوت است که همین امر در طراحی حاشیه، ایجاد مشکل خواهد کرد که در طراحی و اجرای امروزی آن حاشیهها به یک اندازه است.»
رئیس گروه پژوهشی هنرهای سنتی اضافه کرد: «تزئینات اسلیمیها در این نسخه بهشکل تزئینات ختایی و کشیدگیهای اسلیمیها گاهی آنقدر زیاد است که فرم اسلیمی را از یک گردش درست دایرهوار اسپیرال خارج کرده که این امر در اسپیرال ختاییها با بهکارگیری موتیفهای اسلیمی و ختایی بر روی یک بند اسپیرال نیز مشهود است.»
او انتخاب قالب اصلی کار (شمسه، حاشیه، ترنج، سرلوح و...)، طراحی و انتقال طرح، قلمگیری قهوهای با قلمموی گربه وآبرنگ قهوهای، آماده سازی ورق طلا و طل اندازی طرح و مهرهزدن طلا برای براق شدن، رنگگذاری طرحهای اسلیمی و ختایی، قلمگیری( دورگیری مشکی با مرکب اصفهان)، رنگگذاری زمینه، جدول کشی و گره اندازی جدولها، پرداز نقطهای با آبرنگ وشرفهاندازی را مراحل انجام این کار دانست .
انتهای پیام/