بهگزارش خبرنگار میراثآریا، مجید اخشابی در وبینار آموزشی دستاندرکاران فضای مجازی ادارات کل استانی وزارت میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی که با موضوع "نحوه انتخاب موسیقی برای ویدئوهای تولیدی با موضوع مأموریتهای این وزارتخانه» روز سهشنبه 28 بهمنماه 99 در مرکز روابطعمومی و اطلاعرسانی وزارت میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی برگزار شد، گفت: «گردشگری اکنون در سطح جهانی تبدیل به یک صنعت فرابخشی شده و در کشورهایی مانند ایران نقش مهمی را در توسعه اقتصاد و اشتغال پایدار ایفا میکند.»
او افزود: «ایران کشوری چهارفصل بوده و جزو کشورهایی با ظرفیت بالای تاریخی، طبیعی، ورزشی و تمدنی بهشمار میرود که نشانهها و یادگارهای فرهنگیتاریخی آن همهجا بهچشم میخورد.»
این خواننده پاپ و آهنگساز با تأکید بر اینکه فضای مجازی اکنون بهعنوان یک رسانه قدرتمند برای معرفی داشتههای تمدنی و آثار تاریخی کشورمان بهشمار میرود، عنوان کرد: «وزارت میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی میتواند با استفاده از ظرفیت فضای مجازی تغییرات کمی و کیفی بنیادینی را در تبلیغات جهانی بهوجود آورد و گردشگران جهان را با تاریخ، تمدن و آثار فرهنگی کشورمان آشنا و آنها را برای سفر به ایران ترغیب کند.»
او در خصوص استفاده از موسیقی در تولیدات محتوایی گردشگری، اظهار کرد: «موسیقی دو بعد اصلی دارد، بعد اول صدا یا اصواتی است که بهواسطه ترتیب و در پی همقرارگیری آنها ملودی ایجاد میشود، بعد دوم زمان است که با اصوات و به عبارتی ملودیها درهم تنیده است، به این معنی که اگر یک قطعه آهنگ سه دقیقهای داشته باشیم باید عینا سه دقیقه برای گوش دادن به آن زمان بگذاریم اما در اشکال دیگر هنر نظیر نقاشی چنین الزامی وجود ندارد و زمان میتواند متغیر باشد.»
اخشابی ادامه داد: «برای دانستن اینکه کدام موسیقی را باید روی چه فیلم یا کلیپی قرارداد، باید با ساختار شكلی و محتوایی موسیقی آشنا باشیم. هر قسم از سازها برای ایجاد یک خصوصیت در ژانری از موسیقی بهکار گرفته میشوند، به این ترتیب، محتواهای متفاوتی از موسیقی شکل میگیرد و هرکدام میتواند احساسات متفاوت و متمایزی از موسیقی را القا کند.»
او با اشاره به دستهبندی محتواهای موسیقیایی، خاطرنشان کرد: «بهعنوان مثال برای ساخت یک موسیقی حماسی یا نوعا در موسیقی نظامی از تلفیق سازهای بادی و ضربی استفاده میشود، درعین حال در موسیقی سوگ از المان ریتم بهصورت حداقل استفاده میشود و فواصل زمانی بیشتری میان اصوات حاكم است. برای ساخت موسیقیای که قراراست حالت تعقیب و گریز یا ترس را القا کند غالبا از فواصل خاص صوتی استفاده میشود.»
این مدرس و استادیار دانشگاه با تأکید بر اینکه موسیقی میتواند پیامهایی را که در فیلمها یا کلیپها قرار است منتقل شود، تشدید کند، ادامه داد: «به این ترتیب، محتواهای تصویری یا متنی اثرگذارتر میشوند و نشانهها و پیامها بهگونهای مؤثرتر به مخاطب انتقال پیدا میکند.»
در پایان این وبینار مجید اخشابی به ارائه تمهای مختلف موسیقی ایران و جهان و نحوه استفاده از این ظرفیت با توجه به ابعاد بینش فکری و تدوین پرداخت.
انتهای پیام/