بهگزارش خبرنگار میراثآریا، ابوالفضل جلیلی در وبینار آموزشی سلسله مباحث ستاد فضای مجازی که روز سهشنبه 12 اسفندماه 99 در مرکز روابطعمومی و اطلاعرسانی وزارت میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی برگزار شد، عنوان کرد: «مدیران روابطعمومی و ادمینهای مجازی وزارت باید بهصورت عاشقانه و عارفانه ظرفیتهای فرهنگی و تاریخی کشور را در سطوح ملی و بینالمللی به تصویر بکشند، چون تجربه نشان داده آن کاری که با دل انجام میشود، لاجرم بر دل مینشیند و در این فضا ماندگار میشود.»
او ادامه داد: «اگر حافظ و سعدی موفق شدهاند با 32 حرف دیوانهای شعری بسرایند که دنیا را به تعظیم وا دارد، مدیران روابطعمومی نیز باید بتوانند در سایه آثار تاریخی، گستره تنوعات فرهنگی و قومی، تاریخ و تمدن کهن و ادبیات غنی ایرانی، ظرفیتهای گردشگری را چنان به جهانیان و جهانگردان معرفی کنند که منجر به سیر روزافزون تقاضای سفر به نقاط مختلف ایران شود.»
این کارگردان سینما تکنیک و محتوا را لازم و ملزوم یکدیگر در تولیدات گردشگری دانست و با تأکید بر ارائه محتواهای تصویری در سایه صداقت کاری، اظهار کرد: «زمانی که بخشی از فیلم حافظ در یکی از روستاهای ساوه در دست تولید بود، مردم محلی ارتباط خوبی با بازیگر ژاپنی فیلم برقرار کردند و میراث فرهنگ روستایی به خوبی در ذهن این بازیگر نقش بست و در زمان افتتاح فیلم در توکیو، او لباس محلی ایرانی را پوشید و چنان از میهماننوازی و تنوعات فرهنگی ایران سخن گفت که حاضران در سالن همگی شیفته این فرهنگ ایرانی شده بودند.»
او با اشاره به علاقه وافر جهانیان به بازدید از اصفهان و شیراز، تصریح کرد: «وزارت میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی میتواند بهعنوان سیاستگذار، ظرفیت سازمانهای فرهنگی و حوزه رسانه را در این راستا به خدمت گرفته و جاذبههای تمامی استانها را معرفی کند.»
جلیلی در خصوص کاربرد موسیقی در محتوا، گفت: «چندان به استفاده از موسیقی بهخصوص نوع خارجی آن در اینگونه فیلمها اعتقادی ندارم. ظرفیتها و انرژی نهفته در میراثفرهنگی و ابنیه تاریخی ایجاب میکند که در محتواهای گردشگری از موسیقی طبیعی استفاده کنیم. بهعنوان نمونه میتوان در حوزه فیلمهای صنایعدستی با ترکیب صداهای طبیعی با پرخش صدای چرخ کوزهگری، صدای بسیار زیبا و طبیعی را تولید کرد که به دل بیننده و جهانگرد بنشیند.»
او با تأکید بر ضرورت تقدم نگاه ملی و اجتماعی بر تفکر شخصی در محتواهای گردشگری، خاطرنشان کرد: «اهمیت و جایگاه ایران در جهان بهدلیل سبقه فرهنگی و میراث مادی و معنوی بوده و حقیقیتی در دل فرهنگ ایران وجود دارد که جهانیان را وادار به تعظیم میکند.»
این کارگردان سینما عنوان کرد: «آکیرا کوروساوا، کارگردان نامدار ژاپنی جملهای دارد که میگوید قبل از اینکه جهانی شوید باید بومی شوید. تولیدکنندگان محتوای گردشگری باید این نکته را مدنظر داشته باشند که بدون اتکا به زیرساختهای فرهنگی و آشنایی کامل با ظرفیت های میراثفرهنگی نمیتوان اثری را تولید کرد که با استقبال عمومی جهانگردان مواجه شود.»
او بیان کرد: «وزارت آموزش و پرورش در این میان بهعنوان رکن آموزشی کشور نقش مهمی دارد و باید با ارائه کتب درسی مرتبط با میراثفرهنگی و گردشگری بتواند میراث ماندگار ایران را به خوبی معرفی کند.»
جلیلی با اشاره به ضرورت تولیدات آموزشی از سوی وزارت میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی برای آشنایی عموم با گستره فرهنگی و اماکن تاریخی و صنعت گردشگری، ادامه داد: «با این فیلمها میتوانید باور عمومی قدرت فرهنگ و خودشناسی را ایجاد کنید و اگر این باور ایجاد شود، میتوان تأثیرات آن را در رفتارهای اجتماعی و ایجاد عزم عمومی در حفاظت و حمایت از میراثفرهنگی مشاهده کرد.»
او در پایان این وبینار به پرسشهای شرکتکنندگان پاسخ داد.
انتهای پیام/