کرونا فروش مجازی صنایع‌دستی استان مرکزی را رونق بخشید

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی گفت: «در دوران کرونا و محدودیت صادرات، فروش مجازی باعث رونق بازار هنرمندان صنایع‌دستی شده است.»

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی میراث‌فرهنگی و گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی، مصطفی مرزبان امروز هجدهم خردادماه ۱۴۰۰ در آستانه روز جهانی صنایع‌دستی، با اشاره به وضعیت کنونی صنایع‌دستی استان مرکزی، اظهار کرد: «با توجه به اینکه اغلب کارگاه‌های صنایع‌دستی استان در منزل فعال است، کرونا فشار و ضرر هنگفتی به امر تولید وارد نکرد و تنها در صادرات چمدانی و فروش محصولات تاثیر منفی داشت.»

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی با بیان اینکه صنایع‌دستی استان مرکزی به نسبت صنعت گردشگری خسارتی کمتری از کرونا متحمل شد، گفت: «خوشبختانه در امر آموزش و ترویج صنایع‌دستی دوره‌های بسیاری در رده حرفه‌ای و غیرحرفه‌ای برگزار شده است که اثربخشی آن را شاهدیم.»

مرزبان افزود: «در ساخت بازارچه‌های دائمی صنایع‌دستی طی دو سال اخیر اقدامات مطلوبی به انجام رسیده است و حتی جز استان‌های صاحب نام هستیم چراکه از 12 شهرستان، 10 شهرستان دارای بازارچه فعال هستند و  فقط شهرستان خنداب و زرندیه باقی مانده‌اند که امسال با پیگیری انجام شده و سفر وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به استان مرکزی، مبلغ یک میلیارد تومان برای ساخت این دو بازارچه اختصاص داده شد.»

او تصریح کرد: «هر کدام از بازارچه‌های صنایع‌دستی فعال در استان بالغ بر 8 تا 12 غرفه دارد که به صورت کاملا رایگان تجهیز شده است و با امکانات آب و برق و گاز به هنرمندان شاخص قرار گرفته است تا برای تولید و فروش محصولات صنایع‌دستی حمایت لازم صورت گیرد.»

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی در خصوص احیای رشته‌های صنایع‌دستی منسوخ شده، بیان کرد: «در این راستا موضوع آموزش و ترویج مدنظر اداره کل قرار دارد و حتی تعدادی از رشته‌ها با ارائه آموزش نیز احیا شده‌اند.»

مرزبان با اشاره به صادرات محصولات صنایع‌دستی، گفت: «با توجه به شرایط کرونا و محدودیت در سفرها و پروازها، عملا متوقف است ولی کرونا در کنار همه معایب، فرصت مغتنمی برای هنرمندان صنایع‌دستی به شمار می‌رود چراکه کمک کرد محصولات خود از طریق نمایشگاه‌های مجازی به فروش برسانند و  در اراک یکی از هنرمندان بیش از 50 میلیون تومان محصولات چرمی خود را علاوه بر فروش روتین و خرد، با کشور افغانستان و ارمنستان قرارداد دوساله فروش محصولات چرمی منعقد کرده است و در واقع این تجربه جدید اگر با همت و خلاقیت هنرمندان در فروش همراه شود می‌تواند به درآمدهای مناسب بیانجامد.‌»
 

انتهای پیام/

کد خبر 1400031872766

برچسب‌ها