به گزارش خبرنگار میراثآریا، ولی تیموری معاون گردشگری کشور به همراه محمدرضا دشتی اردکانی رئیس فراکسیون گردشگری، زیارت و میراثفرهنگی مجلس شورای اسلامی، خشایار نیکزادفر مدیر عامل شرکت مادر تخصصی توسعه ایرانگردی و جهانگردی، زاهد شفیعی مدیرکل دفتر آموزش مطالعات و برنامهریزی گردشگری، علی رفیعی معاون گردشگری استان تهران صبح امروز جمعه پانزدهم مرداد ماه ۱۴۰۰ از محل برگزاری آزمون جامع دورههای کوتاهمدت گردشگری در دانشگاه امیرکبیر بازدید کرد و در جریان برگزاری این آزمون قرار گرفت.
معاون گردشگری کشور در گفتوگو با خبرنگار میراث آریا با تاکید بر اهمیت حوزه آموزش گردشگری بیان کرد: «برای ارتقای کیفیت خدمات در حوزه گردشگری باید به حوزه آموزش توجه جدی شود.»
نظام آموزشی کشور بینظم بود
او به ساماندهی نظام آموزش گردشگری کشور بر اساس تدوین نظام جامع آموزشی اشاره کرد و افزود: «در گذشته نظام آموزش گردشگری دچار شلختگی و بینظمی بود. در سه سال گذشته تمامی تلاشمان را در راستای هدفمند کردن حوزه آموزش به کار گرفتیم.»
تدوین نظام جامع آموزشی بر اساس آسیبشناسی/آمایش موسسات و استانداردسازی سرفصلها
او با اشاره به بررسی چالشهای موجود و آسیبشناسی حوزه آموزش تصریح کرد: «تمامی سرفصلها و محتوای آموزشی بر اساس نیاز حوزه گردشگری کشور تعریف و استانداردسازی شد. همچنین آمایش موسسات آموزشی و عدالت آموزشی در استانها از دیگر اقدامات انجام شده است.»
معاون گردشگری کشور افزود: «در گذشته بر اساس مقررات، حوزه آموزش در اختیار وزارت علوم و آموزشهای مهارتی در اختیار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بود. تکالیفی را برای دو وزارتخانه بر اساس نیازهای گردشگری کشور تعیین کردیم.»
تشکیل کمیسیون با وزارت علوم و تعریف سرفصلها بر اساس نیاز
تیموری با اشاره به سند راهبردی مصوب دولت و شکلگیری زیرساخت حقوقی در حوزه آموزش تصریح کرد: «برهمین اساس وزارت کار مکلف شد که برای برگزاری دوره مهارتی بر اساس شرایط و ظوابط تخصصی که از طرف وزارت گردشگری تعیین میشود عمل کند. همچنین کمیسیون مشترک با وزارت علوم تشکیل شد و سرفصلهای دروس تا مقطع دکترا بر اساس نیازهای گردشگری تعریف شد.»
گنجاندن محتوای گردشگری در کتابهای درسی دانشآموزان
او در ادامه به همکاری با وزارت آموزش و پرورش اشاره کرد و افزود: «در گذشته در دروس آموزشی دانشآموزان در ارتباط با گردشگری هیچ محتوایی وجود نداشت. در همین راستا جلساتی با وزارت آموزش و پروش برای گنجاندن مضمون و محتواهای گردشگری در کتابهای موجود دانش اموزان و بدون اضافه شدن کتاب جدید داشتیم.»
تعریف رشتههای متنوع و تخصصمحور
تیموری همچنین با اشاره به تخصصمحور شدن حوزه گردشگری و تعریف رشتههای متنوع، گفت: «سالیان سال در حوزه گردشگری راهنمایان و مدیرفنی تنها حوزهها برای آموزش بودند. به همین دلیل ابتدا سرفصلهای عمومی تعیین کردیم و هرکس بر اساس علاقهاش دوره تخصصی در رشته مورد نظرش را تکمیل میکند.»
معاون گردشگری کشور ارزیابی سرفصلها، شناسایی نواقص و استانداردسازی منابع را از دیگر اقدامات انجام شده برشمرد.
برگزاری کلاسها در فضای مجازی/اجازه تعطیلی هیچ کلاسی را در دوره کرونا ندادیم
او در ادامه با اشاره به شیوع ویروس کرونا و عدم تعطیلی کلاسها طی این دوران، افزود: «در طول این مدت به سرعت زیرساختهای مجازی آماده و کلاسها در فضای مجازی برگزار شد. اجازه ندادیم حتی یک روز دورههای آموزشی تعطیل شود.»
برگزاری آزمون با مجوز ستاد مقابله با کرونا و رعایت پروتکلها
معاون گردشگری کشور در پایان در خصوص برگزاری این آزمون گفت: «با توجه به شرایط کشور برای برگزاری آزمون جامع دورههای کوتاهمدت گردشگری از کمیته امنیت اجتماعی ستاد مقابل با کرونا مجوزهای لازم را گرفتیم و از آنجایی که سلامتی داوطلبان برای ما اهمیت بالایی دارد، آزمون را با رعایت تمامی پروتکلهای اعلام شده از سوی وزارت بهداشتی برگزار کردیم.»
آزمون جامع دورههای کوتاهمدت گردشگری با اخذ مجوزهای لازم از سوی ستاد ملی مبارزه با بیماری کرونا با حضور ۶۰۳۳ داوطلب در هفت دوره مدیریت فنی دفاتر خدمات مسافرتی، راهنمایان ایرانگردی جهانگردی، راهنمایان طبیعتگردی، راهنمایان زمینگردشگری، مدیریت عمومی تأسیسات گردشگری، کارشناس ارزیاب طرح تطبیق و مدیر فنی طرح تطبیق بهطور همزمان در سراسر کشور و مناطق آزاد کیش و چابهار برگزار شد.
در این آزمون تعداد شرکتکنندگان در دوره راهنمایان فرهنگی تعداد ۲۲۷۷ نفر، مدیریت فنی دفاتر خدمات مسافرتی۱۶۰۶ نفر، راهنمایان طبیعتگردی ۱۲۶۲ نفر، راهنمایان زمین گردشگری ۴۹ نفر، مدیریت عمومی تأسیسات گردشگری ۴۸۸ نفر، کارشناس ارزیاب طرح تطبیق ۳۰۵ نفر و مدیر فنی طرح تطبیق ۴۸ نفر بودند.
انتهای پیام/