نیما آذری، رئیس جامعه حرفهای موسسات آموزش گردشگری در گفتوگو با خبرنگار میراثآریا با تاکید بر مزیت رقابتی ایران در گردشگری خلاق و تجربهگرا بیان کرد: «با توجه به شرایط پیشآمده در دو سال گذشته و نیاز به زمان طولانی برای برنامهریزی سفر در قالب تور احتمال ورود سریع توریستهای فرهنگیتاریخی به کشور اندک است.»
او با ابراز خرسندی از پایان منع صدور روادید، ادامه داد: «آژانسهای مسافرتی برای یک سال آینده در حال بازاریابی هستند؛ اما برای تسریع جذب گردشگر خارجی نیاز به برنامهریزی و تبلیغ در حوزه طبیعتگردی داریم.»
آذری با اشاره به گرایش بکپکرهای خارجی به مناطق طبیعی ایران تصریح کرد: «امروزه اینگونه گردشگری رویکردی نو در دنیا بهشمار میرود و ایران نیز با وجود فرهنگهای متعدد بومی و فولکلور، روستاهای غنی و لایههای مردمشناسی از پتانسیل رقابتی ویژهای در این گونه گردشگری برخوردار است.»
این مدرس طبیعتگردی افزود: «به دلیل ساختار طبیعتگردی ایران و برگزاری تورهای ماجراجویانه در محیطی بکر باید امنیت روانی در گردشگری ماجراجویانه تامین شود.»
او همچنین بر معرفی و تبلیغ مسیرهای نو تاکید کرد و گفت: «آژانسها آشنایی چندانی با مناطق مختلف کشور ندارند. مزیت رقابتی کشور ما گردشگری تجربهگرا است و معرفی جاذبهها و مسیرهای جدید میتواند به سرعت کولهگردهای زیادی را وارد کشور کند.»
رئیس جامعه حرفهای موسسات آموزش گردشگری، خاطرنشان کرد: «پیش از شیوع کرونا شاهد بکپکرهای بسیاری در بومگردیهای مناطق مختلف کشور بودم و احتمال میدهم بهار و تابستان را با بکپکرها بگذرانیم.»
آذری با اشاره به تغییر رویکرد نگاه دولتی به گردشگری، افزود: «با وجود اینکه در چندسال اخیر نگاه دستگاههای دولتی به گردشگری تخصصی شده، اما جا دارد که در این زمینه کارهای بیشتری صورت گیرد.»
این مدرس طبیعتگردی تصریح کرد: «در کنار حضور در نمایشگاههای عمومی بینالمللی، شرکت در نمایشگاههای تخصصی طبیعتگردی و کنفرنسهای بینالمللی میتواند موجب معرفی ظرفیتهای ایران به دنیا شود.»
تبلیغات غیر مستقیم، تولید محتوا و استفاده از ظرفیت استارتاپها از دیگر مواردی بود که آذری به آنها اشاره کرد.
انتهای پیام/