مقبره شیخ رکن الدین اوحدی مراغه ای

استان آذربایجان شرقی

یکی از آثار معروف مراغه؛ مقبره اوحدی مراغه ای است که محل دفن رکن الدین ابوالحسن مراغی مشهور به اوحدی مراغه ای، عارف و شاعر پارسی گوی نامدار دوره ایلخانی، صاحب مثنوی معروف جام جم است. برخی تذكره‌ نویسان وی را از جمله‌ اصحاب شیخ‌ اوحدالدّین‌ كرمانی ذكر كرده‌اند، امّا اتّخاذ تخلّص اوحدی را تنها باید ارادت معنوی شاعر به شیخ‌ اوحدّالدین‌ كرمانی دانست وگرنه اوحدی تقریباً ۳۵ سال پس از فوت اوحدّالدین پا به عرصه‌ هستی نهاده است.

مقبره اوحدی و موزه‌ای که در آنجا ساخته شده سازه‌ای مدرن و بتنی است که در فاصله سال های ۵۳ تا ۵۷ به وسیله انجمن آثار ملی ایران بر روی مزار این شاعر شهیر قرن هفتم و هشتم هجری قمری قرار داده شده است. مقبره رکن‌الدین دارای شکلی مربعی است و بر روی یک سکو بنا شده است. سطح مقبره در حدود سه پله از سطح باغ بالاتر است و کف مقبره با سنگ‌فرش‌هایی مفروش شده است. محوطه باغ نیز با بلوک‌های سیمانی فرش شده است.

موزه رکن‌الدین در کنار مقبره وی و همان محوطه آرامگاه، قرار گرفته است. ساختمان این مقبره در سال ۱۳۵۷ و اوایل شکل‌گیری انقلاب اسلامی، به عنوان موزه تخصصی ایلخانی کشور فعالیت خود را آغاز کرد و با جمع‌آوری کردن آثار دوره ایلخانی از موزه‌های استان آذربایجان شرقی و موزه‌های کشور، سعی در پررونق کردن موزه برای تداوم برنامه توسعه آن کرد. در حال حاضر این موزه، از موزه‌های غنی کشورمان محسوب می‌شود. موزه ایلخانی مراغه آثار ارزشمندی از انواع سفال و کاشی‌های مختلف از همه تکنیک‌های رایج سفال‌گری این دوره و مجموعه کاملی از سکه‌های ایلخانان ایران و انواع اشیای شیشه‌ای، فلزی و تعدادی نسخ خطی را در خود جای داده است.

رکن‌الدین اوحدی مراغه‌ای عارف و شاعر پارسی‌گوی ایران در قرن هشتم هجری زندگی می‌کرد. وی در مراغه متولد شد اما پدرش اهل اصفهان بود. به همین دلیل مدتی را نیز در اصفهان گذراند. رکن‌الدین علاقه زیادی به تصوف و عرفان داشت و از پیروان ابوحامد اوحد‌الدین احمد کرمانی(از عرفای معروف) محسوب می‌شد. اوحدی، تخلص خود را از نام وی گرفته بود. اوحدی هم‌عصر ایلخان مغول، سلطان ابوسعید بود و آرامگاهش در شهر مراغه بود.

این مقبره در سی‌ام بهمن ماه سال ۱۳۸۶ با شماره ۲۱۰۸۰ ثبت ملی شد.

انتهای پیام/

کد خبر 14000914953682

برچسب‌ها