بهگزارش میراثآریا بهنقل از روابطعمومی ادارهکل میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی خراسان رضوی، رضا ابراهیمنیا امروز سهشنبه ۱۴ دیماه ۱۴۰۰ با اعلام این خبر افزود: «ششمین مرحله داوری با حضور سه داور استانی برگزار و از میان ۱۰۰ اثر ارسالی به معاونت صنایع دستی استان ۵۰ اثر به عنوان اثر اولیه داوری انتخاب شد.»
سرپرست معاونت صنایعدستی خراسان رضوی ادامه داد: «آثار برگزیده در رشتههای قلمزنی، زیورآلات سنتی، فرتبافی، گلیم، معرق، سوختچرم، سوزندوزی، سنگهرکاره، خراطی روی چوب، فیروزه کوبی، ملیله، چرم و… است.»
او گفت: «داوری نهایی برای سه استان خراسان رضوی، خراسان شمالی و خراسان جنوبی با حضور داوران معرفی شده از سوی ستاد مرکزی در شهر مشهد اواسط بهمن ماه سالجاری برگزار خواهد شد پس از داوری، آثار برگزیده نشان ملی مرغوبیت کالا دریافت خواهند کرد.»
ابراهیمنیا به برگزاری هر دو سال یک نوبت داوری نشان ملی مرغوبیت صنایعدستی اشاره و تصریح کرد: «متقاضیان ابتدا با تکمیل فرم تقاضانامه و ارائه به معاونت صنایعدستی استان محل فعالیت، درخواست خود را ثبت میکنند و پس از تایید کارشناسان استانی و برگزاری داوری ابتدایی در محل استان، آثار منتخب برای شرکت در ارزیابی نهایی آثار، به معاونت صنایعدستی کشور ارسال و توسط داوران، با توجه به معیارهای اعلام شده، مورد ارزیابی و امتیاز دهی قرار گرفته و آثار دارای شرایط، موفق به دریافت نشان میشوند.»
سرپرست معاونت صنایعدستی خراسان رضوی درباره اهداف برگزاری این داوری نشان ملی مرغوبیت کالاهای صنایع دستی اظهار کرد: «ترویج نوآوری، ارائه خدمات آموزشی، ایجاد استانداردهای دقیق، ایجاد زمینههای لازم برای پایداری، ایجاد رقابت سالم میان هنرمندان صنایعدستی کشور، ایجاد انگیزه مناسب برای بروز استعداد، نوآوری و خلاقیت در تولید صنایعدستی، کمک به بازاریابی صنایعدستی، تسهیل در شناسایی و معرفی آثار برگزیده برای شرکت در برنامه داوری نشان بینالمللی مرغوب صنایعدستی، کاربردی کردن آثار با حمایت از خلاقیت فردی و ابتکار در طراحی تولیدات صنایعدستی از اهداف برگزاری این داوری است.»
او یادآور شد: «سازگاری با محیطزیست و احترام به ارزشهای محیطزیست در بهکارگیری مواد بهکار رفته در محصول و تکنیکهای مورد استفاده، رعایت عدالت و حقوق اجتماعی و همچنین رعایت حق عوامل تولید، حقوق مصرف کننده و قوانین کار، پیش شرطهای لازم نشان ملی مرغوبیت صنایع دستی است.»
ابراهیمنیا گفت: «مرغوبیت، اصالت، نوآوری و قابلیت بازاریابی و عرضه در بازار (سفارش پذیری) از شرایط و معیارهای داوری است.»
انتهای پیام/