برگزاری جشنواره‌های گردشگری هفتگی در سال ۱۴۰۱

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان یزد گردشگری خوراک را از ظرفیت‌های غنی اما مغفول در استان خواند و با تأکید بر اهتمام این اداره‌کل به برگزاری جشنواره‌های گردشگری، اعلام کرد: «استان یزد در سال آینده هر هفته شاهد برگزاری یک جشنواره گردشگری خواهد بود.»

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان یزد، روز سه‌شنبه 10 اسفندماه احمد آخوندی در مراسم افتتاح دومین جشنواره ملی فراورده‌های کنجدی که هم‌زمان با مبعث رسول اکرم (ص) در محل حسینیه کوشک نو اردکان برگزار شد، ضمن تبریک عید مبعث، اظهار کرد: «جشنواره‌های گردشگری از اولویت‌های استان یزد است و در همین راستا برای سال آینده در هر هفته، یک جشنواره در سطح استان با موضوعات مختلف برگزار خواهد شد.»

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان یزد هدف از برگزاری جشنواره ملی محصولات کنجدی در اردکان را عرضه توانمندی‌های صنعت فرآورده‌های کنجدی در کنار نحوه تهیه این فرآورده‌ها و خوراکی‌های مرتبط با این حوزه ذکر کرد و گفت: «این جشنواره به همت خوشه محصولات کنجدی و کمیته گردشگری خوراک استان در حال برگزاری است.»

آخوندی افزود: «مقدمات ثبت این جشنواره ملی در حال انجام است تا هرساله شاهد برگزاری آن باشیم ولی درعین‌حال تلاش خواهیم کرد تا در صورت امکان برگزاری آن در سطح بین‌المللی در سال‌های آتی نیز دنبال کنیم.»

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان یزد بیان کرد: «اصولاً گردشگری را مجموعه فعالیت‌هایی می‌دانند که فرد به مکانی غیر از مکان عادی زندگی خود سفر کند و حداقل یک شب تا حداکثر یک سال در آنجا اقامت داشته باشد.»

او ادامه داد: «در این تعریف هدف از مسافرت، گذراندن اوقات فراغت است و اگر این گردشگری به‌قصد تجربه غذاها و نوشیدنی‌های مقصد باشد، آن را گردشگری خوراک می‌نامند.»

آخوندی دراین‌باره خاطرنشان کرد: «اهمیت گردشگری خوراک یا شکم‌گردی تا آنجاست که غذا نقش مهمی در انتخاب مقصدهای گردشگری داشته باشد، شرایط اقلیمی، محیطی، فرهنگی و تاریخی یک منطقه در اهمیت ایجاد یک مقصد گردشگری خوراک نقش به سزایی دارد.»

به گفته مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان، همچنین این نوع از گردشگری در کنار مباحث مربوط به گردشگری فرهنگی قرار می‌گیرد تا جایی که حتی برخی خوراکی‌های محلی نیز تبدیل به میراث انسانی و فرهنگی یک منطقه می‌شود.

او با تأکید بر این‌که مصرف غذا و خوراکی در سفر هر گردشگر، یک‌سوم هزینه کل سفر او را در برمی‌گیرد و ازاین‌رو باید به آن به‌عنوان بخش درآمدزای گردشگری نگاه ویژه‌ای داشته باشیم، تصریح کرد: «گردشگری خوراک می‌تواند ظرفیت بالایی در توسعه پایدار اقتصادی، اجتماعی و زیست‌محیطی یک منطقه داشته باشد که استان یزد به‌خصوص شهر اردکان نیز از این قاعده مستثنی نیست.»

آخوندی عنوان کرد: «در گذشته این‌گونه متصور می‌شد که یزد شهری به تنوع بالای غذایی نیست و نمی‌تواند گردشگری تخصصی خوراک را داشته باشد اما سوغاتی‌ها، شیرینی‌ها، انواع آش‌ها، دسرها و خوراک‌های بومی یزد با تنوع بسیار زیاد و مختص هر منطقه و شهرستان نشان داد که یزد می‌تواند در این حوزه جایگاه بسیار بالایی داشته باشد.»

او ادامه داد: «یکی از جالب‌ترین مسائلی که در مورد خوراک یزد وجود دارد فرهنگ و سنت طبخ برخی از این خوراک یا روایات و داستان‌های مربوط به آن‌هاست که منجر شده جایگاه ویژه‌ای داشته باشند.»

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان یزد بابیان این‌که بسیاری از خوراکی‌های یزد تحت عنوان میراث ناملموس به ثبت رسیده‌اند که همین مسئله منجر شده تا امروز این ظرفیت‌ها نیز به کمک توسعه گردشگری بیایند، گفت: «هرچند غذاهای بومی جزو فرهنگ ما هستند اما می‌بینیم که کمتر در منوی رستوران‌ها و کافه‌های بافت‌های تاریخی وجود دارند و بیشتر از آن‌که شاهد پخت غذاهای بومی و توسعه و ترویج آن‌ها و معرفی‌شان باشیم، شاهد غذاهای فست فودی هستیم که می‌طلبد به‌طور ویژه به این مهم پرداخته شود.»

انتهای پیام/

کد خبر 14001211104506