به گزارش میراثآریا به نقل از روابطعمومی ادارهکل میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی خراسان رضوی، سید جواد موسوی امروز سهشنبه دوم فروردین 1401 در خصوص آیین نوروزگاه در مجموعه فرهنگی، تاریخی حکیم ابوالقاسم فردوسی گفت: «این جشن سومین روز فروردین در محل آرامگاه حکیم ابوالقاسم فردوسی برگزار میشود و یکی از ویژگیهای برگزاری این نوروزگاه گستراندن سفرههای نوروزی ملل فارسی زبان از جمله تاجیکستان و افغانستان است تا مردم هرچه بیشتر با ابعاد برپایی این جشن باستانی آشنا شوند.»
مدیرکل میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی خراسان رضوی ادامه داد: «اجرای همنوایی ۴۰ مرشدخوان توسط مرشدهای هیئت ورزشهای پهلوانی و زورخانهای شهرستان مشهد و با شرکت همزمان ورزشکاران صد ورزشگاه هیئت ورزشهای زورخانهای و پهلوانی مشهد از دیگر برنامههای برجسته و منحصربهفرد در این مراسم است.»
موسوی افزود: «اجرای نقالی و مرشدخوانی توسط گروه توانیابان و نقالی گروه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان از جمله برنامههای جذاب این روز خواهد بود.»
او با تاکید بر اینکه برگزاری این جشن و برنامههای متنوع آن بر پایه شاهنامه، اثر سترگ حکیم ابوالقاسم فردوسی تدارک دیده شده است، افزود: «این برنامهها رنگ و بویی حماسی، اسلامی و میهندوستانه دارند.»
مدیرکل میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی خراسان رضوی با بیان اینکه در این برنامهها تاکید و تمرکز ما روی مرشدخوانی و آیینهای ورزش پهلوانی است، تصریح کرد: «ورزش باستانی نماد خداپرستی، وطندوستی و سلحشوری ایرانیان از هزاران سال پیش بوده است، با ورود اسلام به فلات ایران ورزشهای پهلوانی الگوی جاودانی خود را یافتند و امیر مومنان حضرت علی بن ابیطالب (ع) مقتدا و الگوی ورزشکاران و پهلوانان شیعی مذهب شد.»
موسوی گفت: «ورزشکاران و پهلوانان ایرانی رفتار و کردار امام نخست شیعیان را سر لوحه اعمال خویش قرار دادند و آیینهایی متناسب با شخصیت والای آن امام همام به گود زورخانهها راه یافت، خداپرستی، یتیمنوازی، حقجویی، دفاع از مظلومان در برابر ظالمان و جابران، دستگیری و یاری درماندگان، احترام به پیشکسوتان و ذریه سادات، شجاعت و سلحشوری، ایثار و فداکاری، فتوت و جوانمردی و ولایتپذیری همه از آموزههایی است که فرهنگ علوی به پهلوانان ایرانی آموخته است.»
او درباره ارتباط فردوسی و شاهنامه با فرهنگ علوی اظهار کرد: «براساس مستندات تاریخی حکیم توس از پیروان مذهب شیعه و ارادتمندان امیرالمومنین (ع) بوده است، این امر در زندگی ایشان چنان مشهود است که تاریخ گواهی دادهاند که بخیلان و حاسدان، شیعه بودن فردوسی را دستاویزی برای ژاژخایی در دستگاه سلطان غزنوی کرده بودند.»
مدیرکل میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی خراسان رضوی تصریح کرد: «فردوسی اما شجاعانه در شاهنامه به منقبت علی بن ابیطالب(ع) و سجایای اخلاقی ایشان پرداخته است. به طور مثال:
منم بنده ی اهل بیت نبی/ستاینده ی خاک و پای وصی
حکیم این جهان را چو دریا نهاد/برانگیخته موج ازو تندباد
چو هفتاد کشتی برو ساخته/همه بادبانها برافراخته
یکی پهن کشتی بسان عروس/بیاراسته همچو چشم خروس
محمد بدو اندرون با علی/همان اهل بیت نبی و ولی
خردمند کز دور دریا بدید/کرانه نه پیدا و بن ناپدید
بدانست کو موج خواهد زدن/کس از غرق بیرون نخواهد شدن
به دل گفت اگر با نبی و وصی/شوم غرقه دارم دو یار وفی
همانا که باشد مرا دستگیر/خداوند تاج و لوا و سریر
خداوند جوی می و انگبین/همان چشمه ی شیر و ماء معین
اگر چشم داری به دیگر سرای/به نزد نبی و علی گیر جای
گرت زین بد آید گناه منست/چنین است و این دین و راه منست
ویا: که من شهر علمم علیم در است/ درست این سخن قول پیغمبر است.»
موسوی یادآور شد: «برخی از محققان و پژوهشگران بر این باورند که فردوسی شخصیت پهلوان نامی شاهنامه رستم دستان را با گرتهبرداری از شخصیت بیهمتای حضرت علی (ع) آفریده است.»
او گفت: «آیینهای پهلوانی و زورخانهای ترکیبی خردورزانه از فرهنگ قومی و کهن ایرانیان با الگوهای شیعیاند و از این نظر حائز اهمیتی توصیفناپذیرند.»
مدیرکل میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی خراسان رضوی درباره تاریخچه سنتهای پهلوانی اظهار کرد: «گود زورخانه و سنتهای آن به شکلی که امروز مشاهده میکنیم حاصل تلاش پهلوان نامی ایران پوریای ولی است، پهلوانان ایرانی از غلامرضا تختی تا مدافعان حرم، درس آموخته مکتب امیرالمومنین (ع) و فرهنگ ظلم ستیز ایرانیاند که در شاهنامه نمود یافته است.»
موسوی درباره اهمیت جهانی آیینهای پهلوانی تصریح کرد: «آیینهای پهلوانی و ورزشهای باستانی و زورخانهای در سپهر تمدن بشری چنان ارزشمندند که این آیینها در ۲۵ آبان ۱۳۸۹ مطابق با ۱۶ نوامبر ۲۰۱۰ در فهرست میراث معنوی یونسکو به ثبت رسیده است.»
انتهای پیام/