«بازنگری در گردشگری» آغازی بر پایان کرونا/ گردشگری پایه اساسی توسعه

در روز جهانی گردشگری که بهانه‌ای برای افزایش آگاهی از اهمیت گردشگری و ارزش‌های اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی است، ذی‌نفعان زنجیره ارزش گردشگری از رهبران سیاسی و خصوصی گرفته تا نمایندگان، جوانان و سفیران بومی گرد هم می‌آیند و در مورد مباحث مهم صنعت سفر گفتگو خواهند کرد.

به گزارش خبرگزاری میراث آریا، بازنگری در گردشگری، به‌عنوان مأموریت و سرلوحه فعالیت جهان درسال ۲۰۲۲ انتخاب شده و هم‌زمان با روز جهانی گردشگری در ۲۷ سپتامبر به رسم هر سال با این شعار امسال مراسم گرامیداشت این روز برگزار خواهد شد.

ضربه سهمگین کرونا به گردشگری

سازمان جهانی گردشگری در آخرین پیش‌بینی‌های خود قبل از بیماری کووید۱۹، خبر از رشد ۳.۳ درصدی تعداد گردشگران از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۳۰ و رسیدن به عدد یک‌میلیارد‌و ۸۰۰ میلیون گردشگر تا سال۲۰۳۰ را داده بود؛ اما همه‌‌گیری کرونا در جهان، شرایط را برای بازار گردشگری به‌ طور کل تغییر داد و ضربه سهمگینی بر این صنعت وارد کرد؛ به طوری که unwto اعلام کرد صنعت گردشگری جهان در سال ۲۰۲۱ میلادی به دلیل بحران کرونا حدود «دو تریلیون دلار» از درآمد خود را از دست داده است و روند احیای این صنعت «کند و شکننده» خواهد بود؛ اما اکنون با گذشت سه سال از بیماری کووید۱۹ و ‌کنترل اپیدمی و ارتقای ایمنی بسیاری از کشورها که اقتصاد اصلی آنها مبتنی بر گردشگری است، سعی کردند که به رونق گردشگری خود بیفزایند. سکوت گردشگری در دوران پاندمیک این فرصت را به بسیاری از کشورها و فعالان داد تا درمورد ضعف‌ها و قوت‌ها و روش‌های بازآفرینی مجدد گردشگری بیش‌از‌پیش بیندیشند.

مناطق توریستی آماده شکوفایی دوباره

تعداد گردشگران ورودی بین‌المللی در آغاز سال جاری دو برابر تعداد ثبت‌شده در سال ۲۰۲۱ بود. در برخی مناطق گردشگران ورودی در‌حال‌حاضر در سطح قبل از همه‌گیری یا حتی بالاتر از آن هستند و بسیاری از مناطق، آماده تولد و شکوفایی دوباره هستند. شهرها و مقاصد گردشگری با برنامه‌ریزی هوشمندانه، راه‌حل‌های نوآورانه را امتحان می‌کنند درمورد چگونگی سازمان‌دهی، بازیابی مجدد و نقشی که مبتنی بر واقعیت‌های جدید گردشگری باید متصور باشند، دوباره فکر می‌کنند.

سالانه حدود ۱۴ میلیون گردشگر از فلورانس دیدن می‌کردند تا اینکه در سال ۲۰۱۹ پاندمی به‌ طور رسمی اعلام شد. سال بعد این شهر شاهد کاهش ۸۷‌درصدی بازدید بود و در سال ۲۰۲۱، شاهد رشد ۴۷‌درصدی به نسبت سال ۲۰۲۰ بود؛ این روال در همه دنیا به‌ویژه شهرهای اروپایی حاکم است. 

‌‌از‌ این‌رو سازمان جهانی گردشگری «بازنگری در گردشگری» را به‌عنوان شعار و مأموریت سال ۲۰۲۲ انتخاب کرده است و ‌امسال نیز در ۲۷ سپتامبر این روز جشن گرفته خواهد شد.

تمرکز سازمان جهانی گردشگری بر نواندیشی

هدف سازمان جهانی گردشگری نواندیشی است، که با تمرکز بر داشته‌ها، راه آینده باز می‌شود و فرصت بازنگری، گردشگری را برجسته خواهد کرد و این به آن معناست که مردم و سیاره زمین در اولویت قرار می‌گیرند و همه از دولت‌ها و مشاغل گرفته تا جوامع محلی حول یک چشم‌انداز مشترک برای یک بخش پایدارتر، فراگیرتر و انعطاف‌پذیرتر گرد هم می‌آیند.

از دیگر اهداف انتخاب موضوع «بازنگری در گردشگری»، الهام‌بخشیدن درباره بازنگری‌ و بازاندیشی به منظور توسعه از طریق ارزیابی مجدد ظرفیت‌ها، ساختن هویتی متفاوت، مهارت‌آموزی، تعهدپذیری مستمر، آموزش و اشتغال‌زایی و نیز اثرات گردشگری بر زمین و فرصت‌هایی برای رشد پایدارتر است.

دبیرکل سازمان جهانی گردشگری (زوراب) در پیام خود برای روز جهانی سال ۲۰۲۲ و ‌شعار تعیین‌شده بیان کرده: «بازنگری در یکی از بخش‌های بزرگ اقتصادی جهان آسان نخواهد بود؛ اما ما در‌حال‌حاضر در راه خوبی هستیم. بحران کووید خلاقیت را برانگیخته و به آن کمک کرده است. و این بیماری همه‌گیر تغییر کار را تسریع کرد و چالش‌ها و همچنین فرصت‌های عظیمی را برای اطمینان از بهره‌مندی افراد بیشتری با راه‌اندازی مجدد گردشگری به ارمغان آورد. ما همچنین در حال پیشرفت درخور‌توجهی در تبدیل گردشگری به محرک اصلی اقتصادهای سبز، آبی و دیجیتال هستیم و اطمینان حاصل می‌کنیم که رشد به ضرر مردم یا سیاره‌ها تمام نمی‌شود».

فرصتی برای تفکر دوباره

اهداف سازمان جهانی گردشگری این فرصت را در اختیار متولیان، دست‌اندرکاران و فعالان گردشگری کشورمان قرار می‌دهد که هم‌زمان با برنامه‌ریزی به داشته‌های خود با ارزیابی مجدد ظرفیت‌ها و توانمندی‌ها، بررسی نقاط قوت و ضعف با بهره‌گیری از فناوری‌های نوین برای آینده گردشگری کشور تلاش کنند. شعار و مأموریت سال ۲۰۲۲ فرصت مغتنمی است تا هم‌زمان با دیگر کشورها از خطاها جلوگیری و موانع توسعه را مرتفع کرده و با مدیریت یکپارچه، افزایش دانش و مهارت‌ها، توسعه پایدار و گردشگری سبز را نیز مورد توجه قرار داده و فرصت تولد دوباره گردشگری کشور را ارج نهاده و از مواهب آن بهره‌مند شویم.

سازمان جهانی گردشگری با تمرکز بر آینده گردشگری و توجه به وضعیت رو‌ به‌ بهبود این صنعت در جهان، روز جهانی گردشگری در سال ۲۰۲۲ میلادی را فرصتی برای تفکری دوباره برای گردشگری یا بازاندیشی برای گردشگری عنوان کرده است. هدف UNWTO از انتخاب این شعار، الهام‌بخشیدن و کمک به توسعه این بخش از طریق راه‌هایی همچون آموزش و اشتغال‌‌ و تأثیر گردشگری بر کره زمین و فرصت‌های رشد پایدار است.

این سازمان تصریح کرده که در تفکری دوباره برای گردشگری، باید مردم و سیاره زمین را در اولویت قرار دهیم و همه بخش‌ها، از دولت‌ها و مشاغل گرفته تا جوامع محلی، را برای تحقق یک چشم‌انداز مشترک و ایجاد بخشی پایدارتر، فراگیر‌تر و انعطاف‌پذیر‌تر گرد هم آوریم. همچنین زوراب پولولیکاشویلی، دبیرکل سازمان جهانی گردشگری، این بحران را فرصتی برای بازاندیشی در صنعت گردشگری و سهم آن در برابر مردم و کره زمین عنوان کرده است؛ فرصتی که باعث بازگشت پایدارتر، فراگیرتر و انعطاف پذیرتر گردشگری می‌شود و کمک خواهد کرد تا همه از مزایای گردشگری به‌طور گسترده و عادلانه بهره‌مند شوند. 

گردشگری پایه اساسی توسعه

امروزه صنعت گردشگری به‌عنوان پایه اساسی در توسعه شناخته می‌شود و به‌خوبی در حال پیشرفت است؛ به همین دلیل، گردشگری در همه مناطق جهانی در دستور کار دولت‌ها و سازمان‌های بین‌المللی قرار گرفته است و در عین حال بسیاری از مقاصد و کسب‌وکار‌ها با چالش‌ها و مسئولیت‌های اجتماعی مانند نقش گردشگری در تغییرات اقلیمی، سازگار می‌‌شوند. 

بررسی‌های سازمان جهانی گردشگری مبنی بر افزایش دوبرابری تعداد گردشگران ورودی بین‌المللی در ابتدای سال ۲۰۲۲ میلادی نسبت به سال ۲۰۲۱ و ثبت نزدیک به 250 میلیون گردشگری بین المللی در 5 ماهه اول 2022 میلادی نشان می‌دهد که لغو محدودیت‌های سفر و افزایش اعتماد مصرف‌کنندگان، عوامل مهم بهبود صنعت گردشگری در آینده است و امید و فرصت را برای میلیون‌ها نفر در سراسر جهان زنده خواهد کرد. طبق بررسی‌های UNWTO، در حال حاضر گردشگری در برخی از مقاصد به سطح قبل از همه‌‌گیری رسیده یا از آن فراتر رفته‌ است. 

چهل‌ودومین نشست روز جهانی گردشگری در تاریخ ۲۷ سپتامبر ۲۰۲۲ میلادی (۵ مهر ۱۴۰۱) به میزبانی اندوزی در شهر بالی، مقصدی پیشرو در توسعه پایدار گردشگری، برگزار می‌شود. در این روز که بهانه‌ای برای افزایش آگاهی از اهمیت گردشگری و ارزش‌های اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی است، ذی‌نفعان زنجیره ارزش گردشگری از رهبران سیاسی و خصوصی گرفته تا نمایندگان، جوانان و سفیران بومی گرد هم می‌آیند و در مورد مباحث مهم صنعت سفر گفتگو خواهند کرد. برخی از مهم‌ترین سوالاتی که در این رویداد به آن پاسخ داده خواهد شد، عبارتند از: صنعت گردشگری به کدام سو خواهد رفت؟، ما در این صنعت به کجا می‌خواهیم برویم؟ و چگونه باید به آنجا برسیم؟

اهداف و خروجی‌های مورد‌نظر سازمان جهانی گردشگری نیز به  این ترتیب اعلام شده است: شناسایی راه‌حل‌هایی برای تنظیم مجدد گردشگری برای آینده، تقویت اراده سیاسی دولت‌ها برای اطمینان از قرارگرفتن گردشگری در اولویت سیاست‌گذاری‌ها، ایجاد بستر گفتگوی فراگیر برای شناسایی راه‌حل‌ها و پتانسیل‌های گردشگری به‌عنوان وسیله‌ای برای بهبود و تحول و تقویت پیام گردشگری به عنوان یک نیروی الهام‌بخش و تحول‌آفرین و تقویت نقش UNWTO در تحقق این هدف.

انتهای پیام/

 

انتهای پیام/

کد خبر 14010704147284

برچسب‌ها