اولین نمایشگاه فرش دستباف ساروق برگزار می‌شود

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان اراک گفت: مقدمات برگزاری اولین نمایشگاه فرش دستباف ساروق به زودی برگزار خواهد شد.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی محمد علی آقازیارتی امروز چهارم دی ماه 1401 اظهار کرد: جلسه هماهنگی و برنامه‌ریزی برگزاری نمایشگاه فرش دستباف و صنایع‌دستی در بخش ساروق  با حضور حجت‌الاسلام اختری سرپرست بخشداری، مسئولان و تولیدکنندگان و فعالان در حوزه فرش دستباف و صنایع‌دستی در محل بخشداری ساروق برگزار شد.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان اراک با اشاره به اینکه نمایشگاه فرش دستباف ساروق با هدف نمایش دستاوردهای صنعت فرش دستباف ساروق و جیریا برگزار خواهد شد، گفت: این نمایشگاه در بهمن ماه در محل سالن ورزشی بخش ساروق برپا خواهد شد و علاقه‌مندان به هنر فاخر قالی ایرانی می‌توانند از این نمایشگاه دیدن و نسبت به خرید باکیفیت‌ترین و متنوع‌ترین فرش‌های ایرانی مستقیم از تولیدکنندگان اقدام کنند.

آقازیارتی با تاکید به اینکه قالی‌بافی بخشی از زندگی مردم منطقه ساروق است، گفت: نیمی از زیبایی قالی و قالیچه مدیون ذهن خلاق و هنرمند نقاشان و نقشه کشان قالی است و هر قالی بر اساس یک طرح از پیش طراحی شده که نقشه نام دارد، بافته می‌شود، به نحوی که تارهای آن با تار و پود زندگی آنان در هم تنیده شده است و نقش‌های آن بیانگر نقش‌های اندیشه، احساس، ذوق، آرزوها و تمنیات و ارزش‌های آنان است. در نقش ونگار قالی‌های این منطقه تاریخ، اقتصاد، هنر و فرهنگ مردم این مرز و بوم متجلی است تا جایی که ساروق بدون قالی‌هایش کالبدی بی‌روح و جان است. این صنعت حدود ۷۰۰ سال است که همچنان در ساروق حفظ شده است.

انتهای پیام/

انتهای پیام/

کد خبر 1401100472193

برچسب‌ها