«محمد لسانی» فعال و پژوهشگر رسانه در گفتوگو با میراث آریا، درباره اهمیت مقابله با پروژه ایران هراسی در فرمایشات رهبر معظم انقلاب گفت: گردشگری چتری از مزایا دارد و در حوزه شناختی باعث تجربه بی واسطه شده و ذهنیت شکن و ذهنیت ساز است. اگر ذهنیتمان از قبل و با تصاویر رسانه ای ساخته شده باشد و پیش فرض هایی داشته باشیم خیلی وقتها که نگاه میکنیم این تجربه بیواسطه ذهنیت شکن است. از سویی ذهنیتساز است و میتواند تصویر جدیدی را در ذهن ما ایجاد کند، یکی دیگر از مظاهر حوزه شناختی، شناخت زیست بوم متنوع فرهنگی است که این تنوع فرهنگی جذابیت های زیادی ایجاد می کند.
او افزود: در حوزه غیرشناختی بحث عاطفی و ایجاد علاقه ها مهم می شود. افرادی هستند که به سرزمین هایی سفر میکنند و این علقه و احساس را در خود ایجاد می کنند چه با زیست بوم چه با مردمان آنجا و چه با فرهنگ آنجا و علاقه ای به سرزمینی که رفتند در آنها ایجاد می شود. برای همین اصولا می توان گفت گردشگری عامل پیوند دهنده و همگرا است و جلوی واگرایی را می گیرد و ما باید هرچه مانع این مزایا می شود را در مسیر گردشگری برطرف کنیم.
این فعال و پژوهشگر رسانه، ادامه داد: یکی از مهمترین موانع در حوزه برون مرزی، پروژه ایران هراسی و ناامن جلوه دادن چه از فرهنگ و چه از مردمان ایران زمین است. برای مثال شرکت مترو گلدن میر در سال ۱۹۹۱ در تلاویو فیلمی ساخته است و لوکیشن ها و بخش های مربوط به ایران را در تلاویو بازسازی کرده و بحث مسجد جامع تهران حین نماز را به تصویر کشیده است.
وی اظهارداشت: هدف از ساخت این سبک فیلم ها نشان دادن رسوم ایرانی آن هم به صورت وارونه بود مثل پذیرایی از مهمان و بریدن سر گوسفند برای مهمان و روی زمین نشستن و غذاخوردن و فریضه نمازگزاری که در این فیلم نمازگزاران رو به امام جماعت و امام جماعت رو به مردم بودند و اینکونه نبود که همه رو به قبله باشند و در اصل تصویری مغشوش از فرهنگ ایرانی اسلامی ارائه داده بود. همینطور فیلم ها و انیمیشنهای مختلفی در همین زمینه ساخته شد که فرهنگ و رسوم ایرانی را وارونه جلوه داد.
او افزود: این تصویرسازی وارونه آنها یکی در بخش فیلم و انیمیشن است و در بخش های دیگری مثل اخبار روزانه هم ورود کردند. همین موضوع باعث می شود در مقاصد گردشگری رتبه بندی تغییر کند یعنی مردمی که می خواهند به ایران بیایند از خودشان می پرسند آیا در ایران آرامش دارم؟ چون اصل گردشگری تامین امنیت و آرامش روان است. برای همین افرادی که در ایران زندگی می کنند با دید تمسخر به این فیلم ها و اخبار، نگاه می کنند چون می دانند که چنین اتفاقاتی در ایران رخ نمی دهد و همگی به نوعی سیاه نمایی است.
لسانی در ادامه درباره ضرورت مقابله با ایران هراسی افزود: تصویر یک کشور جزو داراییهای آن کشور است. ما برای خاکمان میجنگیم و برای تصاویر ایران در رسانه های خارجی و هر انگاره ذهنی که در ذهن مخاطبان جهان ترسیم میشود باید یک جهاد انگاره سازی و جهاد تصویرسازی داشته باشیم. این قسمت به توجه به داشتهها بر میگردد. برخی کشورها حتی تصویرسازیهایشان مبتنی بر ناداشتههایشان است.
او افزود: اگر عناصر ثبت یونسکو بسیاری از کشورهای همسایهمان را ببینیم قابل قیاس با کشور ما نیستند یا جاذبههای توریستیشان به اندازه ایران نیست. پس اصولا روی چند حوزه خاص تمرکز میکنند و به سمت تصویرسازی میروند. در کشور ما با ظرفیتهای گسترده و متنوع فرهنگی فضا فراهم است که تصویرسازی را مبتنی بر داشتههایمان انجام دهیم و از سویی نباید از زنجیرهسازی خدمات فرهنگی که باید به توریست دهیم غافل شویم. از حوزه حمل و نقل گرفته تا اسکان و تورهای مختلف برای بازدید همگی پیوست و انسجامی میخواهد که زیست بوم گردشگری بتواند در آن فعالیت اقتصادی و درآمدزایی داشته باشد.
لسانی درباره اینکه گام نخست برای افزایش ورود گردشگر خارجی به کشور چیست؟ گفت: اولین گام که بسیار مهم است، آرامش و جذابیت است. ما باید بتوانیم محیط آرامی را تصویر کنیم و جذابیت های فرهنگی و میراثی خودمان چه تاریخی چه آداب و رسوم را منتشر کنیم که در قالب اخبار و جشنواره های مختلف باشند. در این سال ها ما کمتر جشنواره بین المللی داشتیم که شناخته شده باشند. منظور جشنواره های هنری موسیقی و ... است. برای مثال در روسیه جشنواره مجسمه های یخی برگزار می شود و خیلی از توریست ها به همین دلیل به روسیه سفر می کنند. ایران هم می تواند در چند حوزه جشنواره های فرهنگی و هنری برگزار کند. گردشگری دیجیتالی و علمی و گردشگری هنری هم می تواند از این دست باشد و ما با استفاده از داشته هایمان میتوانیم چنین جشنواره هایی برپا کنیم. گام نخست در بستر آرامش توجه به جذابیت های فرهنگی است که بتوانیم آنها را تبلیغ کرده و در جهت جذب توریست گسترش دهیم.
انتهای پیام/
انتهای پیام/