به گزارش خبرنگار میراثآریا، مریمجلالی معاون صنایعدستی و هنرهای سنتی وزارت میراثفرهنگی ماه اسفند و شعبان را موسم بازنگری و بازبینی آنچه کردهایم و آنچه قرار است انجام دهیم، عنوان کرد و افزود: نوروز یک اتفاق تکرارشونده است که هیچگاه تازگیاش را از دست نمیدهد.
او با بیان اینکه میراثفرهنگی، سرمایه فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی است از قائم مقام وزیر و معون میراث فرهنگی کشور برای ایجاد انسجام بین سه بخش میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی تشکر کرد.
معاون صنایعدستی و هنرهای سنتی ادامه داد: نوروز فصلی برای تجلی سرمایه فرهنگی، گسترس سرمایه اجتماعی و اقتصادی با کمک صنایعدستی وهنرهای سنتی است.
جلالی با بیان اینکه پایگاههای میراث جهانی و ملی، کاخ موزهها و موزهها میزبانان نوروز هستند، افزود: این موضوع که با چه هویت و کیفیتی این میزبانی انجام میشود اهمیت خاصی دارد و ناظر بر تدبیر، تدارک و توکل است.
او با اشاره به اینکه صنایعدستی و هنرهای سنتی میتواند محل و قلاب روایتهای جدید از نوروز باشد، به ظرفیتهای این حوزه برای ایجاد اتفاقهای نو اشاره کرد.
جلالی ایجاد بازارچههای صنایعدستی در موزهها و پایگاهها را اقدام مقدماتی در این حوزه برشمرد و ادامه داد: صنایعدستی و هنرمندان این حوزه میتوانند قصههای جدید و زاویه دیدهای تازه ایجاد کنند، همچنین موجب دمیدن و آفریدن روح خانوادگی و خاطره خوش مانا شدن سفر برای گردشگران میشود.
معاون صنایعدستی و هنرهای سنتی بر ایجاد اتمسفر و بهکارگیری پنج حس گردشگر برای دریافت و شهود تاکید کرد و افزود: فضای پایگاهها تضمینکننده این رویداد است، هر پایگاه به مثابه ایرانکوچک است که باید پیوستار کلی دیده و بهترینهای هر استان عرضه شود.
برنامهریزی پایگاهها برای بیان قصه هنرمندان و روایتهای تازه، استفاده از موسیقی، تعامل با مخاطب و ایجاد اشتراکات همچنین ایجاد فضای آموزشی برای گردشگران در کنار عرضه محصولات از جمله نکات مورد تاکید جلالی برای ایجاد اتمسفر و درگیر کردن مخاطبان و خلق خاطره خوش برای گردشگران بود.
او با اشاره به دستور رئیسجمهوری به شهرداری و استانداریها برای ایجاد بازارچههای صنایعدستی در ورودی شهرها به آماده کردن نقشه آمایش توسط معانت صنایعدستی همچنین اهمیت نگاه نظارتی و کیفیتبخشی به بازارچههای صنایعدستی تاکید کرد.
انتهای پیام/
انتهای پیام/