پرونده ثبت جهانى ميراث ناملموس گلاب‌گيری سنتی ايران به يونسكو ارسال شد/ پیگیری چند ملیتی پرونده جشن مهرگان و ساز رباب

معاون ميراث فرهنگى كشور از ارسال پرونده ميراث فرهنگى ناملموس «توليد سنتي گلاب و سنت‌های اجتماعى و فرهنگى وابسته به آن» از سوی ايران برای ثبت در فهرست ميراث جهانى ناملموس به يونسكو خبر داد.

«علی دارابى» در گفت‌وگو با خبرنگار میراث آریا گفت: سنت گلاب‌گيری در ايران با نام پيامبر گرامى اسلام، حضرت محمد(ص) مزين شده است و گل‌های محمدى همه ساله در ارديبهشت ماه چيده و بر اساس و شيوه سنتى گلاب‌گيرى می‌شوند.

وی ادامه داد: گلاب‌گيری سنتی در بسياری از استان‌هاى كشور به عنوان يك ميراث ناملموس فرهنگى، زنده و جاری است و سنت‌های اجتماعى و فرهنگى ارزشمندى وابسته به اين عنصر است.

دارابی در ادامه اظهار کرد: علاوه بر پرونده گلاب‌گيری سنتی، ايران 2 پرونده جشن مهرگان و هنر ساختن و نواختن ساز رباب را نيز به صورت چند مليتی در سال جاری برای يونسكو ارسال کرده است.

وی تاکید کرد: پرونده جشن مهرگان به صورت مشترک با كشور تاجيكستان و پرونده هنر ساختن و نواختن رباب به صورت مشترک با كشورهاى تاجيكستان، ازبكستان و افغانستان پس از انجام اصلاحات و تكميل مداركی كه مورد نظر برای ثبت بوده،‌ دوباره برای يونسكو ارسال شده است.

دارابی در پایان گفت: اين 3 پرونده برای آذرماه 1403در دستور كار كميته ميراث فرهنگی ناملموس يونسكو قرار خواهد گرفت و ايران برای آذرماه امسال (1402)، چهار پرونده ميراث ناملموس زيارت رضوی، سنت افطاری، هنر تذهيب و جشن سده را در دستور كار كميته ميراث فرهنگى ناملموس يونسكو دارد.

انتهای پیام/

انتهای پیام/

کد خبر 14020115147943

برچسب‌ها