حضور پر رنگ وزارت میراث‌فرهنگی در پنجمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران/ از سرمایه‌گذاری در صنعت گردشگری تا معرفی فرصت‌های صادراتی در حوزه صنایع‌دستی

آنگونه از شواهد برمی‌آید در چند روزی که از نمایشگاه گذشته سالن شماره ۳۵ پنجمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران توجه‌ها را به خود جلب کرده و مورد استقبال تجار و فعالان اقتصادی خارجی قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار میراث‌آریا، این روزها پنجمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران با عنوان اکسپو ایران ۲۰۲۳ در نمایشگاه بین‌المللی تهران در حال برگزاری‌ست و برای نخستین‌بار در این نمایشگاه سالنی با عنوان فرش دست‌باف، صنایع‌دستی و گردشگری برای معرفی ظرفیت‌ها و جاذبه‌های گردشگری و صنایع‌دستی اختصاص پیدا کرده است. فرصتی که هم مغتنم است و هم مهم، چراکه به غیر از فعالان اقتصادی داخلی  بیش از ۱۲۰۰ بازرگان و تاجر از ۶۰ کشور در این نمایشگاه حضور پیدا کرده‌اند و ظرفیت‌های گردآمده در  سالن ۳۵ نمایشگاه می‌تواند فتح‌البابی برای توجه و ورود آنها به حوزه‌های سرمایه‌گذاری گردشگری و صادرات صنایع‌دستی ایران شود.

همچنین بازدیدکنندگان از طریق کیوآرکدهای تعبیه شده روی بنرهای نصب شده در محوطه نمایشگاه و ۲۰ هزار محتوای بارگذاری شده در  پرتال جامع گردشگری ایران (ویزیت ایران) به پنج زبان انگلیسی، عربی، چینی، روسی و اسپانیایی به سهولت می‌توانند با ظرفیت‌ها و جاذبه‌های گردشگری و اماکن اقامتی، تاریخی‌فرهنگی ایران آشنا شوند.

وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با حضوری پررنگ در نمایشگاه و دعوت از هنرمندان اقصی‌نقاط کشور این فرصت را به غایت غنیمت شمرده تا هرآنچه در چنته دارد را به بازدیدکنندگان عرضه کند و فرصت را برای بهره هر چه بيشتر فعالان گردشگری و هنرمندان صنایع‌دستی فراهم کند. از عرضه اقلام تبلیغاتی به سایر زبان‌ها و برگزاری نشست‌های B2B برای فعالان بخش خصوصی و داخلی همچنین معرفی بسته‌ها و فرصت‌های سرمایه‌گذاری در صنعت گردشگری برای هیئت‌های تجاری سایر کشورها گرفته تا عرضه متنوع و با کیفیت صنایع‌دستی و معرفی فرصت‌های صادراتی و ارزآوری این حوزه.

علی‌اصغر شالبافیان در رابطه با حضور در این دوره نمایشگاه به خبرنگار ميراث‌آریا می‌گوید: این نمایشگاه اولین دوره ای است که حوزه گردشگری و صنایع‌دستی حضور پررنگی دارند. تلاش شده ظرفیت‌های گردشگری کشور معرفی و محتواهای تولید شده به زبان‌های مختلف در قالب‌ها و اشکال متنوع به بازدیدکنندگان، تجار و بازرگانان خارجی ارائه شود.

او همچنین به ارائه و معرفی فرصت‌ها و بسته‌های سرمایه‌گذاری گردشگری کشور اشاره می‌کند و می‌گوید: حضور در این نمایشگاه شرایطی را فراهم کرد تا فعالان اقتصادی سایر حوزه‌ها با فرصت‌های سرمایه‌گذاری گردشگری داخلی و شرایط اخذ مجوز آشنا و برای ورود به این حوزه علاقه‌مند شوند.

شالبافیان ضمن اشاره به تعدد حضور تجار خارجی از کشورهای مختلف، برگزاری نشست‌های B2B بین بخش خصوصی، بازرگانان و علاقه‌مندان به حوزه گردشگری را از دیگر مزیت‌های حضور در پنجمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران عنوان می‌کند.

معاون گردشگری کشور این نکته را هم متذکر می‌شود که به گواه شرکت‌کنندگان این دوره نمایشگاه نسبت به دوره‌های قبل بهتر بوده است. 

از آنجا که صنایع‌دستی بخش مهمی از صادرات کشور را شامل می‌شود و طی این سال‌ها نیز مغول مانده دیگر مزیت مهم حضور در نمایشگاهی که موضوع اصلی آن صادرات است رایزنی با تجار داخلی و خارجی برای ورود جدی به صادرات این محصولات متنوع و با کیفیت است. چنانچه معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی در این خصوص می‌گوید: ذیل مفهوم اقتصاد فرهنگ‌ تمام تلاشمان این است به ادبیات توسعه یادآوری کنیم که صنایع‌دستی، صنایع هویت محور و اقتصاد هویت بنیان ماست.

او به کم‌توجهی در حوزه توسعه، ارزآوری و صادرات صنایع‌دستی طی سال‌های گذشته اشاره می‌کند و معتقد است این نمایشگاه کمک می‌کند تا توجه فعالان عرصه‌های مختلف اقتصادی به ظرفیت‌های ارزآوری صنایع‌دستی جلب شود. 

مريم جلالی تقویت توجه را یکی از مهم‌ترین راهبردها برای ورود فعالان اقتصادی به این حوزه عنوان می‌کند و ادامه می‌دهد: برای پر کردن مرز هنر و اقتصاد و آنچه که در دنیا اقتصاد فرهنگ و هنر نامیده می‌شود از یک سو باید ادبیات کسب‌وکار را وارد حوزه هنر کنیم و از سوی دیگر اقتضائات هنر را به ادبیات کسب‌وکار نزدیک کنیم.

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی حضور هیئت‌های خارجی و فعالان اقتصادی در این نمایشگاه را فرصتی برای اطلاع‌رسانی و شناساندن ظرفیت‌های ۱۸ گروه و ۳۰۰ محصول صنایع‌دستی اقصی‌نقاط کشور می‌داند که بدون محدودیت‌های جغرافیایی از طریق استفاده از ظرفیت پلت‌فرم‌ها، متاورس و NFT قابل عرضه هستند.

جلالی به تلاش برای ساماندهی ارتباط و شبکه‌سازی بین صنایع‌دستی و  کسب‌و کار اشاره می‌کند و می‌گوید: با تلاش‌های مهندس ضرغامی در هیئت دولت نگاه فعالان اقتصادی و ادبیات توسعه نسبت به صنایع‌دستی و گردشگری جلب شد که چگونه می‌توان مصداق اقتصاد مقاومتی از یک سو و اقتصاد غیرنفتی از سوی دیگر باشد.

جلالی با اشاره به استقبال چشمگیر و حضور پررنگ هنرمندان از استان‌های مختلف کشور این نمایشگاه را در آستانه هفته صنایع‌دستی اتفاقی ویژه عنوان کرد و گفت: تلاشمان این بود که کل زنجیره و هنرمندان تمامی رشته‌های ۱۸ گانه صنایع‌دستی که خلاقانه به بازارهای جهانی ورود کرده‌اند حضور داشته باشند و در اینجا زیست‌بوم صنایع‌دستی از زمان خلق تا بسته‌بندی، تولید محتوا، بازاریابی و فروش را طراحی کردیم.

او این نکته را متذكر شد که بازدیدکنندگان با محتوای ویژه‌ای که نمایانگر ظرفیت‌های صنایع‌دستی است روبرو می‌شوند و از گفت‌وگوی منجر به سفارش هنرمندان حاضر در نمایشگاه با هیئت‌های تجاری خارجی از جمله  قطر، عمان و پاکستان ابراز خرسندی کرد.

بنابراین آنگونه از شواهد برمی‌آید در چند روزی که از نمایشگاه گذشته سالن شماره ۳۵ پنجمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران توجه‌ها را به خود جلب کرده و مورد استقبال تجار و فعالان اقتصادی خارجی قرار گرفته است. همچنین در کنار انجام مذاکرات متعدد درباره فرصت‌های سرمایه‌گذاری گردشگری برخی تجاری که در حوزه‌هایی مثل نفت و فولاد فعال هستند نسبت به قابلیت‌های صادراتی صنایع دستی ایران تمایلاتی از خود نشان داده‌اند و برای ورود به این حوزه اعلام آمادگی کرده‌اند.

انتهای پیام/

انتهای پیام/

کد خبر 14020219761221