جشنواره مفاخر میراث‌فرهنگی کمک به تدوین فهرست میراث مستند می‌کند

مدیر مرکز اسناد و کتابخانه پژوهشکده میراث‌فرهنگی برگزاری جشنواره مفاخر میراث‌فرهنگی را اقدامی در راستای کمک به تدوین فهرست میراث مستند معرفی کرد.

به گزارش میراث آریا، فریبا فرزام مدیر مرکز اسناد و کتابخانه پژوهشگاه میراث‌فرهنگی درباره تاثیر این رویداد در معرفی میراث معنوی به جامعه بیان کرد: در قالب تقسیم‌بندی یونسکو یکی از شاخه‌هایی که تعریف شده است و امکان ثبت جهانی آن هم وجود دارد، میراث معنوی است. در ایران هم در این رابطه تلاش و کوشش‌هایی انجام شده است.

او افزود: قطعا میراث معنوی هم در این زمره قرار می‌گیرد اما این موضوعات طی 10 تا 20 سال اخیر مطرح شده است و در واقع میراث معنوی از مباحثی است که در دو دهه اخیر مطرح شده است.

فرزام با تاکید بر اینکه چنین رویدادی به تقویت ثبت میراث معنوی کمک خواهد کرد به جنبه‌های دیگری از مباحث مرتبط با این رویداد اشاره کرد.

مدیر مرکز اسناد و کتابخانه پژوهشگاه میراث‌فرهنگی افزود: میراث مستند که در قالب برنامه حافظه جهانی به آن پرداخته می‌شود و آن هم به نوعی به ثبت آثاری که به فراز و فرود تمدن بشری و فرهنگ مرتبط هستند، می‌پردازد از جمله مقوله‌هایی است که در بدنه میراث‌فرهنگی به آن کمتر توجه شده است.

او تصریح کرد: از نظر من ایران در هر زمینه‌ای از شدت غنا نمی‌داند چه کاری انجام دهد، در این زمینه هم کشور از یک دارندگی بالایی رنج می‌برد و حتی نمی‌تواند این دارندگی‌ها را مطرح کند. همان‌طور که پرداختن به بناهای تاریخی با پراکندگی در سطح کشور آسان نیست و به لحاظ تقبل هزینه‌های سنگین برای نگهداری و مرمت و مسائلی که ضروری است، با مشکل مواجه هستیم؛ در زمینه میراث مستند هم پرداختن به آن کار سختی است. البته این دشواری در زمینه میراث معنوی و ناملموس هم وجود دارد.

فرزام بیان کرد: در قالب چنین رویدادی با تعریف فهرست‌ها در سطح منطقه و ملی طبیعتا در سطح جهانی هم می‌توانیم حضور یابیم. در واقع حضور در سطح جهانی همراه با یک اقدام و افتخار ملی خواهد بود. این رویداد می‌تواند برای تهیه آن فهرست‌ها در سطوح مختلف موثر باشد.

مدیر مرکز اسناد و کتابخانه پژوهشگاه میراث‌فرهنگی افزود: این رویداد می‌تواند زمینه‌هایی را فراهم کند که مفاخر میراث بیشتر شناخته شوند و فعالیتی که آنها را در زمره مفاخر میراث‌فرهنگی قرار داده است، به جامعه معرفی کند.

فرزام گفت: همه این فعالیت‌ها می‌تواند به عنوان یک سرمشق و الگوی برای کسانی که امروز در زمینه میراث‌فرهنگی فعال هستند همچنین دوستداران میراث فرهنگی، قرار بگیرد.

او اضافه کرد: در ایران به نحوی در میراث‌فرهنگی شناور هستیم. از زوایای مختلف میراث غنی داریم و این غنا ما را در برگرفته است. ما به شکل دائمی و روزمره با میراث‌فرهنگی در تماس هستیم. همه مردم به میراث‌فرهنگی علاقه و عشق دارند. من فکر می‌کنم در کشور یک حس مشترک نسبت به این حوزه وجود دارد. بنابراین برگزاری این جشنواره‌ها می‌تواند تقویت کنند این حس باشد.

به اعتقاد فرزام، فعالان امروز در واقع کسانی هستند که باید مفاخر آینده باشند و برگزاری چنین رویدادهایی حتما آنها را تشویق خواهد کرد.

مدیر مرکز اسناد و کتابخانه پژوهشگاه میراث‌فرهنگی درباره اقدامات میراث‌فرهنگی برای پربارتر شدن رویداد یادآور شد: خود برگزاری جشنواره می‌تواند مثل یک مشوق برای افرادی که در سنینی قرار دارند که نمی‌توانند فعالیت جاری داشته باشند و بیشتر نظاره‌گر امروز میراث‌فرهنگی هستند، عمل کند. همین‌طور می‌تواند فعالان امروز میراث را تشویق کند اما با یک اشتباه و بی‌توجهی کوچک، ممکن است رویداد نتایج عکسی در بر داشته باشد.

او تاکید کرد: ما در شرایطی به سر می‌بریم که به این زمینه‌های انگیزشی برای جامعه و مردم نیاز داریم. در مجموع امیدواریم که وزارت میراث‌فرهنگی از عهده این کار به خوبی بر بیاید.

فرزام گفت: وزیر میراث‌فرهنگی حتما باید در این رویداد حضور یابد و از جوانب مختلف موضوعات، مسائل و مشکلات را بداند و طبیعتا با توجه به نظرات و سیاست‌های خود بتواند در این رویداد اثرگذار باشد.

فرزام درباره شاخص‌های انتخاب مفاخر بیان کرد: اگر به شکل جدی شاخص‌ها تعریف شود و در مورد هر مصداقی سنجیده شود، تدوین چنین شاخص‌هایی کمک می‌کند که همگان انتخاب‌های انجام شده برای رویداد را خوب درک کنند و بدانند منتخبان از چه جنبه‌هایی ویژگی برجسته داشته‌اند و صلاحیت افراد احراز شده است. اگر یک جمعی به شکل یک خرد جمعی این شاخص‌ها را تعریف کنند، فکر می‌کنم نتیجه خوبی در بر داشته باشد.

انتهای پیام/

انتهای پیام/

کد خبر 14020321640817

برچسب‌ها