جشنواره بزرگداشت مفاخر میراث‌فرهنگی معرفی راه و روش صحیح به نسل جدید است

کارشناس میراث‌فرهنگی درباره اهمیت برگزاری جشنواره بزرگداشت مفاخر میراث‌فرهنگی گفت: این رویداد، راه و روش درست حرکت کردن را به نسلی که در ابتدای راه است، نشان خواهد داد.

به گزارش میراث آریا، اکبر تقی زاده‌اصل، کارشناس میراث‌فرهنگی بیان کرد: درباره اهمیت برگزاری این رویداد در دو سطح و وجه می‌توان صحبت کرد.

او افزود: یک وجه، آن فردی است که از او قدردانی می‌شود. از این منظر، برگزاری رویداد کار شایسته و خوبی است اما از آن مهمتر، چنین رویدادی بیشتر برای نسلی است که در حال کار کردن است؛ می‌تواند دارای اهمیت باشد.

تقی‌زاده اصل گفت: نسلی که تازه می‌خواهد کار کردن را در موسسه، وزارتخانه یا سازمانی که برای کار کردن انتخاب کرده است، آغاز کند، نیاز به الگو دارد. چنین رویدادی به این نسل مشی و راه و روش صحیح را نشان می‌دهد. این پدیده خوب و مبارکی خواهد بود.

این کارشناس میراث‌فرهنگی یادآور شد: در کاری که آغاز کردید تا رسیدن به نقطه‌ای که بزرگداشت برگزار شود، معمولا حرف‌هایی زده می‌شود و نکاتی گفته می‌شود که این نکته‌ها برای جوان‌ها نوعی نقشه راه است. اینکه چگونه راه برویم و کار کنیم تا یک روزی به مراحلی برسم که روی استیج برویم یا بتوانیم از خود چیزی به یادگار بگذاریم، به کمک مباحث مطرح شده در جریان این رویداد قابل دستیابی است.

او تصریح کرد: به نظر من این بخش (معرفی نقشه راه) مهمتر از بخش اول است. زیرا کسی که کار کرده است، معمولا مستغنی از این قدردانی است. خیلی‌ها ترجیح نمی‌دهند که روی استیج بروند. شاید در برخی هنرهای ایرانی این روال است که کسی که کار می‌کند، اصلا نمی‌خواهد مطرح شود و اسمش بیان شود.

تقی‌زاده اصل افزود: درحوزه معماری خیلی از بناهای ما که ساخته شده است اصلا نمی‌دانیم معمارش کیست، چیست و چگونه کار کرده است. این به خاطر آن فرهنگی است که ازگذشته دور داریم. به هر حال فکر می‌کنم این رویداد برای نسل امروز که می‌خواهد روش مناسب حیات خود را بیابد، کار خوبی است و امیدوارم در انجام آن موفق باشید.

این کارشناس میراث‌فرهنگی درباره شاخص‌های انتخاب مفاخر میراث‌فرهنگی بیان کرد: فکر می‌کنم در این بخش بیشتر عملکرد فرد در گذشته مهم باشد. در واقع عملکرد تخصصی و حرفه‌ای این فرد مهم است. در چنین مراسمی نباید به چیزهای دیگر پرداخت.

او اضافه کرد: خیلی وقت‌ها به چیزهای دیگر که پرداخته می‌شود. اصل تخصصی و حرفه‌ای فراموش می‌شود یا این اصل کمرنگ شده و دیده نمی‌شود. البته حتی اگر بحث تخصصی و حرفه‌ای دیده نشود کسی که ناظر بر امر است، زود متوجه می‌شود که فرآیند رویداد نمایشی است و اصل تخصص و ریشه‌ای که فرد کار کرده است، در آن کمتر مورد توجه قرار گرفته است.

این کارشناس میراث‌فرهنگی ادامه داد: بنابراین هرچه بیشتر توجه به حوزه تخصصی آن فرد داشته باشیم و این شاخصه را مد نظر قرار دهیم، خیلی خوب است. طبیعتا یکسری شاخص‌های انسانی هم وجود دارد که علاوه بر تخصص می‌تواند ملاک عمل باشد تا کسی که انتخاب می‌شود، آدم سزاوار قدردانی بوده باشد.

انتهای پیام/

انتهای پیام/

کد خبر 14020321640821

برچسب‌ها