افتتاح کارگاه خراطی چوب در آبدانان ایلام

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ایلام از افتتاح کارگاه خراطی چوب به مناسبت هفته صنایع‌دستی در شهرستان آبدانان خبر داد.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ایلام، فرزاد شریفی امروز با اعلام این خبر اظهار کرد: به‌مناسبت هفته صنایع‌دستی کارگاه خراطی چوب در شهرستان آبدانان افتتاح شد که این کارگاه با اشتغال‌زایی 7 نفر (چهار نفر به صورت مستقیم و سه نفر غیرمستقیم) شروع به فعالیت کرده‌ است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ایلام افزود: خراطی چوب از صنایع و هنر‌های مرتبط با چوب است که از دیرباز در کشورمان رواج داشته که خوشبختانه در استان، یک صنعتگر آبدانانی احیاگر این هنر و صنعت شده است.

شریفی گفت: خراطی چوب در کارگاه شامل تولیداتی ار قبیل کاسه، بشقاب، سینی، گلدان، لیوان، شیرینی خوری، میوه خوری، پایه آباژور، گهواره، صندلی، ظروف، نرده و .... است که این محصولات تولید شده هم به صورت حضوری و هم مجازی بیشتر به استان‌های تهران، اصفهان، دزفول، خرم‌آباد و کرمانشاه و ... ارسال می‌شود که تاکنون مورد استقبال متقاضیان این هنر قرار گرفته است.

 او اضافه کرد: در خراطی چوب از چوب‌های مختلفی استفاده می‌شود، اما از متداول‌ترین آن‌ها می‌توان به گردو، نارون، توسکا، زبان گنجشک، شمشاد، بید، گلابی، چوب سفید و چنار اشاره کرد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ایلام با اشاره به اینکه هنر خراطی می‌‎تواند باعث ایجاد اشتغال و کسب درآمد برای زنان خانه دار شود، عنوان کرد: خراطی هنر صنعتی خلاقانه و اشتغال آفرین که این روز‌ها به همت صنعتگر آبدانانی در مسیر احیا قرار گرفته است و خراطی چوب در واقع تراش و فرم دادن چوب به وسیله دستگاه خراطی و مغار است.

انتهای پیام/

 

انتهای پیام/

کد خبر 140203217359

برچسب‌ها